کد خبر: ۲۳۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۸ - 2019July 19
سرانه پزشک در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و متاسفانه درکنار این مشکل توزیع نامناسب و غیرعادلانه پزشک را نیز داریم
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه استخدام پزشکان متخصص باید با اولویت مناطق محروم باشد، گفت: باید از پزشکان تعهد خدمت و ماندگاری در مناطق محروم گرفته شود.

به گزارش شفا آنلاین، منوچهر جمالی سوسفی در مورد کمبود 30 هزار پزشک متخصص در کشور، گفت: سرانه پزشک در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و متاسفانه درکنار این مشکل توزیع نامناسب و غیرعادلانه پزشک را نیز داریم.

پزشکان به ویژه پزشکان متخصص به صورت عادلانه در کشور توزیع نشده‌اند
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه پزشکان به ویژه پزشکان متخصص به صورت عادلانه در کشور توزیع نشده‌اند، افزود: استان های محروم با مشکل جدی کمبود متخصص مواجه هستند؛ پزشکان به عنوان پزشک طرحی یا تحت هر عنوانی به شهرستان‌های محروم و دورافتاده فرستاده می‌شوند اما تلاش آنها این است که در کمترین زمان به مراکز استان و پایتخت بازگردند.

وی ادامه داد: متاسفانه پزشکان مراکز استان‌ها، کلانشهرها به ویژه پایتخت را به ماندن در مناطق محروم ترجیح می‌دهند که این خود ترافیک و آلودگی کلان شهرها و همچنین سوانح جاده‌ای را افزایش و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و از سویی شهرستان‌های محروم را با کمبود شدید پزشک متخصص مواجه می‌کند.

باید از پزشکانی که در شهرستان‌های محروم استخدام می‌شوند تعهد عدم انتقال به مراکز استان‌ها گرفته شود
نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: اگر در کشور توزیع عادلانه پزشکان متخصص را داشته باشیم و از پزشکانی که در شهرستان‌های محروم و دورافتاده استخدام می‌شوند تعهدی اخذ شود که تقاضای انتقال به مراکز استان‌ها را نداشته باشند بخش زیادی از مشکل کمبود پزشک در استان‌های محروم حل خواهد شد.

جمالی سوسفی یادآور شد: بی شک وزارت بهداشت(Ministry of Health) و سازمان نظام بهداشتی برنامه لازم را برای تربیت پزشکان متخصص دارد تا تعداد پزشکان کشور به استانداردها نزدیک شود البته شاید به سرعت نتوانیم کمبودها را رفع کنیم اما نیاز است در کنار تلاش برای تحقق این مهم توزیع عادلانه پزشک در کشور در دستور کار قرار گیرد؛ متاسفانه در برخی شهرستان‌ها با جمعیت بالا تنها یک پزشک متخصص وجود دارد و در برخی مراکز استان ها با انباشت پزشک متخصص مواجه هستیم.

پزشکان به هر طریقی تلاش می‌کنند در پایتخت و کلان شهرها مشغول شوند
یکی از عوامل موثر در بی رغبتی پزشکان نسبت به فعالیت در مناطق محروم عدم درآمد کافی است بنابراین مباحث اقتصادی در این رابطه مطرح می شود و تلاش می‌کنند که به هر طریق ممکن در پایتخت یا مراکز استان ها مشغول شوند که در این رابطه نیاز است وزارت بهداشت سازوکار لازم را برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ایجاد کند و اگر قرار است استخدامی انجام شود با اولویت مناطق محروم باشد و از آنها تعهد ماندگاری گرفته شود البته حمایت های اقتصادی لازم از آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: