کد خبر: ۲۴۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 02
هم اینک یک نوع حصبه در عراق شایع شده لذا آموزش زائران و نیز مراقب از افرادی که علایم بیماری را دارند همچنین کنترل بیماری‌های واگیر در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوع برخی بیماری‌های واگیر را خطر جدی برای زائران در اربعین امسال عنوان کرد و گفت:هم اینک یک نوع حصبه در عراق شایع شده لذا آموزش زائران و نیز مراقب از افرادی که علایم بیماری را دارند همچنین کنترل بیماری‌های واگیر در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد.

به گزارش شفا آنلاین،محمدمهدی گویا روز چهارشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات زیرساخت های اربعین حسینی در مرز شلمچه  با اشاره به اهمیت کنترل بیماری های واگیر افزود:امسال با توجه به گرمای هوا احتمال شیوع بیماری وبا وجود دارد لذا نقش گلوگاه مرزی در کنترل و جلوگیری از ورود این بیماری به کشور مهم است.

وی همچنین عمده زائران اتباع خارجی را پاکستانی بیان کرد و گفت: اکثر کودکان پاکستانی واکسینه نشده اند و اگر کودکان این زائران در مرز شرقی واکسین دریافت نکنند حتما باید در مرز شلمچه واکسینه شوند.

معاون بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست اظهار داشت: وظیفه اصلی نیروهای بهداشت مراقبت از زائرانی است که از مرز خارج و یا وارد می شود لذا باید تمام تمهیدات لازم برای حفظ سلامت زائران اتخاذ شود.

علیرضا رئیسی با بیان اینکه سیل جمعیت در اربعین امسال قابل پیش بینی نیست ، گفت: در سال گذشته کمترین مشکل در عبور و مرور زائران از مرزها را داشتیم و نیروهای بهداشت برای کنترل بیماری ها تلاش زیادی کردند.

وی کنترل و نظارت بر طبخ و توزیع مواد غذایی از سوی موکب ها را مهم دانست و گفت: نیروهای بهداشت محیط باید تمام سعی خود را برای کنترل و نظارت بر طبخ و توزیع غذا بین زائران داشته باشند تا شاهد شیوع بیماری روده ای بین زائران نباشیم.

رئیسی ادامه داد: وجود اورژانس(Emergency) ، بیمارستان و همکاری همه ارگان ها در پیشبرد خدمات رسانی به زائران بسیار موثر است.

معاون بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نیروهای بهداشت گروه آموزشی مرزبانان سلامت زائران هستند، گفت: باید به  زائران و موکب داران آموزش های بهداشتی لازم ارائه شود.

رئیسی افزود: بیشترین چالش حجم کار در زمان برگشت زائران است و با توجه به اینکه زائران خسته و دچار دردهای جسمی هستند و برای وارد شدن عجله دارند باید برای کنترل بیماری های احتمالی این زائران دقت لازم صورت گیرد.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه ضمن برگزاری نشست با مدیران دانشکده علوم پزشکی آبادان از زیرساخت های اربعین و بیمارستان صحرایی در مرز شلمچه دیدن کرد.

اربعین پارسال بیش از ۵۳۵ هزار زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه تردد کردند که از این تعداد ۳۹۶ هزار و ۶۷۲ زائر ایرانی و ۱۳۸ هزار و ۴۷۰ نفر زائر خارجی بودند.

شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی است.

 حرکت تدریجی کاروان‌های اربعین حسینی به سمت ۲ گذرگاه بین المللی چذابه و شلمچه در استان خوزستان که از چند روز پیش به تدریج آغاز شده با آغاز ماه صفر شتاب گرفته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: