کد خبر: ۲۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 08
شفا آنلاین:مهندسان شیمی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان، با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به ساخت غشایی شده‌اند که قابل کاربرد در جداسازی مواد دارویی از فاضلاب بیمارستان‌هاست.
به گزارش شفا آنلاین،مهندسان شیمی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان، با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به ساخت غشایی شده‌اند که قابل کاربرد در جداسازی مواد دارویی از فاضلاب بیمارستان‌هاست.

محققان مي‌گويند این غشاء، پلیمری است و به دلیل بازده و طول عمر بالا، به اقتصادی‌تر شدن فرایند تصفیه‌ی آب کمک شایانی خواهد کرد.

کشور ایران بالاترین رتبه در مصرف انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را دارد که این امر سبب شده که این مواد در نمونه‌های مختلف زیست‌محیطی نظیر آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و فاضلاب‌ها یافت شود.

مسئله‌ی مهم، اثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر محیط زیست، گسترش ایجاد مقاومت به این مواد و در نتیجه کاهش کارایی آن‌هاست. در سال‌های اخیر استفاده از دو روش غشای اسمز معکوس و غشای نانوفیلتراسیون برای جداسازی ترکیبات آلی يا غیر آلی و میکرواورگانیسم‌ها از آب آشامیدنی، مورد توجه محققین قرار گرفته است.

پژوهشگران در این مطالعه، به دنبال ساخت یک غشای نانوفیلتراسیونی هستند که با خاصیت نفوذپذیری بالا قادر به جداسازی داروی آموکسی‌سیلین از آب باشد.

محققان معتقدند با استفاده از این غشا، هزینه‌ی مصرف انرژی در فرآیند تصفیه‌ی آب کاهش یافته و در نتیجه اثرات چشمگیری در کاهش هزینه‌های جداسازی مواد خواهد داشت

محققان اظهار داشتند بازیابی مواد دارویی ارزشمندی مانند آموکسی‌سیلین منافع زیادی از جمله کاهش هزینه‌های ساخت برای شرکت‌های دارویی و نیز عدم آلودگی محیط زیست، ناشی از ورود آنتی بیوتیک به چرخه حیات و ایجاد مقاومت دارویی را به همراه دارد.

مهندس رضا درخشش‌پور کارشناس ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه تهران برتری عملکرد غشای نانوفیلتراسیون به غشای اسمز معکوس را این‌گونه توضیح داد: برای جداسازی مواد آلی معمولا از غشاهای اسمز معکوس استفاده می‌شود. با توجه به ساختار این غشاها، فرایند جداسازی نیازمند فشارهای بالاست که منجر به مصرف انرژی زیادی می‌گردد. همچنین حفره‌های موجود در این غشاها در مدت کوتاهی دچار گرفتگی می‌شوند. در نتیجه عمر مفید آن‌ها کاهش می‌یابد. در صورت استفاده از غشاهای نانوفیلتراسیون که دارای نفوذ پذیری بالاتر و احتباس معادل غشاهای اسمز معکوس هستند این مشکلات مرتفع می‌گردند.

در ساخت این غشاء از اسید آکریلیک استفاده شده است. این امر سبب افزایش سطح آب‌دوست غشای نانوفیلتری و ایجاد حساسیت آن به pH محیط شده است.

نتایج این طرح می‌تواند منجر به جایگزینی غشاهای اسمز معکوس توسط غشاهای نانوفیلتراسیون گردد. این امر باعث صرفه‌جویی در انرژی و افزایش عمر غشای مورد استفاده در فرایند جداسازی مواد آلی خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: