کد خبر: ۲۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 03
شفاآنلاین -در حالی که تا دو روز دیگر بسته‌های جدید درمانی طرح تحول نظام سلامت در کشور عملیاتی می‌شود، سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز به موازات این برنامه کار صدور دفترچه‌های بیمه همگانی برای افراد آسیب‌پذیر، کم‌درآمد و فاقد بیمه را آغاز کرده است. بطوری که گزارش‌های دریافتی از مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی نشان می‌دهد که ازدحام و مراجعه مشمولان بیمه سلامت نسبت به ماه گذشته افزایش بیشتری داشته است.
در گفت‌و‌گویی که با برخی از مدیران بیمارستان‌ها داشتیم، اغلب آنها تأکید داشتند اجرای بیمه سلامت ایرانیان ویژگی‌های مهم و اثرگذاری داشته است، از جمله این‌که سهم پرداختی بیماران از هزینه‌های درمانی را بطور چشمگیر و قابل توجهی کاهش داده است و  از طرفی باعث شده بیماران به راحتی به جای خوددرمانی یا صرفنظر از درمان، تحت معاینه و درمان قرار گیرند.
البته ناگفته نماند با گذشت یک ماه و نیم از اجرای طرح تحول نظام سلامت هنوز در برخی از بیمارستان‌ها این طرح با مشکلات و موانعی روبه‌رو است. و در تعدادی از بیمارستان‌ها نیز کاستی‌ها و کمبودهایی در ارائه خدمات درمانی  دیده می‌شود که همین امر باعث شده تا بیماران با دفترچه‌های بیمه همگانی کمتر مورد پذیرش قرار بگیرند.
صدور یک میلیون و 700 هزار دفترچه بیمه همگانی
«سید‌مهدی میرشاه‌ولد» سخنگوی اجرایی بیمه سلامت ایرانیان در این‌باره می‌گوید: «گزارش‌های محیطی از بیمارستان‌های دولتی بیانگر آن است که بیماران از زمانی که تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار می‌گیرند، صرفاً 10 درصد هزینه‌های درمانی را می‌پردازند و روستائیان هم فقط 5 درصد آن را پرداخت می‌کنند، البته پس از محاسبات قیمت تمام شده هزینه‌های بیمارستانی اگر هزینه‌های بیمار بیشتر از 10 درصد باشد، مابه‌التفاوت آن نسبت به تعرفه‌های ابلاغی از محل یارانه سلامت پرداخت می‌شود.» وی می‌افزاید: «یارانه سلامت بودجه‌ای است که دولت برای حمایت از بستری درمان مشمولان بیمه سلامت درنظر گرفته است و میزان آن برای سال 93 بیش از 800 میلیارد تومان است.» این مقام مسئول اظهار می‌دارد تاکنون از مجموع 4 میلیون و 650 هزار نفری که برای بیمه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند، حدود یک میلیون و 700 هزار نفر دفترچه درمانی بیمه همگانی گرفته‌اند و حتی روزهای 14 و 15 خرداد ماه نیز کار صدور دفترچه برای سایر ثبت‌نام شوندگان نیز ادامه خواهد داشت.
به گفته میرشاه‌ولد، گزارش‌های رسیده از بیمارستان‌های دولتی حاکی از آن است که با شروع طرح تحول نظام سلامت و الزام بیمارستان‌ها، از بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی برای تهیه لوازم پزشکی و دارو به خارج از بیمارستان هدایت نمی‌شوند و همه این کارها در داخل بیمارستان توسط تیم پزشکی انجام می‌گیرد.
کاهش 10 برابری هزینه زایمان
خزایی یکی از بیمارانی که برای وضع حمل به بیمارستان کمالی در کرج مراجعه کرده بود و دفترچه بیمه درمانی نداشت در خصوص آثار بیمه سلامت می‌گوید: « ما  تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودیم. هنگامی که به بیمارستان مراجعه کردیم، مسئولان بخش پذیرش اعلام کردند که باید تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرید تا هزینه کمتری برای بستری بپردازید، به همین خاطر همسرم با مراجعه به یکی از پیشخوان‌های دولت ثبت‌نام کرده و برگه تأییدیه ثبت‌نام را به بیمارستان تحویل داد، در حالی که هنوز برای ما دفترچه بیمه درمانی صادر نشده، مسئولان بیمارستان با دریافت برگه ثبت‌نام بیمه سلامت هزینه زایمان را خیلی کاهش دادند. به‌طوری که در مقایسه با تعرفه قبلی بیمارستان 10 برابر کاهش یافت و رقم پرداختی به کمتر از 80 هزار تومان رسید. وی می‌افزاید: امیدواریم این برنامه در سال‌های آتی هم ادامه پیدا کند چرا که خیلی از افراد کم درآمد و آنهایی که بیمه‌ای ندارند، توان پرداخت هزینه‌های 
چند میلیونی را ندارند. 
جراحی با یک میلیون و 200هزار  تومان
محمد کاظم‌نژاد که برای درمان از روستای رویین استان خراسان شمالی به تهران آمده است، در این باره می‌گوید: دکترها گفتند باید جراحی شوم، ابتدا به یکی از بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کردم که گفتند باید 12 میلیون تومان بپردازی تا در بیمارستان بستری شوی. من که این پول را نداشتم، به یکی از بیمارستان‌های دولتی در مرکز شهر تهران رفتم. خوشبختانه کارهای پذیرش انجام گرفت و با کمتر از یک میلیون و 200هزار تومان جراحی شدم. 
هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های بزرگ تهران
دکتر « پهبد پورشبانان»، مدیر کل بیمه سلامت استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایران با اشاره به آثار و پیامدهای طرح تحول نظام سلامت در کلانشهر تهران می‌گوید: در حالی که از اجرای طرح تحول نظام سلامت مدت کوتاهی می‌گذرد اما این طرح در کاهش هزینه‌های درمانی و سهم پرداختی از جیب مردم و مهم‌تر از آن تسهیل و دسترسی آسان به خدمات درمانی تأثیر داشته است به‌طوری که تقارن یافتن اجرای بیمه سلامت ایرانیان با این پروژه ملی باعث شده تا افرادی که در حاشیه شهرها و جزو دهک‌های پایین جامعه هستند و حتی کسانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، بتوانند از خدمات درمانی مناسب برخوردار شوند. وی می‌افزاید: از آنجایی که طرح تحول نظام سلامت در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی اجرا می‌شود، گزارش‌های ناظران و گروه‌های نظارتی نشانگر آن است که با پرداخت 90 درصد هزینه‌های بستری و درمان، مردم بابت خدماتی که از سوی بیمارستان‌ها بویژه درخصوص تهیه ملزومات و دارو ارائه می‌شود، دچار مشکل نشوند. وی می‌افزاید: در بیمارستان‌هایی که اعمال جراحی بزرگ انجام نمی‌شود و هزینه‌های آن متفاوت است مثل بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، امام حسین(ع)، شهدای تجریش، شریعتی و هاشمی‌نژاد عمدتاً به مردم در مراجعه به این مراکز هزینه‌های بیشتری تحمیل می‌شد اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت، این هزینه‌ها را تا حدی کاهش داده است.
زایمان طبیعی رایگان است
وی می‌افزاید: «زایمان طبیعی که تا پیش از اجرای این برنامه هزینه آزاد آن در بیمارستان‌های دولتی حدود 600 تا 800 هزار تومان بستگی به خدمات و مدت ماندگاری مادر در بیمارستان داشت ولی در حال حاضر هزینه زایمان طبیعی رایگان است.»
همچنین هزینه سزارین بین 900 هزار تا یک میلیون تومان بود با دریافت دفترچه بیمه سلامت، این هزینه بین 80 تا 90 هزار تومان در بیمارستان‌های شمول بیمه سلامت است.
پورشبانان می‌گوید: «در‌خصوص جراحی قلب بسته به مدت ماندگاری بیمار بین
10 تا 12 میلیون تومان تعرفه جراحی بود که این هزینه با اجرای طرح تحول نظام سلامت به یک میلیون و 200 هزار تومان تقلیل پیدا کرده است.» وی درباره کارگذاری استند در قلب یا آنژیوپلاستی اظهار می‌دارد: «قبلاً هزینه آنژیوپلاستی یک رگ 7 میلیون تومان بود که این رقم هم‌اینک به 650 هزار تومان رسیده است و یا برای تعویض دو رگ قلب به شکل آزاد می‌بایست 10 تا 12 میلیون تومان هزینه می‌شد اما این رقم با داشتن دفترچه رایگان بیمه سلامت به یک میلیون تومان کاهش یافته است.»
ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: