کد خبر: ۲۴۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 22
به اعتقاد کارشناسان طب اورژانس، تعداد زیادی از افرادی که با حمله قلبی یا همان سکته روبه‌رو می‌شوند به این دلیل جان خود را از دست می‌دهند که اطرافیان نمی‌دانند چگونه با آنها برخورد کنند
شفا آنلاین>سلامت>آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که سکته قلبی یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در کشور است و سن بروز آن در کشور کاهش یافته است؛ بنابراین لازم است که درباره مواجهه ابتدایی با فردی که دچار حمله قلبی<heart attack> می‌شود همگی آگاهی داشته باشیم تا در زمان لزوم بتوانیم تا آمدن تیم‌های پزشکی اقدامات اولیه را انجام دهیم؛ کارهایی که می‌تواند به نجات جان افراد کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:به اعتقاد کارشناسان طب اورژانس، تعداد زیادی از افرادی که با حمله قلبی یا همان سکته روبه‌رو می‌شوند به این دلیل جان خود را از دست می‌دهند که اطرافیان نمی‌دانند چگونه با آنها برخورد کنند.

عوامل اولیه چیست؟
سکته قلبی معمولا با ناراحتی سینه (بیشتر ناحیه پشت جناغ) که به‌صورت درد، احساس سوزش، احساس خفقان و سنگینی بروز می‌کند و ممکن است به فک تحتانی، ناحیه پشت، کتف یا هر دو دست انتشار یابد و خود را نشان می‌دهد.

شدت این نشانه‌ها در افراد مختلف متفاوت است و ممکن به صورت یک سوزش یا درد خفیف تا درد شدید و غیرقابل تحمل باشد. به یاد داشته باشید سکته قلبی همیشه با درد شدید همراه نیست. ازجمله نشانه‌های دیگر سکته قلبی یا فردی که در آستانه سکته قلبی قرار دارد می‌توان به تهوع، استفراغ یا تعریق سرد، احساس تنگی‌نفس ناگهانی، احساس ضعف مفرط، تپش قلب و سنکوپ (از دست دادن هوشیاری و سقوط فرد)، به‌خصوص در افراد مسن اشاره کرد. هرگاه یکی از نشانه‌های بالا را به‌ویژه در افراد میانسال و مسن دیدید بهتر است با پزشک یا متخصصان طب اورژانس تماس بگیرید.

اما با فردی که دچار حمله قلبی شده، چگونه برخورد کنیم؟
درصورتی که در محیط خانه، محل کار یا فضاهای عمومی شاهد حمله قلبی یا ایست قلبی- تنفسی فردی بودید با رسیدن بر بالین بیمار، چند اقدام اساسی را باید به سرعت شروع کنید؛ البته مواظب باشید که دور بیمار اصلا نباید شلوغ شود. نخستین اقدام شما باید تماس با اورژانس (115) و مشورت گرفتن از کارشناسان اورژانس باشد. علاوه بر این، اقدامات زیر نیز ضروری است:

1- بیمار را از هرگونه فعالیت اضافی مانند راه رفتن، بالارفتن از پلکان و... بازدارید و فضایی را فراهم کنید که دراز بکشد.

2- بر روحیه خود مسلط باشید و تمامی تلاش خود را برای کاهش اضطراب بیمار به کار ببندید و حتما از سروصدا کردن، گریه و سایر مواردی که باعث اضطراب بیشتر فردی که دچار حمله قلبی شده، خودداری کنید.

3- از بیمار سؤال کنید که آیا قرص زیرزبانی مصرف می‌کند یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت بود، سریع به او قرص بدهید یا درصورتی که قرص‌های زیرزبانی (نیترو‌گلیسیرین) در دسترس هست، می‌توانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این قرص در بیماران دچار افت فشارخون ممنوع است، بنابراین از پزشک اورژانش راهنمایی بگیرید.

4- از دادن هر نوع خوراکی مایع مانند آب و... جدا خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث خفگی شود.

5- بیمار را در وضعیت نشسته قرار دهید و پاهایش را آویزان کنید تا بتواند بهتر نفس بکشد.

6- احیا یا در اصطلاح پزشکی سی‌پی‌آر گام نهایی برای بازگرداندن بیمار سکته قلبی به زندگی است. آموزش سی‌پی‌آر و کمک‌های اولیه یکی از واجبات زندگی است؛ مهارتی که علاوه بر کمک به فرد می‌تواند باعث نجات جان انسان‌های دیگر شود. مراکز آموزشی هلال احمر، واحدهای سلامت شهرداری‌ها و اورژانس، معمولا در سال دوره‌های متعدد آموزش کمک‌های اولیه و سی‌پی‌آر را برگزار می‌کنند که شرکت در آنها می‌تواند به زندگی شما کمک کند.همشهری
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: