کد خبر: ۲۴۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 23
برخی از افراد کلمات و جملات بی‌معنی می‌گویند، عده‌ای ممکن است سخنرانی هم بکنند و یا حتی گفتگویی سخت و جدی و پیچیده در خواب داشته باشند!
شفا انلاین>سلامت> اگر معمولا کنار یک نفر دیگر می‌خوابید، پس احتمالا تجربه کرده‌اید و شنیده‌اید که او در خواب حرف بزند. یا شاید هم متوجه شده باشید و به شما گفته باشند که خود شما طی شب در خواب حرف می‌زنید. تقریبا ۶۶ درصد از افراد به نوعی در خواب حرف می‌زنند.

به گزارش شفا آنلاین:برخی از افراد کلمات و جملات بی‌معنی می‌گویند، عده‌ای ممکن است سخنرانی هم بکنند و یا حتی گفتگویی سخت و جدی و پیچیده در خواب داشته باشند! هر چند هنوز به طور کلی نمی‌دانیم چرا برخی از ما در خواب حرف می‌زنیم، اما کارشناسان عقیده دارند بیشتر اوقات، حرف زدن در خواب یا اصطلاحا سومنیلوکی مشکل جدی نیست، اما به هر حال نکاتی در مورد حرف زدن در خواب <Talking in a dream>وجود دارد که بهتر است بدانید:

در مورد حرف زدن در خواب تحقیقات زیادی انجام نشده


پیش از اینکه به پدیده‌ی حرف زدن در خواب بپردازیم، باید بدانید که به طور کلی اطلاعات کمی در این مورد در دست داریم. در گذشته مقوله‌ی حرف زدن در خواب در لیست پاراسومنیا یا خواب پریشی قرار می‌گرفت (نوعی اختلال خواب)، اما اخیرا آن را از رده‌ی اختلالات خارج کرده و اتفاقی نرمال می‌دانند که می‌تواند بر هر کسی طی خواب روی بدهد.

حرف زدن در خواب به این دلیل که رسما یک اختلال محسوب نمی‌شود، نیازی هم به تحقیق و مطالعه در مورد آن احساس نشده است و بنابراین هنوز درک درستی از حرف زدن در خواب وجود ندارد. اما در هر صورت از آنجایی که بیشتر ما در خواب چیز‌هایی می‌گوییم یا از فردی که کنارمان خوابیده است چیز‌هایی می‌شنویم، بد نیست یک سری از نکات و واقعیت‌ها را در مورد این اتفاق بدانیم.

چیزی که در خواب می‌گویید به طور کل بی‌معنی است

حرف زدن در خواب انعکاسی از رفتار‌ها و خاطرات شما در بیداری‌تان نیست؛ بنابراین اگر در محل کارتان روز بد و سختی را گذرانده باشید یا با یکی از اعضای خانواده خود مشکلی داشته باشید، قرار نیست لزوما در خواب در مورد همین مسائل حرف بزنید.

این مسئله‌ی مهمی است که نباید آن را فراموش کنید، زیرا افرادی که در خواب حرف می‌زنند، معمولا طی شب چیز‌های آزاردهنده و بدی ممکن است بگویند که بعضی از آن‌ها می‌تواند فرد کناری را پریشان، ناراحت و یا حتی عصبانی کند. مثلا طبق گزارش‌ها، هستند افرادی که تنها به این علت که اسم شخص خاصی را در خواب آورده‌اند یا جمله‌ی خاصی را به زبان آورده‌اند، به خیانت و بی‌وفایی متهم شده‌اند. پس یادتان نرود که کلماتی که هنگان خواب از دهان کسی خارج می‌شوند، هیچ معنا و منظور واقعی ندارند.

اینکه از چه سنی شروع به حرف زدن در خواب کرده‌اید مهم است

کارشناسان می‌گویند اینکه دقیقا از چه زمانی شروع به حرف زدن در خواب کرده‌اید اهمیت زیادی دارد. اگر همیشه عادت داشته‌اید و دارید که در خواب حرف بزنید پس مسئله‌ی مهمی نیست. در واقع حرف زدن در خواب در میان کودکان و نوجوانان بسیار معمول است. حدود ۵۰ درصد از بچه‌های بین ۳ تا ۱۰ سال در خواب چیز‌هایی می‌گویند با رشد مغزشان ارتباط دارد. اگر در سنین جوانی هستید و در خواب حرف می‌زنید باز هم مشکل خاصی وجود ندارد و نیازی نیست بترسید و به دکتر مراجعه کنید.

ضمنا افراد معمولا در دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ زندگی خود تازه کشف می‌کنند که معمولا در خواب حرف می‌زنند، زیرا این سنین معمولا زمانی هستند که فرد با شخص دیگری هم اتاق یا همبستر می‌شود؛ بنابراین دلیل نمی‌شود چنین فردی تازه شروع به حرف زدن در خواب کرده باشد، بلکه موضوع این است که چنین چیزی تازه توسط یک نفر دیگر کشف شده است!

اما اگر حدود ۵۰ سال یا بیشتر دارید و ناگهان شروع به مدام حرف زدن در خواب کرده‌اید، می‌تواند نشاندهنده‌ی شروع یک بیماری مانند پارکینسون یا زوال عقل باشد. در این گروه از افراد، حرف زدن در خواب می‌تواند علامت بروز اشکالی در مغز باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

به هر حال این نکته را به خاطر بسپارید که اگر شخصی سالهاست که در خواب حرف می‌زند جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر این اتفاقی است که تازگی شروع شده باید علت را بررسی کنید.

حرف زدن در خواب، اغلب با سایر مشکلات خواب اشتباه گرفته می‌شود

حرف زدن در خواب مانند سایر اختلالات خواب نیست. اگر در خواب جیغ می‌زنید یا خواب و رویای‌تان را حرکات بدنی همراه است، به احتمال زیاد مسئله چیز دیگری است.

مثلا برخی از افراد دچار وحشت شبانه هستند. وحشت شبانه یک عارضه‌ی ترسناک است که می‌تواند طی خواب روی بدهد. وحشت‌های شبانه معمولا بیشتر شامل جیغ‌های وحشتناک و دست و پا زدن می‌شوند تا حرف زدن معمولی؛ و اگر شما معمولا طی خواب آه و ناله کنید، ممکن است دچار عارضه‌ی دیگری به نام کاتاترنیا یا ناله در خواب باشید که با آپنه خواب مرتبط است.

افرادی که دچار استرس پس از سانحه هستند نیز معمولا طی خواب، سر و صدا‌هایی ایجاد می‌کنند و طی مرحله‌ی رویا دیدن، حرف می‌زنند یا فریاد می‌کشند.

برخی از داروها، استرس هیجانی، تب، یک اختلال روانی و یا اعتیاد به مواد مخدر نیز می‌توانند علت حرف زدن در خواب باشند.

حرف زدن در خواب می‌تواند ناشی از اضطراب و افسردگی نیز باشد. اگر شما یا همسرتان و یا یکی از اعضای خانواده‌تان هر یک از این علامت‌ها را دارید با یک متخصص خواب مشورت کنید، چون ممکن است مشکل دیگری در میان باشد که نیاز به درمان دارد:

اگر حرف زدن در خواب همراه با خواب‌های ناخوشایند، کابوس‌های مکرر، خروپف و آپنه باشد، باید این مسئله را با یک پزشک مطرح کنید. در برخی موارد شاید نیاز به بررسی وضعیت خواب‌تان باشد مثلا تست پلی سومنوگرام برای تعیین اینکه آیا دچار اختلال خواب دیگری هستید یا خیر.

چه کار می‌توانید بکنید تا کمتر در خواب حرف بزنید؟

راه مشخص و ثابت شده‌ای برای رفع حرف زدن در خواب وجود ندارد. اما کاهش استرس و خواب کافی احتمالا می‌توانند کمک‌تان کنند کمتر در خواب حرف بزنید. توصیه می‌کنیم پیش از مراجعه به پزشک، الگو‌های خواب‌تان را به مدت دو هفته یادداشت کنید، مثلا اینکه چه زمانی به رختخواب می‌روید، چه زمانی احساس خواب آلودگی می‌کنید و چه زمانی از خواب بیدار می‌شوید، چه دارو‌هایی و در چه زمانی از روز مصرف می‌کنید، چه نوشیدنی‌های طی روز می‌نوشید و چه در چه زمان‌هایی، مخصوصا نوشیدنی‌های کافئین‌دار و اینکه چه زمانی ورزش می‌کنید.

کمبود خواب می‌تواند باعث حرف زدن در خواب بشود

خوب و کافی نخوابیدن می‌تواند باعث شود در خواب حرف بزنید. دانشمندان این تئوری را صادر کرده‌اند که افرادی که به اندازه کافی استراحت نمی‌کنند به سختی می‌توانند مراحل خواب را طی کنند و از مرحله‌ای به مرحله‌ی دیگر بروند. ضمنا این افراد ممکن است برای بیدار شدن نیز مشکل داشته باشند.

ژنتیک هم موثر است

اگر عادت دارید حین خواب حرف بزنید، ممکن است علتش پدر یا مادرتان باشند! چون معلوم شده که حرف زدن در خواب جنبه‌ی ژنتیکی هم دارد.

پس در بیشتر موارد حرف زدن در خواب مشکل خاصی نیست و خطری فرد را تهدید نمی‌کند. به طور کل حرف زدن در خواب روی خود فرد هیچ اثری ندارد و فقط برای کسی که کنار این فرد می‌خوابد ممکن است تاثیرگذار باشد؛ بنابراین اگر شما همان کسی هستید که از حرف زدن هم اتاقی یا همسرتان اذیت می‌شوید، بهتر است فکری برای خواب خودتان بکنید. می‌توانید از وایت نویز کمک بگیرید یا از گوش بند استفاده کنید و یادتان باشد که هر چه همسرتان می‌گوید بی‌معنی است.
huffpost
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: