کد خبر: ۲۳۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 17
با توجه به اینکه قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله ای است، تغییرات آن نیز حائز اهمیت است.
شفاآنلاین>اجتماعی>مجموع درآمدهای صادراتی کشور در سال ۹۶ به ریال ۴.۷ درصد و به دلار ۱.۲ درصد رشد کرده است.

به گزارش شفاآنلاین ، در نظام آماری قیمت، کالاهای صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می شوند. شاخص قیمت کالاهای صادراتی روند تغییرات قیمت محصولات <Products>عرضه شده از داخل به خارج از کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان می دهد. با توجه به اهمیت صادرات برای کسب درآمدهای کشور و ارزهای لازم، اهمیت گزارش اخیر مرکز آمار ایران در این رابطه در شرایط تحریم های آمریکا بیش از هر زمان دیگری است که کشور دلخوش به درآمدهای نفتی بود.

براین اساس گزارش شده شاخص قیمت کالاهای صادراتی کشور در سال ۹۶ برای ۱۷۹.۸ بوده که نسبت به سال قبل تر ۴.۷ درصد افزایش داشته و شاخص قیمت کالاهای صادراتی به دلار نیز از افزایش ۱.۲ درصدی خبر می دهند.

بر این اساس گروه محصولات معدی با افزایش ۱۷.۹ درصدی بیشترین رشد در سال ۹۶ را داشته است. این میان شاخص گروه کفش، کلاه و چتر آفتابی نیز رکوردار بیشترین کاهش درآمدها با منفی ۶.۶ درصد شد.

کاهش هزینه واردات در سال ۹۶

شاخص قیمت کالاهای وارداتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از خارج به داخل کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان می دهد. با توجه به اینکه قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله ای است، تغییرات آن نیز حائز اهمیت است.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار از سال ۹۶ که امروز منتشر شده، شاخص قیمت کالاهای وارداتی در سال مورد اشاره نسبت به سال پیش تر آن ۰.۶ درصد کاهش ریالی داشته و این مهم در محاسبات دلاری حدود ۵.۱ درصد کاهش داشت. در میان گروه های مختلف گروه مروارید طبیعی یا پرورده، سنگهای گرانبها و ... نسبت به سال ۹۵ بیشترین کاهش را داشته که معادل ۲۳.۴ درصد بوده است.خبرآنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: