کد خبر: ۲۳۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 17
طب دفاعی یا اقدامات مبتنی بر طب دفاعی، اقدامات تشخیصی یا درمانی هستند که یا برای بیمار لازم نیستند یا بهترین انتخاب تشخیصی یا درمانی برای بیمار محسوب نمی‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به علل افزایش یا کاهش شیوع طب دفاعی در جامعه پزشکی، ‌گفت: انجام اقداماتی چون اجرای راهنماهای بالینی، برقرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کاهش شیوع طب دفاعی بسیار موثر بوده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به مفهوم طب دفاعی(Defense Medicine)، گفت: طب دفاعی یا اقدامات مبتنی بر طب دفاعی، اقدامات تشخیصی یا درمانی هستند که یا برای بیمار لازم نیستند یا بهترین انتخاب تشخیصی یا درمانی برای بیمار محسوب نمی‌شوند، اما برای پیشگیری و برائت از شکایت احتمالی از ارائه‌کننده خدمت انجام می‌شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات مبتنی بر طب دفاعی با افزایش شکایات از جامعه پزشکی و یا تصور و احتمال بروز شکایت، شیوع پیدا می‌کنند، افزود: طب دفاعی در بعضی کشورها که اجرای راهنماهای بالینی(Clinical Guides) و نظام ارجاع در آن‌ها نهادینه نشده، شیوع بیشتری دارد. در حالیکه با اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع و نقش‌آفرینی بیشتر بیمه‌ها و کاهش پرداخت مستقیم بیماران به ارائه‌کنندگان، شیوع آن نیز کاهش یافته است.

حریرچی ادامه داد: از طرفی اقدامات غیرضروری طب دفاعی مانند بستری غیر لازم، هم هزینه بیمار را افزایش می‌دهند و هم روند تشخیص و درمان را طولانی می‌کنند و موجب اتلاف و هدررفت منابع بیمار، بیمه‌ها و دولت می‌شوند. باید توجه کرد که نوع دیگری از بروز طب دفاعی، خودداری از پذیرش بیماران پیچیده و پرخطر و ارجاع بیمار به پزشک دیگر یا شهر دیگر به دلیل احتمال شکایت و در نتیجه محرومیت بیمار از درمان و یا تاخیر در دریافت درمان است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه تقویت ارتباط  بیمار و پزشک و افزایش اعتماد متقابل ارائه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات درمانی، بهترین راه جلوگیری از شیوع طب دفاعی است، گفت: حفظ و ارتقاء جایگاه اجتماعی پزشکان، تاکید بر اصول اخلاق پزشکی و اصول اخلاق عمومی در کاهش اقدامات مبتنی بر طب دفاعی و کاهش هزینه‌های درمانی و عوارض و خطرات حاصل از این گونه اقدامات بسیار مفید است. از طرفی اجرای راهنماهای بالینی، برقرای نظام ارجاع(Referral system) و پزشکی خانواده هم در کاهش شیوع طب دفاعی بسیار موثر بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: