کد خبر: ۲۴۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 11
سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه کویین مری در لندن موفق به توسعه یک آزمایش خون شده‌اند که در ترکیب با روش رایج و بدون نیاز به نمونه‌برداری، قادر به تشخیص سرطان تهاجمی پروستات با دقتی بیش از ۹۰ درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، این آزمایش خون در ترکیب با آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و راهکار درمانی مناسب را پیش روی پزشک قرار دهد.

در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات (Prostate Cancer) از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه‌برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود. ولی به دلیل اینکه رشد سرطان بسیار آهسته است،‌ این روش‌ها گاهی موثر نیستند. به عنوان مثال آزمون PSA گاهی در تشخیص موارد تهاجمی ناتوان است. زمانی که میزان این شاخص در خون زیاد باشد، بیمار تحت نمونه‌برداری از غده پروستات قرار می‌گیرد که علاوه بر تحمیل درد و هزینه به بیمار،‌ می‌تواند منجر به خونریزی و عفونت شود. نمونه‌برداری از بیمارانی که PSA بالایی دارند، معمولا منجر به تشخیص سرطان نمی‌شود و به همین دلیل وجود آزمایشی برای تشخیص این عارضه بدون نمونه‌برداری بسیار مورد نیاز است.

در این آزمایش خون جدید سلول‌های اولیه سرطان‌ یا سلول‌های CTCs که تومور را ترک‌کرده و وارد گردش خون شده‌اند، تشخیص داده می‌شود. زمانی که این آزمایش در ترکیب با آزمایش PSA قرار می‌گیرد، قادر به تشخیص بیماری با دقتی بیش از ۹۰ درصد است.
تعداد و نوع سلول‌های CTC نیز نشانگر تهاجمی بودن سرطان است.  

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: