کد خبر: ۲۴۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 28
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هشدارداد:
حمایت از تولید دارو در دوره جدید وزارت بهداشت تا حدود زیادی اجرا شده است اما حذف کامل رقیب خارجی به نفع صنعت دارویی کشور نیست
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: در حال حاضر داروی مشابه تولید داخل وارد کشور نمی‌شود، اما این موضوع مشکلاتی ایجاد می‌کند. ما موافق نیستم که برای حمایت از تولید داخل، رقیب خارجی را حذف کنیم زیرا صنعت دارو با حذف رقیب به روزگار صنعت خودرو می‌رسد.

به گزارش شفا آنلاین، ناصر ریاحی درباره مشکلات صنعت دارو افزود: حمایت از تولید دارو در دوره جدید وزارت بهداشت تا حدود زیادی اجرا شده است اما حذف کامل رقیب خارجی به نفع صنعت دارویی کشور نیست.

وی ادامه داد: بیمه‌های درمانی در همه دنیا تولید داخل یا ارزان‌ترین دارو را تحت پوشش قرار می‌دهند. این در حالی است که با وجود تمهیداتی که در نظر گرفته شده، در حال حاضر داروی خارجی حذف نشده و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. هرچند باید بپذیریم که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و مشکلات ناشی از ارز و مسائل اقتصادی وجود دارد.

ارز 4200 تومانی فساد ایجاد می کند

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رانت و فساد ایجاد می‌کند و در زمینه تولید دارو باعث شده که حجم کار و تولید پایین نگه داشته شود. باید قیمت ارز در مورد دارو آزاد باشد و مابه‌التفاوت قیمت ارز در اختیار بیمه‌های درمانی گذاشته شود. ولی بهانه‌های مختلفی برای این موضوع مطرح می‌شود و این کار صورت نمی‌گیرد.

وی گفت : دولت در زمینه ارز، ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کند که لزوما بهترین راه نیست. تولیدکننده و واردکننده دارویی را وارد کرده یا تولید می‌کند که به طور مثال ارزش آن ۱۰۰ دلار است و از آن طرف هزینه‌های حمل و نقل، بسته بندی، حقوق و غیره افزایش پیدا کرده است.

نایب رئیس انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت درباره عمده‌ترین مشکلاتی که در حوزه صنعت دارو(medicine industry) در سال‌های اخیر وجود دارد، بیان کرد: عمده‌ترین مشکل تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو از مواد اولیه تا تولید دارو مربوط به مشکلات ناشی از طرح تحول سلامت است.

وی گفت: هرچند طرح تحول سلامت، طرح اجتماعی بسیار خوبی بود، اما از ابتدای مسیر، منابع پایدار برای آن در نظر گرفته نشد یا اگر هم در نظر گرفته شده بود، به مرحله اجرا نرسید. به طور مثال قرار بود از عوارض دخانیات برای طرح تحول سلامت منابع پایداری در نظر گرفته شود اما این اتفاق نیفتاد و منجر شد که وضعیت اقتصادی فعالان حوزه سلامت و به خصوص دارو به هم بریزد و مشکلات بسیاری ایجاد شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد میزان طلب‌های شرکت‌های دارویی از سازمان‌های بیمه گر درمانی به ۲ سال رسید و در این فاصله نرخ ارز هم افزایش پیدا کرد. البته این مشکل برای همه افراد فعال در حوزه صنعت دارو اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه تا تولیدکنندگان نهایی دارو مشترک بود. از طرقی قیمت‌ها هم نه متناسب با نرخ ارز و نه متناسب با تورم افزایش پیدا نکرد.

ریاحی گفت: اگر از ابتدا، عوارض یا مالیات برای منابع پایدار طرح تحول سلامت در نظر گرفته می‌شد، این مشکلات اتفاق نمی‌افتاد. به هر حال بلند پروازی‌هایی از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت انجام شد و مسئولان اجرایی این طرح گمان می‌کردند که پول همیشه هست و پیش بینی لازم انجام نشد.

قیمت گذاری دارو و بدهی بیمه‌ها

ریاحی درباره قیمت گذاری دارو نیز اظهار داشت: قیمت گذاری دارو توسط وزارت بهداشت و بعد خرید دارو یک نوع رانت دولتی ایجاد کرده است. در حال حاضر تخصیص ارز، خریداری دارو و نظارت و غیره توسط وزارت بهداشت(Ministry of Health) انجام می‌شود. بیمه‌ها باید مستقل از وزارت بهداشت عمل کنند. هرچند بیمه‌ها بودجه محدود دارند و با این بودجه باید حداکثر پوشش را به بیمار بدهند.

این داروساز افزود: این مشکل وقتی بیشتر می‌شود که خریدار حتی پول را هم به موقع پرداخت نمی‌کند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: باید وزارت بهداشت از بخش خصوصی حوزه دارو کمک خواسته و شرایط را اعلام کند. در حال حاضر شرکت‌های داروسازی می‌دانند که اگر می‌خواهند برند باشند باید مسئولیت اجتماعی داشته باشند.

وی ادامه داد: در دوره گذشته وزارت بهداشت هم بارها به وزیر بهداشت سابق اعلام کردیم که باید از بخش خصوصی دارو کمک خواسته شود تا طرح تحول سلامت موفق باشد، اما توجهی به این موارد نشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: