کد خبر: ۲۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 01
شفا آنلاين-در سومین نشست از سلسله نشست هایˈشبکه های زردˈ فرهنگ سرای فناوری اطلاعات ˈتاثیر شبکه های ماهواره ای بر کودکان ˈ نقد و بررسی شد.
به گزارش شفا آنلاين،فاروق صفی زاده دکترای تاریخ و ادیان در این نشست، پرداختن به تربیت کودک و نوجوان را بسیار مهم دانست و گفت:ما ازدوران باستان متونی داریم که برای تربیت کودک نوشته شده است. در بخش هایی از کتاب اوستا که کهن ترین کتاب مقدس جهان محسوب می شود، درباره تربیت کودک اشاره شده است.

وی افزود: امروزه تمدن و افکار جدید باعث شده است تا کودکان بیشتر ازسن خود بفهمند و آیا پاسخی برای پرسش های آنان دارید؟

وی ادامه اداد:ماهواره چیزی است که کودک ازآن به نفع خودش استفاده می کند، مثلا در مورد برنامه های علمی پدر و مادر باید کودک را با اصولی که پیشینه آن است آشنا کنند و به سوالات او پاسخ دهند.جامعه خطر بزرگی است که کودکان را تهدید می کند.

علی اصغر رحمتی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و استاد دانشگاه نیز راه اندازی شبکه های خصوصی در ایران، عشق و موسیقی را سه عامل مهم در جلوگیری از استفاده مردم از شبکه های ماهواره ای دانست.

وی معتقد است: ما به ایجاد شبکه های خصوصی در ایران نیاز داریم تا کودکان شکار شبکه های ماهواره ای نشوند.

وی اهمیت دادن به عشق را بسیار مهم دانست و گفت: ما در اساطیرعشق لیلی به مجنون را داریم پس عشق واقعی را در سریال ها و فیلم های تلویزیونی بگنجانیم عشق مادر به فرزند، عشق همسران به یکدیگر، عشق به همنوع و مخاطبان را جذب شبکه های ایرانی کنیم.

رحمتی به نقش موسیقی اشاره کرد و گفت: پرداختن به موسیقی های محلی به خصوص موسیقی اصیل ایرانی که جزء یکی از 120 میراث معنوی فرهنگی جهان است، باعث جذب جوانان می شود؛ در واقع اگر ما به جوانان خود خوراک خوب ندهیم سراغ ماهواره می روند.

شهباز فضلی حقوقدان و مدرس دانشگاه با اشاره به آمار بزهکاران کانون اصلاح و تربیت افزود: در تحقیقی که در بین 110 نفر از مجرمان کانون اصلاح و تربیت صورت گرفت مشخص شد 43 درصد والدین آنان بی سواد، 43 درصد اعتیاد به مواد مخدر، 43 درصد والدین سختگیر و 22درصد نیز مشوق بزه کاری مثل تشویق به فروش مواد مخدر بوده اند.

وی گفت: خانواده، مدرسه، دوستان و رسانه های جمعی چهار نهاد مهم و تاثیرگذار در تربیت کودک به شمار می آیند،خود والدین باید هنجار را بدانند تا بتوانند به فرزندانشان آموزش دهند.

وی ادامه داد: کودکی که مهر و محبت را در خانواده نبیند به سراغ دوستانی می رود که تهدیدات زیادی به خصوص در سن بلوغ به دنبال دارد.

فضلی نقش رسانه های جمعی به خصوص ماهواره را بسیار جدی دانست و گفت: تمام این نهاد ها مثل حلقه های زنجیر در تربیت کودکان به هم متصل هستند.

برنامه سلسله نشست های شبکه های زرد باعنوان تاثیر ماهواره بر کودکان روز شنبه 10 خرداد از ساعت 16:30 با حضور علی اصغر رحمتی متخصص علوم ارتباطات اجتماعی، شهرام اسلامی روانشناس کودک و بنیانگذار شخصیت پردازی کودک در ایران، فاروق صفی زاده دکترای تاریخ و ادیان و شهباز فضلی حقوقدان و مدرس دانشگاه برگزار شد.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: