کد خبر: ۲۴۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 27
متن جوابیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان به شرح ذیل است
شفا آنلاین>سلامت>مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در واکنش به خبر منتشر شده خبرگزاری خانه ملت با عنوان « آیا نظام سلامت به سمت پزشک سالاری سوق پیدا کرده است؟» جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش شفا آنلاین،متن جوابیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان به شرح ذیل است؛

معاونت آموزشی وزارت بهداشت طی سه سال اخیر ضمن مطالعه دقیق و برآورد نیازهای کشور به نیروهای گروه پزشکی، سند برآورد نیاز به این رده ها را آماده و به تصویب شورای گسترش آموزش پزشکی رسانده است.

در سالهای اخیر ظرفیت رشته پرستاری نیز افزایش پیدا کرده است و سالیانه حددود 10 هزار نفر دانشجوی پرستاری پذیرش می شوند. مشکل اصلی در این حوزه درباره اعتبارات دانشگاه ها و مجوز بکارگیری این نیروها است که لازم است منابع و مجوزهای آن توسط مجلس و دولت تامین گردد.

توزیع متناسب نیروی انسانی گروه پزشکی در مناطق محروم و کمتر برخوردار تابع مستقیم تعداد نمی باشد. بلکه وجود قوانین پذیرش بومی و اقدامات حمایتی برای حضور این افراد در مناطق محروم این مشکل را حل خواهد کرد و باید کمی تامل و صبر کرد تا فارغ التحصیلان مشمول این قانون (که فعلا در دانشگاه ها در حال تحصیل هستند) به این مناطق اعزام شوند و از آنجا که مدت تعهدات این افراد سه برابر مدت تحصیل است. انتظار می رود با تدبیر مدیران استانی و حمایت مجلس و دولت محترم در جبران خدمات این گروه، مشکل به صورت اساسی حل شود.

ازدحام در کلیه مطب های پزشکی صحت ندارد و تنها در تعداد معدودی از پزشکان صاحب نام چنین اتفاقی می افتد و اکثریت پزشکان با مدیریت مطلوب، میزان مراجعاتشان را هماهنگ می نمایند. به خصوص با اجرای تحول و توسعه کلینیک های ویژه پاسخگویی به نیازهای مردم در این کلینیک ها مدیریت می گردد.

از قضا شکایت پزشکان مستقر در این کلینیک ها این است که به علت ارزان بودن حق ویزیت در این کلینیک ها، برخی از مردم مراجعات غیر ضروری دارند. که البته با اجرای نظام ارجاع(Referral system) این مراجعات غیر ضروری مدیریت خواهد شد و قطعا علت ازدحام، کمبود پزشک نیست. بلکه تمایل برخی از مردم به مراجعه به پزشکان خاص است و این موضوع فرهنگی با افزایش تعداد پزشک حل نخواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که پس از اجرای طرح تحول سلامت میزان رضایت مندی مردم از خدمات بهداشتی درمانی به طور چشمگیری افزایش یافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: