کد خبر: ۲۳۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 17
یک تصور غلط در مورد برنج این است که می‌توان آن را به بدون هیچ محدودیتی در آشپزخانه نگهدای کرد یا تا چند روز پس از پخت، آن را در یخچال قرار داد و بعد استفاده کرد، اما اینطور نیست!
شفا آنلاین>سلامت>روش های نگهداری از برنج در خانه برای حفظ کیفیت این ماده غذایی بسیار حائز اهمیت هستند. این روش‌های ساده، در مورد برنج خام و پخته متفاوت است.

 به گزارش شفا آنلاین: یک تصور غلط در مورد برنج این است که می‌توان آن را به بدون هیچ محدودیتی در آشپزخانه نگهدای کرد یا تا چند روز پس از پخت، آن را در یخچال قرار داد و بعد استفاده کرد، اما اینطور نیست! نگهداری از برنج<Maintenance of rice> نیازمند رعایت اصول و نکات خاصی است، در ادامه روش های نگهداری برنج در خانه را شرح می‌دهیم.


روش‌های نگهداری از برنج خام

آیا می‌دانید اگر از برنج خام به درستی نگهداری نکنید، ممکن است طعم آن تغییر کند؟ برای اطمینان از اینکه برنج شما کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و بعد از پخت اصطلاحا شفته نمی‌شود، از روش‌های نگهداری برنج خام که در ادامه آمده است، پیروی کنید.

۱. خرید تدریجی برنج

حتی در دمای سرد انباری منزل، مقداری رطوبت و گرما وجود دارد. همانطور که می‌دانید برنج خام در چنین شرایطی کیفیت خود را از دست می‌دهد، بنابراین توصیه ما این است که برنج را هربار برای مصرف کوتاه مدت خریداری و از انبار کردن آن اجتناب کنید.

۲. نگهداری برنج در یخچال

در مناطق گرم و مرطوب، می‌توان برنج خام را در یخچال نگهداری کرد. برای این منظور باید از ظروفی که درب آنها کاملا بسته می‌شود استفاده کنید، تا رطوبت وارد ظرف نشود.

۳. رطوبت کم

هرچه رطوبت محیط نگهداری برنج کمتر باشد، بهتر است. نگهداری برنج خام در یک ظرف مناسب، کمک بسیاری به تحقق این هدف می‌کند. اطمینان حاصل کنید که ظرف برنج را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار می‌دهید تا این ماده غذایی تازگی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند.

۴. دور نگه داشتن برنج از حشرات

از آنجا که برنج در مزرع کشت می‌شود، یکی از نگرانی‌ها در نگهداری طولانی مدت آن، آفات است. برای ذخیره سازی کوتاه یا بلند مدت برنج، باید آن را در معرض هوا قرار داد، زیرا برخلاف سایر خوراکی‌ها، برنج به مقداری تهویه نیاز دارد تا از فساد آن جلوگیری شود. توجه داشته باشید که اگر برنج را در ظروف دربسته و مهر و موم شده انبار کنید، محیط بهتری برای تولید مثل آفات و حشرات ایجاد کرده‌اید. هوای گرم، اصلی‌ترین دلیل آفت زدن برنج است، این ماده غذایی اگر در معرض هوای گرم قرار بگیرد، «عرق می‌کند» و حشرات و آفات ناخواسته در محیط مرطوب آن شروع به رشد می‌کنند.

۵. ظرف نگهداری برنج در خانه

ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری غذا می‌توانند بسیار به شما کمک کنند. این ظروف درب خیلی محکمی ندارند، به طوری که هوا به اندازه کافی درون آن‌ها جریان خواهد داشت. بااین‌حال، اگر ظرف مخصوص نگهداری برنج در دسترس ندارید، یک جذب کننده‌ اکسیژن درون ظرف قرار دهید. بعضی از این جذب کننده‌ها مخصوص غذا‌های خشک هستند و برخی دیگر برای غذا‌های مرطوب، بنابراین قبل از خرید از کاربرد آن برای برنج مطمئن شوید.

روش‌های نگهداری از برنج پخته شده

حتی الامکان برنج را به اندازه یک الی دو وعده غذایی بپزید تا بیش از یک روز نیاز به نگهداری نداشته باشد، اما اگر باید برنج را به مقدار زیاد طبخ کنید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

۱. ظرف مناسب نگهداری برنج پخته

درست مثل برنج خام، برنج پخته شده نیز به ظرفی مناسب نیاز دارد، اما باید کمترین نفوذ هوا را داشته باشد. توجه داشته باشید که برنج پخته را نمی‌توان مدت زمان طولانی بیرون از یخچال نگهداری کرد.

۲. نگهداری در یخچال

برنج را پس از طبخ، تا دو روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد. اگر پس از این مدت برنج مجددا گرم شود، دو روز دیگر نیز می‌توانید برنج را در یخچال نگهداری کنید. البته توجه داشته باشید که پس از این مدت، ممکن است طعم برنج تغییر کند.

۳. نگهداری از برنج پخته شده در فریزر

پس از آنکه برنج را طبخ کردید، صبر کنید تا کاملا خنک شود، سپس می‌توانید آن را به مدت دو ماه در فریزر نگهداری کنید

 

نکات کلی در نگهداری برنج

۱. جذب کننده‌های اکسیژن

جذب کننده‌های اکسیژن بسته‌های کوچکی هستند که معمولا در بسته بندی‌های غذایی یافت می‌شوند. آن‌ها عمر مفید مواد غذایی را با جلوگیری از فساد روغن موجود در مواد غذایی افزایش می‌دهند و مانع از رشد قارچ‌ها می‌شوند. این بسته‌ها حاوی ویتامین C یا ذرات آهن هستند که در هنگام تماس با اکسیژن، آن را جذب می‌کنند و با آن واکنش می‌دهند. این مواد هرچه اکسیژن وجود داشته باشد، جذب می‌کنند و اصلا مهم نیست که خودشان چقدر کوچک باشند. به همین خاطر است که با استفاده از این ابزار می‌توان برنج را حتی در دمای ۲۱ نیز نگهداری کرد.

 

۲. ضدعفونی و پاکسازی کردن

تمیز کردن ظروف نگهداری برنج بسیار مهم است. به طور معمول این ماده غذایی را می‌توان در ظروفی از جنس فلز، شیشه، پلاستیک و ... نگهداری کرد، اما این ظروف باید کاملا تمیز باشند. برنج انبار شده اکسیژن بسیاری جذب می‌کند، به خصوص اگر در محفظه‌ای مهر و موم شده همراه با یک جاذب اکسیژن نگهداری شود، بنابراین ظرف تمیز برای نگهداری برنج بسیار توصیه می‌شود. حتی اگر برنج را در شرایط بسیار عالی نگهداری کنید، بدون رعایت کردن این اصل، کیفیت آن افت خواهد کرد.

 

علت نگهداری از برنج در خانه

برنج خوراک عمده آسیایی‌ها محسوب می‌شود. این غذای آسان و پرانرژی یک انتخاب بسیار سالم‌تر نسبت به غذا‌های کنسرو شده یا کم کیفیت به شمار می‌آید. مزایای ذخیره کردن و مصرف برنج به شرح زیر است:

برنج خام را می‌توان برای مدت نسبتا طولانی نگهداری کرد

حجم آن هنگام پخت دوبرابر می‌شود

به آسانی پخته می‌شود

فاقد کلسترول، سدیم و چربی است

حساسیت زا نیست

 

طول عمر برنج

برنج را می‌توان در شرایط مناسب تا دو سال در منزل نگهداری کرد. برنج قهوه‌ای عمر زیادی ندارد و نسبت به برنج سفید زودتر خراب می‌شود. برنج قهوه‌ای را فقط چند سال می‌توان نگهداری کرد، اما در شرایط کاملا مناسب، برنج سفید را  تا ۳۰ سال می‌توان در انبار نگهداری کرد.

دمای ایده‌آل برای نگهداری برنج، ۴/۵ درجه سانتیگراد یا کمتر است. برنج تا ۲۵ یا ۳۰ سال، در چنین شرایطی می‌ماند. همچنین می‌توان آن را در دمای ۲۱ درجه نیز نگهداری کرد، اما در این صورت به جذب کننده‌ اکسیژن نیاز است. به علاوه در این شرایط طول عمر برنج حدود ۱۰ سال خواهد بود.

غذا یکی از نیاز‌های ضروری انسان است. در طول اتفاقات طبیعی یا شرایط بد اقتصادی، برنج می‌تواند یکی از مقرون به صرفه‌ترین خوراک‌ها باشد، به خصوص اینکه در مقایسه با میوه، سبزیجات و گوشت، مدت زمان بیشتری می‌توان آن را ذخیره کرد. البته برای این منظور باید از روش های نگهداری برنج در خانه استفاده کنید.
بهداشت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: