برای اینکه کودکان سنین مدرسه، اشتهای کافی برای صرف وعده صبحانه داشته باشند، رعایت نکاتی ضروری است از جمله اینکه شام در ساعات ابتدای شب صرف شده و حتیالامکان کودکان، شب در ساعت معین و ترجیحا زود بخوابند، صبح زودتر بیدار شده و پس از شستن دست و صورت، کمی نرمش کنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا کنند
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کودکان باید هر چهار تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قندخون در حدطبیعی، غذا یا تغذیه سالم میل کنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز آنها در حد مطلوب باقی بماند.
به گزارش شفاآنلاین، زهرا عبداللهی با تاکید بر اهمیت صرف صبحانه، اظهارکرد: مطالعات اخیر نشان داده که تغذیه صحیح بر قدرت یادگیری کودکان موثر است و نخوردن صبحانه میتواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد.وی افزود: در شرایط ناشتایی کوتاه مدت، مکانیسم هموستاتیک، گلوکز خون را در سطح ثابت نگه میدارد که بر عملکرد طبیعی مغز <the brain>لطمهای وارد نشود.
اگر مدت زمان ناشتایی طولانیتر باشد، نگهداری قندخون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، مختل شده و یادگیری و تمرکز حواس کمتر میشود. مطالعات مختلف نشان میدهد که افزایش نسبی قندخون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان سنین مدرسه میشود.
عبداللهی درخصوص نکاتی که میتواند بر افزایش اشتهای کودکان برای صرف صبحانه موثر باشد، بیان کرد: برای اینکه کودکان سنین مدرسه، اشتهای کافی برای صرف وعده صبحانه داشته باشند، رعایت نکاتی ضروری است از جمله اینکه شام در ساعات ابتدای شب صرف شده و حتیالامکان کودکان، شب در ساعت معین و ترجیحا زود بخوابند، صبح زودتر بیدار شده و پس از شستن دست و صورت، کمی نرمش کنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا کنند و در نهایت اینکه، والدین صبحانه را بهعنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص صرف میانوعدهها در مدرسه، خاطرنشان کرد: کودکان سنین مدرسه، علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده درصبح و عصر نیاز دارند.
وی افزود: در این سنین، کودکان باید هر چهار تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قندخون در حدطبیعی، غذا میل کنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.
در این سنین، کبد که وظیفه ذخیرهسازی گلوکز بهصورت گلیکوژن و آزادسازی آن به خون در مواقع ضروری را برعهده دارد، تنها برای حدود چهار ساعت میتواند گلیکوژن ذخیره کند.بنابراین، کودکان به خوردن غذا در وعدههای بیشتری نیاز دارند و باید در روز دو میان وعده مصرف کنند.
ضرورت صرف 2 میان وعده
دکتر عبداللهی به نمونههایی از میان وعدههای مغذی قابل مصرف در مدارس و زنگ تفریح اشاره کرد و گفت: میوههای خشک شامل، انجیر خشک، توتخشک، برگه هلو و نخودچی و کشمش، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده؛ انواع مغزها و دانهها از نوع کم نمک؛ انواع میوهها شامل، سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، گلابی؛ سبزیها شامل، هویج و خیار؛ انواع لقمههای خانگی مانند، نان و پنیر و گردو و نان و تخممرغ؛ انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما، شیر و فرآوردههای آن از جمله میان وعدههای مفید قابل استفاده در مدارس هستند.
وی بیان کرد: متاسفانه، برخی از تنقلات تجاری مانند انواع پفک و چیپس بهطور بیرویه توسط کودکان و دانشآموزان مصرف میشود. خوردن پفک بهخصوص قبل از وعدههای غذایی، بهدلیل ایجاد سیری کاذب کودکان را از خوردن وعدههای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین کند، باز میدارد.
از سوی دیگر، نمک زیاد این مواد، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت میدهد. انواع چیپسها علاوه بر شوربودن، بهدلیل چربی زیادی که دارند، موجب چاقی بیرویه کودکان میشوند. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی وافزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است.
برخی دانشآموزان اضافه وزن دارند
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه نوشیدن بیرویه نوشابههای گازدار و آبمیوههای پاکتی که دارای قند افزوده هستند، موجب اضافهوزن و چاقی در کودکان و نوجوانان میشود، گفت: بررسیهای انجام شده توسط وزارت بهداشت، حاکی از آن است که برخی دانشآموزان یعنی حدود ۲۰ درصدشان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و یا چاقی شکمی دارند و روند چاقی در دانشآموزان رو به افزایش است.
بنابراین، نوع تغذیه دانشآموزان در مدرسه و اقلام غذایی که در بوفههای مدارس عرضه میشود، برای حفظ سلامت و کنترل وزن دانشآموزان بسیار مهم است.وی گفت: چاقی در دوره کودکی و نوجوانی میتواند منجر به چاقی دوران بزرگسالی شده و زمینه را برای ابتلا به کبد چرب، اختلال قند خون، دیابت و فشارخون بالا فراهم کند.
عبداللهی اظهارکرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه، هر سال با همکاری آموزش و پرورش، دستورالعمل اقلام غذایی مجاز و غیرمجاز در بوفههای مدارس را بازنگری کرده و به مدارس کشور ابلاغ میکند. کلیه مدارس موظفند مطابق با این دستورالعمل، نسبت به عرضه اقلام غذایی در بوفههای مدارس اقدام کنند. بر اساس این دستورالعمل، عرضه فستفودها مانند، سوسیس و کالباس و پیتزا، نوشابههای گازدار و انواع چیپس و پفک ممنوع است .
نقش والدین در رعایت اصول تغذیه
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: هدف از اجرای دستورالعمل بوفه مدرسه، علاوه بر حفظ سلامت دانشآموزان، فرهنگسازی و ترویج فرهنگ غذایی درست در بین دانشآموزان است.
بنابراین، لازم است والدین هم در منزل با رعایت اصول تغذیه صحیح، رفتارهای غذایی مناسب را در کودکان خود تقویت کنند و به عنوان میان وعده، خوراکیهایی برای کودک خود تهیه کنند که علاوه بر مغذی بودن، کمنمک، کمچرب و کم شیرین باشد و از قرار دادن انواع ساندویچهای سوسیس و کالباس و سایر فستفودها در اختیار کودکان خودداری کنند.
عبداللهی با بیان اینکه یک لقمه سالم، یک عدد میوه، یک پاکت شیر، انواع خشکبار و برگهها و تنقلات سنتی، خوراکیهای سالمی هستند که والدین میتوانند بهعنوان میان وعده برای فرزندانشان در مدرسه در نظر بگیرند، ادامه داد: رعایت نکات بهداشتی در تهیه خوراکی دانشآموزان اهمیت زیادی دارد و لازم است که میوهها و سبزیجاتی که به منظور تغذیه برای دانش آموز فراهم میشود، از قبل در منزل شسته و گندزدایی شوند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: والدین باید بدانند که مکمل یاری آهن برای کلیه دختران دبیرستانی برای پیشگیری از کمخونی و کمبود آهن و مکمل یاری ویتامین D ÈÑÇی پیشگیری از کمبود این ویتامین در دختران و پسران دبیرستانی اجرا میشود. لازم است والدین کودکان و نوجوانان خود را به مصرف این مکملها در مدرسه تشویق کنند.آرمان ملی