کد خبر: ۲۳۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۸ - 2019July 19
سیستم آموزش پزشکی از لحاظ کمی و کیفی گسترش فراوانی داشته و حتی می‌توان گفت کمتر رشته‌ای است که مانند رشته‌های علوم پزشکی تونسته باشد نیازهای کشور را جبران کند
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: آموزش پزشکی و ارائه خدمات درمانی با هم ادغام شده و در اوایل انقلاب با هدف گسترش آموزش پزشکی این کار انجام و توفیقات فراوانی کسب شد و در حال حاضر این دو موضوع آن قدر به هم تنیده شده که جدایی آنها امکان پذیر نیست و حتی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، هزینه زیادی خواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی روز جمعه درباره آموزش پزشکی افزود: سیستم آموزش پزشکی از لحاظ کمی و کیفی گسترش فراوانی داشته و حتی می‌توان گفت کمتر رشته‌ای است که مانند رشته‌های علوم پزشکی تونسته باشد نیازهای کشور را جبران کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با ۱۲ درصد اعضای هیأت علمی حدود ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور را در حوزه پزشکی تولید می‌کنیم و این نشان می‌دهد جامعه پزشکی در زمینه تولیدات علمی بسیار فعال است. در نتیجه هیچ دلیلی برای جدایی آموزش پزشکی(medical education) از ارائه خدمات درمانی نمی‌بینیم و این موضوع به ضرر کشور است. البته شاید در روش‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیازمند تعامل و نظم بیشتری داشته باشیم تا اساتید وقت بیشتری برای آموزش و پژوهش بگذارند.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق رزیدنت‌ ها
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره حقوق رزیدنت‌ها و گلایه‌های مطرح شده در این زمینه بیان کرد: کمیته‌ای در شورای آموزش پیش تخصصی گذاشته شده و قرار است مشکلات رزیدنت‌ها مانند ساعت کار و مسائل حرفه‌ای آنها را بررسی کنیم. پیشنهادی هم به شورای هیأت امنای دانشگاه‌ها ارائه شده که حقوق رزیدنت‌ها در سال جاری ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: امیدواریم پیشنهاد معاونت آموزشی تصویب شود. یکی از بحث‌هایی که در جلسه آینده رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical science) مطرح می‌شود، توجه ویژه به رزیدنت‌ها و انترن‌ها خواهد بود.

مناطق آمایشی پذیرش دانشجو مشخص شده است
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه علوم پزشکی در زمینه نیروی انسانی کاملاً مهندسی شده رفتار می‌کنیم و به طور مثال می‌دانیم دقیقاً چه تعداد از پزشکان عمومی مشغول درمان زیبایی هستند. نقشه بسیار روشنی در این زمینه وجود دارد و نیازهای کشور بر اساس شرایط اقتصادی کشور بررسی می‌شود. به عنوان مثال ممکن است نیازمند عضو هیأت علمی باشیم، اما به علت کمبود منابع نتوانیم جذب کنیم.

وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۵ برنامه بسیار روشنی برای پذیرش‌ها در حوزه علوم پزشکی داریم و حتی منطقه آمایشی پذیرش دانشجو را مشخص کردیم. ممکن است پذیرش دانشجوی علوم پزشکی در برخی قسمت‌های کشور افزایش پیدا کند، اما در مجموع باید متعادل رفتار کنیم تا نیازهای کشور تأمین شود.

تضاد منافع در سیاست گذاری ظرفیت آموزش پزشکی
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره تضاد منافع در سیاست گذاری برای تعیین ظرفیت آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت با چهارچوب‌های فنی در این زمینه تصمیم گرفته و محاسبات زیادی برای نیروی انسانی انجام شده است. اعضای انجمن‌ها و اعضای بورد در این زمینه نظر می‌دهند. باید با توجه به شرایط در زمینه ظرفیت‌های آموزش پزشکی تصمیم گرفت. وزارت بهداشت در این زمینه بسیار معقول کار کرده است.

کمبود ناگوار در توزیع پزشک وجود دارد
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: کمبود پزشک به شرایط بستگی دارد. در این زمینه کمبود ناگوار در توزیع وجود دارد که وزارت بهداشت این مشکل را تدبیر می‌کند. به طور مثال ممکن است چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد جراحان مغز و اعصاب در تهران باشند و این موضوع باعث بروز کمبود در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند و نباید این طور فکر کنیم که نیاز امروز، بلافاصله فردا جبران می‌شود، زیرا رشد کشور همه جانبه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: