کد خبر: ۲۴۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 31
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران:
ما پزشکان طبابت می کنیم، تجارت نمی کنیم، در هیچ جای دنیا هم طبابت را با تجارت یکی نمی دانند، از طرفی دیوان عدالت اداری حکم داده که پزشکان نباید عوارض شهرداری بپردازند اما شهرداری ها مدام برای پزشکان قبض عوارض صادر می کنند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران می گوید: کار پزشکان طبابت است نه تجارت و همچنان دلسوزانه در اقصی نقاط کشور مشغول خدمت صادقانه به مردم هستند. مردم هم به آنان اعتماد دارند اما عده ای شأن پزشکان را رعایت نمی کنند.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج خسرونیا به دغدغه های پزشکان اشاره می کند و می افزاید: جامعه پزشکی الان با چند مشکل مواجه است، اول از همه تحریم نانوشته ای است که موجب کمبود شده، گر چه برخی می گویند کمبود دارو نداریم ولی در برخی موارد کمبود دارو دیده می شود، کمبودی که به علت همان تحریم نانوشته ای است که اجانب درست کرده اند.

او اضافه می کند: مشکل دیگر تصمیمات ناپخته ای است که برخی موسسات مانند سازمان امور مالیاتی علیه جامعه پزشکی می گیرند؛ یکی از این تصمیمات گذاشتن صندوق فروشگاهی است. پزشکان را ملزم کرده اند در مطب هایشان بگذارند، صندوق فروشگاهی بگذارند مصوبه مجلس نوشته کارتخوان ولی متاسفانه مسئولان اجرایی برای اینکه سوء استفاده کنند، کارتخوان را به پایانه فروشگاهی تغییر داده اند که مربوط به فروشگاه های بزرگ است.

خسرونیا معتقد است: گویا آقایان تصور می کنند ما پزشکان فروشگاه بزرگ یا سوپرمارکت داریم که لازم است چنین دستگاهی را داشته باشیم. این جور برخوردها توهین آمیز است و جامعه پزشکی(Medical Society) را مکدر کرده است.

به گفته او، یک پزشک روزانه 10 تا 20 تا مریض دارد که با یک کارتخوان می توانند پول بپردازند و وارد حساب پزشک می شود اما وقتی پزشک را با یک خوارو بار فروش یا سوپری مقایسه می کنند، معلوم است که شأنی برای پزشک قائل نیستند.

رئیس جامعه پزشکان داخلی می گوید: ما پزشکان طبابت می کنیم، تجارت نمی کنیم، در هیچ جای دنیا هم طبابت را با تجارت یکی نمی دانند، از طرفی دیوان عدالت اداری حکم داده که پزشکان نباید عوارض شهرداری بپردازند اما شهرداری ها مدام برای پزشکان قبض عوارض صادر می کنند و این مسئله هم برای پزشکان مشکلاتی را به وجود آورده است.

خسرونیا درباره پرداخت مالیات جامعه پزشکی می گوید: همه پزشکان باید مالیات پرداخت کنند، پرداخت مالیات وظیفه هر ایرانی است اما گرفتن مالیات به راحتی با همین دستگاه های کارتخوان امکانپذیر است ولی اینکه بیاند بر خلاف قوانین کشور یک قانون خاص و مجزا و من درآوردی برای پزشکان تصویب کنند که بیایند پایانه و سامانه فروشگاهی نصب کنند و با پزشکان برخوردی متفاوت با سایر صنوف داشته باشند، این کار توهین آمیز است و جامعه پزشکی را دچار تلاطم کرده است.

او به وظیفه پزشکان در شرایط فشار اقتصادی مردم اشاره می کند و می افزاید: جامعه پزشکی در شرایطی که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند باید از خودگذشتگی داشته باشد، اگر مریضی به پزشک مراجعه کرد و وضع مالی خوبی نداشت نه تنها باید کمکش کند بلکه باید دارویش را هم تهیه کند و به او بدهد، این وظیفه انسانی پزشکان است که در این شرایط اقتصادی سخت هم به لحاظ شرعی و هم عرفی باید به فکر همنوعان و هموطنان خود باشند.

خسرونیا می گوید: این وظیفه همه اقشار جامعه است که باید دست نیازمندان را بگیرند، پزشکان هم باید در این مسیر حرکت کنند، روحیه ای که پزشکان در دوران جنگ داشتند و از خودگذشتگی می کردند. این روحیه همچنان در جامعه پزشکی وجود دارد، در زلزله کرمانشاه هم نمونه های ایثار و از خودگذشتگی پزشکان را دیدیم که به میدان آمدند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران می افزاید: من بسیار امیدواریم که این رابطه نزدیک و صمیمی بین مردم و پزشکان پایدار بماند و همان طور که همیشه مردم به پزشکان اعتماد داشته اند، این اعتماد همچنان برقرار بماند و پزشکان هم مثل همیشه دلسوز مردم باشند و ملاحظه وضعیت مردم نیازمند را بکنند و به داد مردم برسند.

وی درباره نگاه جامعه پزشکی به سازمان نظام پزشکی می گوید: سازمان نظام پزشکی طبق قانون باید هم مدافع منافع پزشکان و هم مدافع حقوق بیماران باشد اما در حال حاضر پزشکان اندکی از این سازمان ناراضی هستند و احساس می کنند که به اندازه کافی از حقوق پزشکان حمایت نمی کند.

خسرونیا درباره اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان های دولتی نیز می گوید: اجرای این طرح نیازمند بودجه است الان وزارت بهداشت و وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی(Social Security) با کمبود بودجه مواجه هستند و به همین علت به نظر می رسد طرح هایی مانند طرح تحول سلامت تا حدی نیمه تمام مانده است.

او می افزاید: طرح تحول سلامت هم اکنون هم درحال اجراست اما با توجه به مشکلات مالی به شکلی که مردم و جامعه پزشکی انتظار دارند، اجرا نمی شود. به هر حال بیمارستان های دولتی در تلاش هستند که وظیفه شان را انجام دهند و این طرح را هم اجرا کنند اما چون بودجه کافی وجود ندارد در تامین دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران و پرداخت به موقع دستمزد پزشکان، پرستاران دچار مشکل هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: