کد خبر: ۲۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 08
شفاآنلاین-نمایندگان برخی شرکت های تولید دارو تاکید کردند:برای اینکه بتوانیم در بازار چند هزار میلیارد دلاری جهانی دارو سهمی داشته باشیم باید رویکرد داخلی خود را تغییر دهیم و جهانی فکر کنیم.
به گزارش شفاآنلاین،در نشست هم اندیشی با موضوع ˈنقش نوآوری در صنعت داروˈ که امروز یکشنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از صاحب نظران حوزه دارویی کشور در محل این معاونت برگزار شد، نمایندگان شرکت های داروسازی حاضر در نشست مواردی همچون لزوم توجه به بازارهای جهانی دارو، خصوصی سازی شرکت های تولید دارو، رقابتی شدن بازار تولید دارو، برداشتن موانع از سر راه شرکت های دانش بنیان، اختصاص بودجه ها به طرح های تحقیقاتی و توجه به مراکز رشد دانشگاه ها را مطرح کردند.

مسعود گودرزی معاون برنامه ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ با طرح لزوم توجه به بازار جهانی دارو اظهار کرد: درحال حاضر 1.7 میلیارد دلار واردات دارو و 700 میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارویی در کشور داریم این درحالی است که کل فروش دارو به قیمت مصرف کننده 3.2 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: این به آن معنا است که ارزش افزوده در صنعت دارو نداشته ایم و اگر همین روش را ادامه دهیم، باز به همین نتایج می رسیم و پیشرفتی نخواهیم کرد؛ دنیا درحال حرکت به سمت تولید ارزش افزوده بیشتر است و بر همین اساس روش ترکیب داروها و تولید داروهای نوظهور را درپیش گرفته است.

گودرزی با یادآوری اینکه ادامه راه استفاده از روش های قدیمی فاصله ما با کشورهای دیگر را بیشتر می کند، ادامه داد: ما باید از روش های تجاری سازی استفاده کنیم و قوانین مربوط به ارزش افزوده برای شرکت های دانش بنیان را بازبینی کنیم.

وی گفت: بیشتر هزینه های تحقیقاتی برای مطالعات بالینی صرف می شود بنابراین باید در مطالعات بالینی موارد تشویقی را لحاظ کنیم به گونه ای که به عنوان نمونه سیاستی اتخاذ شود که بر اساس آن تولید یک دارو برای محقق تولید کننده آن امتیازاتی به همراه داشته باشد.

گودرزی با بیان اینکه برای کمک به صنعت داروسازی باید به سمت خصوصی سازی حرکت کنیم، افزود: درحال حاضر 100 شرکت داروسازی در کشور داریم که مجموع آنها به اندازه یک شرکت داروسازی در اردن یا امارات تولید دارو ندارند بنابراین به جای افزایش تعداد این شرکت ها باید آنها را خصوصی سازی کنیم.

دکتر مصطفی مقدسی نماینده شرکت داروسازی واریان فارمد نیز در این نشست موضوع گرایش سرمایه داران به واردات دارو را یادآور شد و گفت: بیشتر سرمایه داران کشور به واردات دارو توجه دارند؛ این نگرش باید تغییر یابد و این سرمایه ها در بخش تولید داخلی هزینه شود.

وی ارایه نامناسب تسهیلات بانکی به شرکت های دانش بنیان را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات موجود در مورد تسهیلات بانکی اعطای وام ها با بازپرداخت کوتاه مدت است که شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه دارو را با مشکل مواجه ساخته است.

مقدسی همچنین بر لزوم گرایش به سمت صنایع بزرگ و خصوصی به جای گرایش به صنایع دولتی و کوچک تاکید کرد و گفت: باید فضای صنعت داروسازی رقابتی شود و تنها راه رقابتی شدن واگذاری آن به بخش خصوصی است.

دکتر مجید طبسی مدیر شرکت سامان داروی هشتم نیز در پایان این نشست با یادآوری مشکلات شرکت های دانش بنیان توضیح داد: قوانین موجود و همچنین مسوولان در سطح کلان کشور به موضوع حمایت از این شرکت ها توجه دارند اما در عمل این شرکت ها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی افزود: ما برای جذب شرکت های دانش بنیان تلاش زیادی می کنیم تا بتوانیم آنها را برای همکاری متقاعد سازیم اما این شرکت ها در ادامه کار با موانع زیادی روبه رو می شوند که در بسیاری از موارد از ادامه فعالیت منصرف می شوند.

طبسی گفت: به عنوان نمونه این شرکت ها برای اخذ مجوزها باید از سطوح کارشناسی زیادی عبور کنند که بعضا اشراف کافی به موضوع ندارند و متولیان این شرکت ها را در پیچ و خم موارد اداری گرفتار می سازند.

وی با تاکید بر رفع موانع از سر راه فعالیت شرکت های دانش بنیان، پیشنهاد کرد: برای برطرف کردن این مشکلات لازم است سازمانی ویژه در این حوزه راه اندازی شود تا از ابتدا تا انتهای کار با نگاه حمایتی شرکت های دانش بنیان را همراهی کند.
برچسب ها: دارو ، شرکت ، جهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: