کد خبر: ۲۴۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 31
معمولا بچه هایی که عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند، راحت صبحانه نمی خورند؛ این مشکل میان کودکان پیش دبستانی و سال های اول دبستان بیشتر مشاهده می شود
شفا آنلاین>سلامت>میان وعده غذایی برای دانش آموزان باید به دقت انتخاب شود؛ چراکه کمبود‌ اختلالات تغذیه‌ای باعث کاهش قدرت یادگیری می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، معمولا بچه هایی که عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند،  راحت صبحانه نمی خورند؛ این مشکل میان کودکان پیش دبستانی و سال های اول دبستان بیشتر مشاهده می شود. این بچه ها تا سال قبل، هر وقت می خواستند از خواب بیدار می شدند و صبحانه شان را می خوردند ، بنابراین کاملا طبیعی است که صبح زود، میل نداشته باشند و چیزی بخورند. اما همان طور که همه می دانیم، صبحانه وعده ای است که به هیچ وجه و در هیچ شرایطی نباید حذف شود. پس مهم است که والدین به شیوه ای مناسب، کودک را تشویق به مصرف صبحانه کنند.

بهتر است برای تهیه غذاهای سرخ کرده، مواد غذایی را به جای سرخ کردن زیاد، فقط تفت بدهید و حتما هم از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.

متخصصان تغذیه با تاکید بر اهمیت تغذیه دانش آموزان معتقدند،که تغذیه بچه ها در این سنین اهمیت زیادی دارد و در صورت اختلال یا کمبودی در برنامه غذایی شان پیش بیاید، به رشد جسمی آنها لطمه وارد خواهد شد. بنابراین نه تنها میان وعده ها که حتی وعده های اصلی غذا نیز باید با دقت و توجه انتخاب و مصرف شود تا دانش آموزان از نظر جسمی و ذهنی بخوبی رشد کنند.

خوب بخورید تا سطح یادگیریتان بالا رود

تغذیه صحیح نه تنها موجب بهبود رشد جسمانی کودکان می شود بلکه حتی می تواند بر قدرت یادگیری و فعالیت های ذهنی آنها هم اثر بگذارد. کمبودهای غذایی و اختلالات تغذیه ای علاوه بر این که اثراتی منفی بر رشد جسمی کودکان دارد، می تواند موجب کاهش قدرت یادگیری و تمرکز آنها نیز بشود و به این ترتیب، باعث افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد؛ بنابراین والدین باید به تغذیه صحیح بچه ها توجه داشته باشند و نیازهای غذایی شان را تامین کنند.

کودک باید به میزان لازم انرژی دریافت کند نه کمتر و نه بیشتر. بنابراین زمانی که کودک چاق می شود، مشخص است که میزان انرژی دریافتی او بیش از نیازش بوده و باید برنامه اش اصلاح شود. مصرف سالاد و سبزی همراه با غذا برای کودکان بسیار مفید خواهد بود و حتی بهتر است در سالادشان از روغن زیتون  استفاده کنید.

علاوه براین، بچه ها باید از مصرف نوشابه هم پرهیز کنند و به جای آن، دوغ یا آب بنوشند. کلسیم و فسفر نیز باید به مقدار کافی در برنامه غذایی کودک وجود داشته باشد. لبنیات از بهترین منابع برای دریافت کلسیم و فسفر است و حتما باید به مقدار کافی مصرف شود. علاوه بر این، برای جذب کلسیم و فسفر، کودک حتما باید به مدت کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

کودکان باید نسبت به نیازهای تغذیه ای خود آگاهی کافی داشته باشند. به این معنا که لازم است آنها بدانند به چه موادی نیاز دارند، چطور باید این نیاز را تامین کنند و کمبودهای غذایی چه صدمه ای به سلامتشان وارد خواهد کرد، بنابراین نباید فراموش کنیم آگاهی دادن به کودک و افزایش اطلاعات او درباره نیازهای تغذیه ای، یکی از بهترین شیوه ها برای اصلاح برنامه غذایی اش به حساب می آید.

برای صبحانه وقت بگذارید

 بعضی بچه ها، صبح زود خواب آلود هستند و حوصله صبحانه خوردن ندارند. بعضی هم در هیچ شرایطی راضی به خوردن صبحانه نمی شوند و فکر می کنند یک کیک یا شکلات برای این وعده غذایی کافی است.

بچه ها حتما باید به درستی صبحانه شان را مصرف کنند؛ بنابراین لازم است پدر و مادر شیوه هایی را در پیش بگیرند که به کمک آن، کودک آماده صبحانه خوردن شود و همراه با والدینش صبحانه کاملی را میل کند. دانش آموزان باید شب ها زودتر بخوابند تا صبح هم زودتر از خواب بیدار شده و سرحال باشند و بتوانند در فرصت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

بسیاری از بچه ها، شب ها دیر می خوابند و صبح هم، نگران این هستند که دیر به مدرسه برسند. به همین دلیل هم طبیعی است اشتهایشان کاهش یافته و اصلا وقت کافی برای صبحانه خوردن نداشته باشند.

از طرف دیگر، شب ها هم باید شام سبکی برای دانش آموزان تدارک ببینید. دانش آموزان نباید غذاهای سنگین و چرب را به عنوان شام و به ویژه در ساعات پایانی شب مصرف کنند؛ چراکه مصرف این غذاها معده بچه ها را پر و آنها را سیر می‌کند و طبیعی است هنگام صبح هم میل چندانی به صبحانه خوردن نداشته باشند.

مدرسه برای خیلی از بچه ها فرصت خوبی است تا هر چقدر دوست دارند چیپس و پفک بخورند و میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف کنند. خانواده این بچه ها هم معمولا حوصله تهیه میان وعده های خوشمزه و مقوی را ندارند و ترجیح می دهند فقط مقداری پول برای تهیه خوراکی در اختیار کودک بگذارند یا این که خودشان این مواد را برایش تهیه می کنند. در حالی که والدین باید با برنامه ریزی دقیق، میان وعده هایی مناسب برای کودک فراهم کنند تا هم به حفظ سلامت او کمک کند و هم از نظر اقتصادی به ضرر خانواده نباشد.

تعداد میان وعده ها به تعداد زنگ های تفریح و ساعاتی بستگی دارد که کودک بیرون از خانه است. مثلا اگر برای شام غذاهایی مانند کوکو یا کتلت درست کردید، می توانید مقداری از آن را کنار بگذارید و برای فردا صبح، به شکل ساندویچ همراه با گوجه فرنگی،کاهو به کودک بدهید تا علاوه بر لذت بردن از طعم آن سبزیجات بیشتری هم مصرف کند.

چنانچه برای شام چنین غذایی ​تهیه نکرده بودید یا نگران هستید کودک به موقع این مواد غذایی را نخورده و غذا فاسد شود، می توانید با استفاده از نان و پنیر و گردو یا سبزی خوردن برایش ساندویچ های زیبایی آماده کنید تا با علاقه آنها را بخورد؛ البته اینجا باید کمی خلاقیت داشته باشید تا فرزندتان از ظاهر زیبای خوراکی، لذت ببرد و آن را با میل صرف کند.

بهتر است میان وعده ها را در ظرفی مناسب سن و سال کودک بگذارید و هر روز هم بعد از برگشتن از مدرسه، ظرف را بشوئید و خشک کنید تا برای فردا آماده شود. البته می توانید مواد غذایی را در نایلون هم قرار دهید و داخل کیف کودک بگذارید، ولی بهتر است برای کاهش مصرف نایلون، از​ ظرف های کوچک کمک بگیرید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: