کد خبر: ۲۴۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 14
اصلی‌ترین عامل ایجاد این نوع عارضه ژنتیک و ارث است اما عوامل دیگری هم می‌توانند در بروز آن تاثیرگذار باشند، در واقع همان زمان که جنین در حال رشد است اتفاق می‌افتد
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص مغز و اعصاب گفت: اصلی‌ترین عامل ایجاد هیدروسفالی ژنتیک و ارث است اما عوامل دیگری هم می‌تواند در بروز آن تاثیرگذار باشند.

به گزارش شفاآنلاین، بهنام منصوری متخصص مغز و اعصاب ، درباره هیدروسفالی که نوعی بیماری مغزی است اظهار کرد: در  این نوع بیماری اختلالاتی برای جریان و جذب مایع نخاعی به وجود می‌آید. با انسداد و تجمع این مایعات،  فشار‌های زیادی به مغز<the brain> وارد می‌شود. گاهی به دلیل  شدت و حاد بودن به خصوص در سنین کودکی، این عارضه قابل تحمل نیست و دردناک است.

وی در ادامه درباره علل بروز این بیماری گفت: اصلی‌ترین عامل ایجاد این نوع عارضه ژنتیک و ارث است اما عوامل دیگری هم می‌توانند در بروز آن تاثیرگذار باشند، در واقع همان زمان که جنین در حال رشد است اتفاق می‌افتد. عوامل دیگری که موجب هیدروسفالی می‌شود اعم از آسیب به سر، سکته مغزی، عفونت، تومور و خونریزی در مغز، تولید بیش از حد مایع مغزی نخاعی و مشکل در جذب این مایع است.

متخصص مغز و اعصاب در ادامه درباره نشانه‌های بارز این بیماری بیان کرد: یکی ازنشانه‌های این نوع عارضه بزرگ بودن سر جنین است. البته این بیماری ممکن است بعد از تولد هم اتفاق بیفتد. اگر کودک هنگام تولد به این بیماری مبتلا شده باشد، سر به شکل غیرطبیعی بزرگ خواهد بود. البته گاهی اندازه سر نوزاد هنگام تولد طبیعی به نظر می‌سد و بعد از گذشت ماه‌ها ممکن است رشد کند.

وی افزود: جمجمه کودکان در سنین بالا و بزرگسالان قابلیت تغییر ندارد، به همین دلیل فرد مبتلا به این نوع عارضه ممکن است دچار سردرد، تهوع و استفراغ، تورم اعصاب ته چشم، دوبینی یا تاری دید، اختلال تعادل، اختلال در راه رفتن، بی‌اختیاری ادرار، خستگی شدید، تحریک‌پذیری و حتی اختلالات مزمن‌تری مثل تغییر شخصیت یا از دست رفتن حافظه و همچنین دمانس زوال عقلی شود.

متخصص مغز و اعصاب درباره درمان هیدروسفالی بیان کرد: اگر افراد احساس کردند که فرزندانشان به این نوع بیماری مبتلا هستند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. پزشک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد تا علائم و نشانه‌های آن را بررسی کند. پزشک در کودکان، چشم‌های پایین افتاده، رفلکس‌های آهسته، ملاج شکافدار و نرم، دور سری که به نسبت سنشان بزرگتر است را بررسی می‌کنند.

اختلالی که در سنین پایین تر بیشتر دیده می شود

وی تاکید کرد: مادران باردار باید مراقبت‌های ویژه‌ای در این دوران داشته باشند. با وجود این مراقبت‌ها می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به زایمان زودرس کمک کرد زیرا زایمان زودرس موجب هیدروسفالی خواهد شد. 

بهتر است که تمام خانواده‌ها واکسیناسیون انجام دهند تا از بیماری‌ها و عفونت‌هایی که با هیدروسفالی مرتبط هستند جلوگیری شود. انجام غربالگری هم می‌تواند در تشخیص این نوع بیماری کمک کند، البته باید بعد از تولد هم مراقبت‌های ویژه انجام و هنگام دوچرخه‌سواری و فعالیت‌های آسیب‌پذیر حتماً از کلاه ایمنی استفاده شود.

 کودکان خردسال همیشه باید در صندلی ماشین ایمن باشند. با اطمینان از اینکه تجهیزات کودک شما مانند کالسکه‌ها مطابق با استاندارد‌های ایمنی باشد از آنها استفاده کنید.

وی گفت: اگر هیدروسفالی درمان نشود حتماً کشنده خواهد بود. هدف ما از درمان باید باز شدن جریان مایع نخاعی باشد تا به مغز فشار و صدمه وارد نکند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: