کد خبر: ۲۳۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 12
در گذشته، خون و فرآورده‌های کامل از فرد اهداکننده دریافت می‌کردیم اما امروزه به طور مستقیم فرآورده‌هایی مانند پلاکت و پلاسمای افراد اهداکننده جهت رفع نیاز بیماران گرفته می‌شود که دارو‌های مشتق از پلاسما مانند فاکتور ۸ تهیه شود
شفا آنلاین>سلامت>پور فتح‌الله گفت: امروزه به طور مستقیم فرآورده‌هایی مانند پلاکت و پلاسمای افراد اهداکننده جهت رفع نیاز بیماران گرفته می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، ایرانیان سالانه بیش از ۲ میلیون لیتر خون اهدا می‌کنندعلی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور اظهار کرد: در گذشته، خون و فرآورده‌های کامل از فرد اهداکننده دریافت می‌کردیم اما امروزه به طور مستقیم فرآورده‌هایی مانند پلاکت و پلاسمای افراد اهداکننده جهت رفع نیاز بیماران گرفته می‌شود که دارو‌های مشتق از پلاسما مانند فاکتور ۸ تهیه شود.

او ادامه داد: مردم کشور سالانه بیش از ۲ میلیون لیتر، خون و فرآورده‌های خونی اهدا می‌کنند و طی چند ماه گذشته شبکه خون رسانی را در کشور راه‌اندازی کردیم؛ در این طرح دیگر استان‌ها خون خود را تأمین نمی‌کنند بلکه خون رسانی به صورت شبکه‌ای در سراسر کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: پس از ایجاد شبکه خون رسانی، جابجایی خون و فرآورده‌های خونی با اولویت شیوع بیماری‌های مختلف در سراسر کشور انجام می‌شود و اکنون میزان ذخیره خون در هر استان و شهر، ۷ برابر نیاز آن منطقه است.

پور فتح‌الله گفت: امروزه یک ذخیره ۷ برابری خون در کشور داریم که با توجه به فصل گرما این مسئله بسیار اهمیت پیدا می‌کند زیرا در این فصل افراد کمتر اقدام به اهدای خون می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: نیازمند اهدای مستمر خون هستیم؛ میزان مصرف پلاکت‌ها در حال افزایش است و طول عمر پلاکت‌ها فقط در حدود ۳ روز است.

او ادامه داد: امکان اهدای پلاکت در تمام مراکز و امکانات اهدای پلاسما نیز در ۱۵ استان کشور مهیا شده است؛ تا سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما از طریق اهدای مستقیم پلاسما خواهیم داشت و امروز حدود ۲۰۰ هزار لیتر پلاسمای بازیافتی در سراسر کشور داریم.

پورفتح‌الله در پایان گفت: طبق توافقی که با شرکت‌های آلمانی و فرانسوی انجام شده است پلاسمای مردم ایران به پالایشگاه‌های خارجی ارسال می‌شود و چند فاکتور بر اساس بازدهی مشخص به ما برمی‌گردانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: