کد خبر: ۲۴۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 01
مینای دندان که بخش خارجی دندان را می‌پوشاند، سخت‌ترین بافت بدن است و می‌تواند در برابر درجه حرارت‌های زیاد، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی مقاومت کند و به دندان کمک می‌کند تا برای دهه‌ها در بدن باقی بماند
شفا آنلاین>سلامت>محققان چینی موفق به ابداع ژلی شده‌اند که باعث می‌شود مینای دندان خود را ترمیم کند؛ این تحول می‌تواند پایانی بر پر کردن دندان‌ها به عنوان روشی برای ترمیم حفره‌های دندانی باشد.

به گزارش شفاآنلاین: مینای دندان که بخش خارجی دندان را می‌پوشاند، سخت‌ترین بافت بدن است و می‌تواند در برابر درجه حرارت‌های زیاد، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی<Acidic drinks> مقاومت کند و به دندان کمک می‌کند تا برای دهه‌ها در بدن باقی بماند.

اما مینای دندان برخلاف سایر بافت‌های بدن زمانی که از بین می‌رود قادر به رشد دوباره نیست و باعث بروز درد و از دست رفتن دندان می‌شود.

اکنون محققان دانشگاه ژجیانگ در چین ژلی از یون‌های کلسیم و فسفات درست کرده‌اند که همراه ماده شیمیایی «تری متیل آمین» محلول در الکل باعث می‌شود مینای دندان دوباره رشد کند.

هنوز مشخص نیست این کشف در محیط دهان انسان نیز کارآمد است یا خیر اما به گفته کارشناسان مینای دندان احیا شده را می‌توان در آینده نزدیک در افراد آزمایش کرد.

محققان این ژل را بر روی دندان‌های آسیب‌دیده انسان که در محیط آزمایشگاه در محلولی قرار گرفته بود و وضعیت دهان انسان را شبیه‌سازی می‌کرد، آزمایش کردند؛ آنها متوجه شدند که این ژل توانست در عرض ۴۸ ساعت مینای دندان را ترمیم کند.

آنها خاطرنشان کردند: نقص عمده این ژل این است تنها می‌تواند لایه‌ای حدود ۳ میکرومتر درست کند که حدود ۴۰۰ برابر نازک‌تر از مینای دندان آسیب ندیده انسان است.

«ژائومینگ لیو» یکی از مولفان این پژوهش در دانشگاه ژجیانگ چین می‌گوید: مینای احیا شده ساختار و شباهت‌هایی با مینای دندان طبیعی دارد. امیدواریم بتوانیم فرایند احیای مینای دندان بدون استفاده از مواد مخصوص را به طور واقعی اجرا کنیم، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این روش طی یک تا دو سال آتی روی افراد آزمایش می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: