کد خبر: ۲۴۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 04
اگرچه وسواس می تواند ناتوان کننده باشد ، اما انواع مختلفی از درمان وجود دارد که برای بسیاری از افراد بی خطر و موثر است. اینها شامل داروها ، روان درمانی ، تکنیک های خودیاری و در موارد شدید ، روشهای جراحی است
شفاآنلاین>سلامت>وسواس افکار ، تصاویر یا ایده هایی هستند که از بین نمی روند ، ناخواسته هستند و باعث پریشانی شدید می شوند.همه افراد افکار عجیب ، غیرمعمول و یا حتی مزاحم دارند که هر از گاهی ظهور می کنند. 

به گزارش شفاآنلاین، بیشتر افراد به روزمرگی خود ادامه می دهند بدون اینکه به این مورد دامن بزنند ، اما اگر اختلال وسواس<Obsessed> فکری دارید، این نوع از وقایع می توانند هم ناراحت کننده و هم ناتوان کننده باشند.

انواع وسواس
به طور مداوم نگران ابتلا به یک بیماری کشنده باشید و یا اینکه دیگران را با میکروب خود آلوده کنید.

ترس از آلودگی با سموم محیطی مانند سرب یا رادیواکتیویته

ترس شدید از اینکه اتفاق عجیبی برای یک عزیز رخ خواهد داد

نگرانی عمیق از اینکه شما کاری بسیار شرم آور انجام خواهید داد ، خندیدن بی اختیار در جمع رسمی

اعتقاد دارید که ممکن است با اتومبیل خود به کسی برخورد کرده یا ناآگاهانه به کسی آسیب رسانده باشید

ایده های پرخاشگرانه یا مزاحم مانند افکار قتل شریک زندگی یا فرزندتان

ایجاد مزاحمت های جنسی که ممکن است شامل تجاوز جنسی یا اعمال جنسی نامناسب باشد

نیاز شدید به منظم کردن مداوم وسایل

ترس از آسیب رساندن به اشیاء بی جان

کنترل وسواس اغلب غیرممکن است ، حتی اگر بتوانید غیر منطقی بودن آنها را تشخیص دهید.

غالباً وسواس آنقدر ناتوان کننده است. وسواس می تواند آنقدر ناراحت کننده باشد که باعث شود شما سعی کنید با افکار یا اعمال دیگر مانند اجبار ، از شر آنها خلاص شوید .

اجبار چیست؟

اجبار رفتارهایی هستند که برای رفع اضطراب باید بارها و بارها انجام شود. اجبار اغلب به وسواس مربوط می شود.به عنوان مثال ، اگر وسواس آلوده بودن دارید ، ممکن است مجبور شوید که دستان خود را بشویید یا از ضدعفونی کننده مکرر استفاده کنید.

اجبارهای متداول شامل تمیز کردن ، شمارش ، بررسی ، درخواست یا تقاضای اطمینان خاطر و اطمینان از نظم و تقارن است.

مانند وسواس ، افراد مبتلا به OCD معمولاً اما نه همیشه نسبت به غیرمنطقی بودن اجبار خود آگاهی دارند.

وسواس و سرکوب فکر

افراد مبتلا به وسواس ممکن است با تلاش برای دور کردن آنها نسبت به افکار خطرناک بیش از حد واکنش نشان دهند ، این امر فقط باعث می شود که آنها از گذشته بدتر شوند. البته این منجر به سرکوب بیشتر فکر می شود که منجر به افکار پریشانی تر می شود و به یک چرخه شرور تبدیل می شود.

به عنوان مثال ، به عنوان بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی ، از مبتلایان به وسواس خواسته شده است که برخی از روزها افکار پریشانی خود را سرکوب کنند در حالی که به خودشان اجازه می دهند در روزهای دیگر این افکار را داشته باشند. در پایان هر روز از آنها خواسته می شد تعداد افکار مزاحم را که در یک دفتر خاطرات تجربه کرده اند ، ثبت کنند. جای تعجب نیست که افراد مبتلا به وسواس فکری در روزهایی که سعی می کردند افکار خود را سرکوب کنند نسبت به روزهایی که به آنها اجازه می دهد افکارشان آزادانه جریان یابد ، دو برابر بیشتر از افکار مزاحم را ثبت کردند.

درمان وسواس

اگرچه وسواس می تواند ناتوان کننده باشد ، اما انواع مختلفی از درمان وجود دارد که برای بسیاری از افراد بی خطر و موثر است. اینها شامل داروها ، روان درمانی ، تکنیک های خودیاری و در موارد شدید ، روشهای جراحی است.سلام نو 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: