کد خبر: ۲۳۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019July 31
ظرفيت هاي اموزش پزشكي
براي بازديد از بخش اموزشي يكي از شهرستان هاي بزرگ امده ايم ،اخر كار با دستياران اموزشي ملاقات ميكنيم همه به شدت شاكي هستند كه زير بار كار ،اموزشي وجود ندارد
شفا آنلاین>سلامت>وارد كلاس صبحگاهي كه شدم جا براي ايستادن هم نبود.  راضي نبودم اما بلافاصله جايي براي سالمند ترين اتند باز كردند و نشستم . تعداد دانشجويان ان دوره چندين برابر اساتيد ، دستياران و حتي بيماران بخش شده بود .

بيمارستان اموزشي ما همان ساختماني است كه شصت سال پيش وقف شده بود . در نيم قرن اخير بيمارستان اموزشي بزرگ ديگري در دانشگاه ما ساخته نشده است

-براي بازديد از بخش اموزشي يكي از شهرستان هاي بزرگ امده ايم ،اخر كار با دستياران اموزشي ملاقات ميكنيم همه به شدت شاكي هستند كه زير بار كار ،اموزشي وجود ندارد .

اشكار است كه دستياران در جاها و ساعاتي كه به پزشك متخصص مورد نياز است به عنوان پزشك ارزان و مجبور به كار "گل"كار عير اموزشي!  گمارده شده اند . تا انجا كه در بيمارستاني كه سي تي اسكن ندارد دستيار مغز و اعصاب كشيك ميدهد و بيمار سكته مغزي هم ميخوابانند!!

-به در بيمارستان كه ميرسيم بايد صبر كنيم تا يك ون روباز براي بردن بيايد . از فضاي چمن بزرگي عبور ميكنيم تا به ساختمان اصلي برسيم . در اين بيمارستان كه از چهار سال پيش افتتاح شده تمام تجهيزات كامل  و تعداد زيادي متخصصين مغز واعصاب در حال كار هستند بخصوص سيستم منمركزي كه نوار مغز بيماران را در جاهاي مختلفي  كه بستري شده اند در يك اتاق مانيتور ميكند جلب نظر مينمايد .مسيول بخش ميگويد اميدوار است امسال ديگر جواز اموزش دستيار بگيرند سال گذشته موفق نشدند !

بيمارستاني در سان فرانسيسكو را بازديد رسمي ميكنيم
ابتدا تصور ميكردم افزايش ظرفيت هاي دانشجويي تنها بهانه اي براي چند جوان پرخاشجو و جوياي نام بوده است تا سري در ميان مجالس باز كنند .هنوز هم باورم نميشود كه هيچ ادم عاقلي در كشور ما به چنين كاري اقدام بكند 

مع الوصف اگر نمايندگان محترم مجلس كه اختيار چنين قوانيني را دارند چنين خيالي به سرشان زده  بهتر است قبل از افزايش ظرفيت هاي پزشكي براي به سامان رسيدن وضعيت نا بسلمان موجود اموزش پزشكي طرح هاي ديگري را هم به ترتيب زير  به تصويب برسانند:

-در بين اين همه ساختمان هاي جديد التاسيس اتوبان هاي كنار تهران تعدادي هم به بيمارستان اختصاص يابد تا نه تنها فضاي اموزشي كه فضاهاي درماني محرومان نفسي بكشد.  حتما اطلاع دارند كه  با پيشرفت هاي سرسام اور پزشكي در چند دهه اخير ، افزايش جمعيت و پيشرفت در استانداردهاي ساخت بيمارستان ، در چهل سال اخير حتي يك بيمارستان بزرگ اموزشي در كشور ساخته نشده است . عدم تخصيص امكانات به كار پزشكي و سلامت نهايتا به معناي بي اعتمادي نهادينه به طب مدرن و در نتيجه دانش مدرن تلقي خواهد شد و نه چيز ديگر 

-نسبت استاد به دستيار تخصصي در كشور ما درست برعكس اين نسبت در تمام دنياست در نتيجه  اولا دانشجويان و دستياران اموزش كافي نميبينند و ثانيا اين دستيارانند كه بيشترين كار درماني را بر عهده ميگيرند و در دشوارترين لحظات نيمه شب نه متخصص كه پزشك عمومي ولو دستيار بيمار را ويزيت ميكند  .بعلاوه امكان استخدام هيچ استاد خارجي وجود ندارد و هيچ ارتباط بين المللي هم بطور ارگانيك و دائمي انديشيده نشده .

اين موضوع بيش از هر چيز با اصول عاليه دين مبين ما در تضاد است . تاريخ درياد دارد كه پيشواي ديني ما ميرزا ي شيرازي تتباكو را كه حرام شرعي نبود ممنوع كرد تنها به جهت انحصار خريد ان از يك كشور،  تا مسلمانان بتوانند با هركس براي بهترين ها  وارد معامله بشوند .بنابراين خريد سلامت و اموزش سلامت بطور انحصار ي ولو از ايرانيان هم خالي از اشكال نيست   پس لوايحي تنظيم كنند كه بتوان با كمك اين لوائح هزينه استخدام بهترين اساتيد ايراني به تعداد و حقوق كافي و حتي استاد  خارجي را فراهم كرد.

بعلاوه براي كار در بيمارستان اموزشي حقوق پرداخت كنند نه اينكه درامد استاد را به ويزيت هاي بسيار ارزاني كه از ارزانترين خدمات شهر محسوب ميگردند مرتبط كنند .

-نمايندگان محترم شهرستان ها بايد اطمينان پيدا كنند كه سلامت كميتي شبيه جاده و اب و برق نيست كه با اصرار و تصويب قوانين بتوان ان ها را تا شهرهاي دور امتداد داد.  سلامت يك كيفيت است كه تا در مركز تحقق نيابد و به تمامي به كار نيفتد به هيچ عنوان نميتوان از گسترش ان در شهرستان ها صحبت كرد بنابراين تا دانشكده هاي پزشكي مادر به انسجام و پختگي كافي و ارايه مدلي مناسب براي اموزش پزشكي دست نيابند اموزش پزشكي در شهرستان ها به صرف وحود چند متخصص راه نخواهد افتاد پزشكان و متخصصان تنها يكي از پيچ و مهره هاي متعدد سيستم پيچيده سلامت و خود اسير قانونمندي هاي ان هستند ووقتي صحبت اموزش پزشكي و پيدايش يك مكتب اموزشي ميشود اين واقعيت اهميتي چند برابر پيدا ميكند 

یادداشت‌هایِ دکتر بابک زمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: