کد خبر: ۲۴۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019September 29
اگر درد صبحگاهی در کف پا احساس می شود در وهله اول می تواند بیماری رماتیسم باشد اما اگر به هنگام راه رفتن این درد ایجاد می شود ممکن است که به دلیل مبتلا شدن به بیماری خار پاشنه باشد
شفاآنلاین>سلامت>درد کف پا به علت های مختلف سراغ افراد می آید؛ ارزیابی و تشخیص مناسب توسط یک متخصص در درمان درد پا نقش کلیدی خواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین، درد کف پا به علت های مختلف سراغ افراد می آید و برخی بیماری ها مانند فشار خون<blood pressure> ممکن است عامل اصلی این درد به حساب آید.

علائم درد کف پا

درد کف پا می‌تواند هریک از علائم زیر را شامل شود:

یک تیر کشیدن مبهم و مداوم (اگر رباط کشیده شده باشد)
تورم یا حساسیت به لمس در پا
قرمزی و یا کبودی در صورت آسیب جدی‌تر
احساس ناراحتی هنگام قرار دادن وزن بر روی پا
درد شدید هنگام چرخش و یا دست‌کاری پا
حساسیت به لمس در صورت فشار دادن پا

داغ شدن و گز گز و مورمور پا

ازآنجاکه قوس کف پا ساختار پیچیده‌ای دارد، درد کف پا می‌تواند نشان از آسیب‌های متعددی باشد. بیماری‌های مزمن مانند آرتریت نیز می‌تواند باعث درد کف پا شود. بسته به علت و یا منبع درد کف پا، ممکن است در نواحی مختلف پا انواعی از ناراحتی‌ها را تجربه نمایید. اگر فکر می‌کنید کف پای شما صدمه‌دیده است، باید در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.


دلایل ابتلا به درد کف پا!

درد کف پا یکی از تجربه های تلخی است که اغلب افراد در طول زندگی یکبار تجربه کرده اند . دردی که در هنگام راه رفتن یا بیدار شدن از خواب به حدی آزاردهنده است که فرد تمایلی برای گذاشتن پا روی زمین ندارد.

کف پا به علل متفاوتی دردناک میشود و برحسب اینکه علت درد چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته میشود هم متفاوت خواهد بود .

دلایل دردهای کف پا را بشناسید

اگر درد صبحگاهی در کف پا احساس می شود در وهله اول می تواند بیماری رماتیسم باشد اما اگر به هنگام راه رفتن این درد ایجاد می شود ممکن است که به دلیل مبتلا شدن به بیماری خار پاشنه باشد یا اینکه پدیده های التهابی در غلاف عضلات و نیام تاندون های کف پا موجب این درد شود .

ممکن است که درد کف پا بر اثر ضربه یا فعالیت زیاد اتفاق افتاده باشد اما با تداوم درد در این ناحیه به مدت شش هفته حتماً به پزشک Doctor مراجعه کنید. در گذشته درد صبحگاهی در کف پا را نشان آرتروزمی دانستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود اما به مرور مشخص شد که کار کردن زیاد، التهاب میان کف پا را به دنبال دارد و گاهی شکستگی، در رفتگی، ضربه خوردن و تصادف  نیز می تواند باعث ایجاد درد شود.

یکی از محل های شایع درد در کف پا پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان<bone> پاشنه بوجود میاید .

درد شست پا هم میتواند به علت هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس ایجاد شود .

هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا میشود .

در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود میاید. این بیماری میتواند همراه با درد در کنار شست باشد .

به درد در ناحیه پنجه پا را متاتارسالژی میگویند. این درد میتواند به علل زیر ایجاد شود.

نوروم مورتون موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و بخصوص بین انگشتان سوم و چهارم میشود .

در بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم کف پا درد و تورم در پنجه پا در کنار شست پا ایجاد میشود .

تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه میشود .

درد در سمت داخلی کف پا میتواند به علت وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی میشود که با راه رفتن تشدید میگردد .

شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم میتوانند موجب بروز درد در کف یا پشت پا شوند .

بعد از این توضیحات درباره علل مختلف درد کف پا به صورت تیتر وار به علل درد کف پا اشاره میکنیم.

درمان درد کف پا

درد کف پا می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. ارزیابی و تشخیص مناسب توسط یک متخصص در درمان درد پا نقش کلیدی خواهد داشت.

دکتر سپهریان در کلینیک تخصصی پیشگام ممکن است بر اساس عامل به وجود آورنده درد، برای مدیریت درد کف پای شما، هر یک از درمان‌های زیر را توصیه نمایند:

استراحت، یخ، بانداژ، بالا بردن سطح عضو آسیب‌دیده
استفاده از داروهای مسکن غیر نسخه‌ای
استفاده از کفش و یا ارتزهای طبی به‌منظور کاهش فشار بر پا و افزایش تعادل پا
اصلاح کفش
تغییر کفش (بدون پاشنه‌بلند)
تمرینات کششی

درمان درد کف پا، ناشی از نافرمی‌های کف پا (کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا یا مشکلات مربوط به ساختار انگشتان پا) با روش‌های درمانی مخصوص به آن عارضه
درمان درد کف پا، ناشی از بیماری‌هایی که می‌توانند باعث درد و التهاب شوند مانند آرتروز، دیسک کمر و..
درمان درد کف پا ناشی از جراحات وارد شده به ماهیچه و تاندون‌های کف پا یا مچ پا که تا کف پا کشیده می‌شوند.
ماساژ تخصصی کف پا برای ریلکسیشن و ارام سازی درد ناشی از استرس یا راه رفتن بیش از حد.

ورزش‌های پیشنهادی برای درمان درد کف پا

مقابل یک دیوار بایستید، هر دو دست خود را بر روی آن قرار دهید و پایی که قصد کشش آن را دارید را یک گام عقب بگذارید؛ پای دیگر را برای حمایت جلو بگذارید و زانوی آن را خم کنید؛ پنجه پای کشش را به طرف داخل بچرخانید آنقدر که انگشتان پا رو به سمت دیوار قرار گیرند و پاشنه پای کشش را بر روی زمین نگهدارید؛ اکنون به آرامی به سمت جلو متمایل شوید و کشش ملایمی که در پشت ساق پای خود احساس می‌نمایید به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید، سپس کشش را متوقف کرده و نفس عمیقی بکشید. این حرکت باید هر روز در چندین ست 3 تایی با هر پا تکرار شود.

این تمرین هم همانند کشش عضله دوقلو در وضعیت ایستاده (که در مرحله اول شرح داده شد) انجام می‌شود با این تفاوت که در این تمرین زانوی پایی که قصد کشش آن را دارید را باید اندکی خم کنید؛ شما کشش را در نواحی مختلفی از پشت ساق پا احساس خواهید کرد، بار دیگر بر این مسئله تأکید می‌کنیم که پاشنه پای کشش را باید بر روی زمین نگه دارید و پنجه پا را اندکی به سمت داخل بچرخانید.

پا را روی یک بطری آب یخ بسته بگذارید و آن را فقط با فشار قسمت جلویی پاشنه پا بچرخانید؛ این ماساژ را 1 تا 2 بار در هر روز به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.

حوله‌ای را روی سطح زمین (پارکت، سرامیک وغیره) قرار دهید و حدود دو سوم از پای برهنه خود را روی آن قرار دهید. انگشتان خود را با قدرت خم کنید و حوله هایی که زیر پایتان قرار دارد را جمع کنید. در 3 ست 10 تایی این حرکت را تکرار کنید، زمانی که این کار آسان تر شد برای ایجاد مقاومت بیشتر، یک کتاب بر روی حوله قرار دهید.راهبرد معاصر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: