کد خبر: ۲۳۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ - 2019July 14
حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن بدن یک فرد معمولی را آب تشکیل می‌دهد که تمامی فرآیندهای بدن و عموم واکنش‌ها در محیط آبی انجام می‌گیرند و بنابراین بدن با از دست دادن آب دچار عوارضی می‌شود که با میزان آب از دست رفته رابطه دارد
شفا آنلاین>سلامت>در گرمازدگی، افراد به علت اینکه مقدار زیادی از آب و املاح بدن از دست می رود، غلظت خون افزایش یافته و جریان خون کند و عملکرد ارگان‌های بدن مختل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان روز یکشنبه افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن بدن یک فرد معمولی را آب تشکیل می‌دهد که تمامی فرآیندهای بدن و عموم واکنش‌ها در محیط آبی انجام می‌گیرند و بنابراین بدن با از دست دادن آب دچار عوارضی می‌شود که با میزان آب از دست رفته رابطه دارد.

عصمت عباسی روز یکشنبه افزود: بدن بدون وجود آب، بیشتر از چند روز قادر به ادامه حیات نیست و این مدت به طور طبیعی از ٢ تا سه روز تجاوز نمی‌کند و طولانی‌ترین مدت تحمل تشنگی بطور استثنایی ۱۷ روز بوده. این در حالی است که انسان در صورت مصرف نکردن مواد غذایی از قبیل پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مدت طولانی‌تری می‌تواند دوام بیاورد.

وی اضافه کرد: بر این پایه، چنانچه بدن یک درصد از آب خود را دست دهد، شخص احساس تشنگی می‌کند، اگر این مقدار ۲ درصد شود، علاوه بر احساس تشنگی، دچار آشفتگی و کم اشتهایی نیز می‌شود و این مقدار با از دست دادن ۳ درصد، آب، شخص دچار ضعف و بی حالی و افزایش غلظت خون شده وبا کاهش چهار درصدی آب، دچار به تهوع و سستی عضلانی می‌شود.

عباسی افزود: در صورت با کاهش پنج درصدی آب فرد، دچار عدم تمرکز فکر نیز شده ۶ درصدی اختلال در مهار درجه حرارت بدن پیش می‌آید و در نهایت وقتی این میزان به هفت درصد به بالا می‌رسد، موجب تنگی نفس و گرفتگی عضلات و افت گردش خون و نارسایی کلیوی(Renal failure) می‌شود.

وی اظهار داشت: زمانی که فرد در گرمای زیاد به مدت طولانی قرار گیرد، باوجود افزایش تعریق باز هم دمای بدن فرد از حد طبیعی بالاتر می‌رود و عروق سطحی پوست پرخون می‌شود که این افزایش کنترل نشده دمای بدن موجب اختلال در تنظیم و کنترل دمای بدن شده و به این حالت گرمازدگی گفته می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: چنانچه آب و هوا گرم و مرطوب باشد، از آنجا که عمل تعریق کند شده و بدن به آسانی خنک نمی‌شود، در این حالت نیز گرمازدگی ایجاد می‌شود، و رعایت توصیه‌های کاربردی می‌تواند عوارض ناشی از آن را به حداقل کاهش دهد.

وی اضافه کرد: گروه‌های هدف روزانه بین ۱۰-٨ لیوان آب سالم (به نسبت خنک ولی نه آب یخ) بنوشند و در صورت فعالیت در حرارت بسیار و به مدت طولانی به گونه‌ای که تعریق فرد را افزیش خواهد یافت، لازم است، مقدار بیشتری در حد ۱۲ تا ۱۶ لیوان آب مصرف شود و دراین راستا از نوشیدنی‌های دیگر از قبیل چای، قهوه، نوشابه، و آب میوه بجای آب، کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس استفاده از از لباس‌های نخی، نازک و رنگ روشن دور نگه داشتن از تابش مستقیم آفتاب، وررزش و فعالیت‌های بدنی در سایه و در مکان‌های مناسب وخنک، استراحت کافی، و اجتناب از فعالیت شدید در هوای داغ را پیشگیری از گرمازدگی(Heat dissipation) اعلام کرد.

وی اظهار داشت: براین اساس توصیه می‌شود -هر روز از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در حد مناسب استفاده شود و برای این منظور پیش از ظهر یک واحد و عصر نیز یک واحد میوه مورد استفاده قرار گیرد و در این میان هر واحد میوه می‌تواند به عنوان مثال شامل یک عدد سیب گلاب متوسط یا چهار زردآلو یا ۶ برش ۴۰۰ گرمی هندوانه و یا ۳۰۰ گرم طالبی باشد.

عباسی افزود: بهتر است در بین میوه‌ها انواع آبدار مثل هندوانه، خربزه و طالبی بیشتر انتخاب شود. گنجاندن سالاد به همراه ناهار و شام و از طرفی. ضمناً از سبزی‌هایی که در مقدار وزن و حجم مشابه دارای آب فراوان‌تری هستند {literal}{{/literal}مانند کاهو، کرفس، بروکلی، کلم خام، هویج خام، و خیار بیشتر نیز می‌تواند علاوه بر تأمین آب بدن در پیشگیری از گرمازدگی اثر گذار باشد.

وی یادآوری کرد: مصرف به اندازه مواد غذایی که دارای ویتامین‌های بی و سی، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها به سیستم ایمنی(Safety system) بدن کمک می‌کند و در این میان نان سبوس دار، سبزیجات تازه و رنگی، میوه‌های مختلف نمونه‌هایی از این مواد غذایی هستند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تاکید کرد که مصرف فراوان آب بی آبی بدن را برطرف می‌کند و از طرفی استفاده از لبنیات و به خصوص شیر، ماست و دوغ در حد مناسب (۳ لیوان در روز) توصیه شده که بکارگیری ان نیز آثار خوبی دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: