کد خبر: ۲۳۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019July 13
داوطلبان نابینا در این آزمایش با استفاده از دوربینی متصل به یک عینک که تصاویر ویدئویی را به الکترودهای تعبیه شده در قشر بصری مغز می‌فرستد، توانستند به طور نسبی ببینند
شفا آنلاین>سلامت>در جریان یک پروژه تحقیقاتی، ۶ فرد داوطلب نابینا به کمک ایمپلنتی مغزی که تصاویر ویدئویی را به مغز انتقال می‌دهد، بینایی نسبی خود را بازیافتند.

به گزارش شفا آنلاین، داوطلبان نابینا در این آزمایش با استفاده از دوربینی متصل به یک عینک که تصاویر ویدئویی را به الکترودهای تعبیه شده در قشر بصری مغز می‌فرستد، توانستند به طور نسبی ببینند.

نابینایان(blinds) با استفاده از این روش که در آن اعصاب بینایی از کارافتاده دور زده می‌شوند، توانستند با استفاده از تشخیص نقاطی نورانی تا حدودی اشیای پیرامون خود را تشخیص دهند.

پژوهشگران آمریکایی دست‌اندرکار این مطالعه، از داوطلبان که برای سال‌ها از امکان بینایی محروم بوده‌اند، خواستند تا به صفحه سیاه یک مانیتور نگاه کنند و مربعی سفیدی که در زمان‌های تصادفی در موقعیت‌های مختلفی روی این صفحه ظاهر می‌شود، را تشخیص دهند.

این داوطلبان که به تکنولوژی اوریون مجهز شده بودند در اکثر موارد توانستند این مربع را پیدا کنند.

با این حال تکنولوژی اوریون (Orion) در بازگرداندن بینایی به افرادی که به طور مادرزاد به نابینایی دچارند، کارگر نیست. در این افراد، بخش‌هایی از مغز که مسئولیت پشتیبانی از بینایی را برعهده دارند به طور کامل تکامل نیافته و در نتیجه اطلاعات بصری نمی‌توانند به طور موثر به مغز منتقل شوند.

دنیل یوشور جراح اعصاب و مولف ارشد این پژوهش از مرکز خدمات پزشکی بیلور سینت لوک ضمن بیان اینکه تیمش هنوز تا دستیابی به آنچه در سر دارد، راه درازی در پیش داشته، می‌گوید: «سال‌هاست در مورد نحوه کدگذاری اطلاعات بصری توسط مغز مطالعه می‌کنیم، وقتی حرف از بینایی می‌شود، فوراً یاد چشم‌ها می‌افتیم اما بیشتر کار دیدن در مغز انجام می شود.»

«نوری که روی شبکیه منعکس می‌شود به سیگنال‌های عصبی تبدیل شده و در مسیر عصب بینایی به بخش‌های مختلف مغز منتقل می‌شود.»

این محقق آمریکایی در مورد فناوری اوریون می‌گوید: «این رویدادی جالب در علم و فناوری اعصاب به شمار می‌رود و حس می‌کنم ممکن است بتوانیم در آینده‌ای نزدیک بینایی موثر را در نابینایان بازیابی کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: