کد خبر: ۲۳۶۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019July 13
شب گذشته برنامه مناظره با موضوع شکستن انحصار بازار پزشکی و دندانپزشکی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو از شبکه یک سیما پخش شد
شفا آنلاین>سلامت>نظام سلامت، بخش چالش برانگیز نظام اجرایی کشور‌سلیمی گفت: متاسفانه بیمه و پزشکان با یکدیگر همکاری خوبی ندارند و بیمه‌ها به دشمن اصلی پزشکان تبدیل شده‌اند.
 
به گزارش شفا آنلاین،  شب گذشته برنامه مناظره با موضوع شکستن انحصار بازار پزشکی و دندانپزشکی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو از شبکه یک سیما پخش شد. در این برنامه علیرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی به همراه میثم مهدیار کارشناس اقتصاد نظام سلامت(Health system)، مجید حسینی جامعه شناس و عبدالمجید ظفرمند عضو هیئت مدیره دندان‌پزشکان ایران حضور داشتند.
 
در ابتدای برنامه میثم مهدیار کارشناس اقتصاد نظام سلامت اظهار کرد: نظام سلامت اکنون وضعیت بحرانی دارد و این وضعیت هم نتیجه قدم‌های غیر شفافی است که طی سال‌های گذشته در حوزه سیاستگذاری، دانش و رسانه برداشته شده است.
 
وی ادامه داد: این روند‌های اشتباه سبب به وجود آمدن انحصار در میان پزشکان و ایجاد طبقه‌ای خاص شده است. ما در جامعه شناسی تعریف طبقه یا صنف نشان از منابع خودآگاهی دارد و ما در مسیر خود از ابزار‌های موجود استفاده می‌کنیم.
 
کارشناس اقتصاد سلامت با بیان اینکه صنف پزشکی در خدمت منافع عمومی قرار می‌گیرد، گفت: در این صنف روند‌های ناسالم سبب شده‌اند که روابط ناسالمی هم شکل گیرد که می‌توان به پزشک سالاری اشاره کرد.

لزوم توجه به فاکتور‌های خاص ارتقای سلامت
در ادامه عبدالمجید ظفرمند، عضو هیئت مدیره دندانپزشکان ایران درباره نظام سلامت گفت: نظام سلامت اساساً بخش چالش برانگیز نظام اجرایی تمامی کشور‌ها است، اگر دولت‌ها به دنبال جمع‌آوری رأی هستند باید ابتدا در حوزه سلامت ورود کنند، ما باید ببینیم که هدفمان از پذیرش دانشجو و شرح وظایف دانشگاه چیست و آیا نگاه به سمت آموزش صرفا برای آموزش است یا به دنبال سلامت مردم است؟.

وی ادامه داد: اگر ما به دنبال ایجاد دانشگاه و تربیت نیرو هستیم، باید به فاکتور‌های خاص ارتقای سلامت توجه داشته باشیم.
 
مجید حسینی جامعه شناس درباره وظیفه جامعه شناس بیان کرد: کار اصلی یک جامعه شناس بررسی رفاه جامعه است و در مقابل او دولت باید بنشیند و درباره سیاست‌ذاری‌ها پاسخ دهد، هنگامی که یک پزشک مقابل ما می‌نشیند نمی‌دانیم که چه بحثی باید با او کنیم. در این میز گرد که اکنون برگزار شدهt دولت وجود ندارد؛ هرچند اگر دولت هم مقابل ما قرار می‌گرفت باز با پزشکان مقابله داشتیم.
 
این جامعه شناس ادامه داد: عده‌ای استدلال می‌کند که وزیر بهداشت باید حتما پزشک باشد این موضوع همانند آن است که بگوییم وزیر صنعت باید حتما مکانیک باشد. در کشور‌های پیشرفته اصولا سیاست‌گذار پزشک نیست، بلکه متخصصان حقوق و اقتصاد در سیاستگذاری نقش آفرینی می‌کنند.
 
وی گفت: دولت ایران خصوصی شده و وزرا نمایندگان این بخش هستند باید بدانیم که این ساختار غلط است و ما به عنوان جامعه شناس باید علیه دولت استدلال کنیم نه علیه پزشکان.
 
حسینی با بیان اینکه پزشک در نظام سلامت ذی‌نفع است گفت: مناظره با ذی‌نفعان فایده‌ای ندارد، متأسفانه آموزش و درمان در کشور ما بازار محور شده است سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف درمان کردیم این در حالی است که قانون کشور از آموزش و درمان رایگان صحبت کرده است.

 آرزوی پزشکان، پوشش سراسری سلامت است
در ادامه مناظره علیرضا سلیمی، معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی(Medical System) گفت: آرزوی پزشکان ایجاد پوشش سراسری برای تمام اقشار جامعه است، ما با استانداردهای جهانی فاصله داریم و باید قبول کنیم که پوشش سلامت در کشور ما صد در صد نیست.
 
مهدیار با اشاره به طبقه‌بندی شدن پزشکان اظهار کرد: باید بگویم که طبقه‌بندی پزشکان مفهوم سیاسی دارد در ساختار نظام سلامت پزشکان، سیاسی‌ترین قشر هستند و از طریق سیاست به دنبال منافع خود هستند، نظام پزشکی در کشورهای پیشرفته مانند ایران نیست و کرسی‌های مرکزی نظام سلامت در اختیار افراد غیر پزشک قرار دارد.
 
معاون آموزشی و پژوهش سازمان نظام پزشکی در پاسخ به مهدیار گفت: نظام پزشکی مجموع صنفی است و آیین‌نامه‌های خود را دارد و تمام اقشار پزشکی در این سازمان دارای کرسی هستند.

 قصور پزشکی در کشور ما زیاد است
مهدیار ادامه داد: ارتقای کیفیت خدمات سلامت با انحصار ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی، مطب‌ها و درمانگاه‌ها با صف‌های طولانی مواجه هستیم.
 
وی ادامه داد: قصور پزشکی(Medical malpractice) در کشور ما زیاد است. علت کاهش کیفیت خدمات پزشکی به انحصاری برمی‌گردد که در روند جذب دانشجوی پزشکی رخ داده است، ما حدود 800 دانشگاه علوم پزشکی داریم که تنها صد دانشگاه به کار آموزش مشغول هستند.
 
این کارشناس اقتصادی سلامت گفت: اکنون دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجوی پزشکی آماده است اما به آنها اجازه‌ای داده نشده است، همچنین وزارت علوم درخواستی برای کمک به آموزش پزشکی ارائه داده اما انحصار طلبی پزشکان مانع از این موضوع شده است.
 
وی گفت: زیرساخت‌های لازم را در کشور داریم؛ در حال حاضر در بیمارستان امام خمینی 5 بخش جراحی وجود دارد که هر سال تنها یک رزیدنت به آنها اضافه می‌شود، این موضوع سبب افزایش فشار کاری به رزیدنت‌ها و کاهش کیفیت خدمات شده است.
 
مهدیار با بیان اینکه انحصار تنها در آموزش پزشکی نیست، اظهار کرد: بلکه این انحصار را باید در سیاستگذاری‌ها مشاهده کرد، 12 سال است که پرونده الکترونیک سلامت روی زمین مانده و هنوز مشخص نیست هر پزشک در طول مدت خدمت خود چه نسخه‌هایی ارائه کرده است.

 پزشکان، بیمه را از کار انداختند
این کارشناس اقتصاد سلامت بیان کرد: پزشکان، بیمه را از کار انداختند، خرید و ارائه خدمت و نظارت بر خدمت وظیفه وزارت بهداشت است که خود موضوع فساد‌آمیزی است، هر فردی که از پزشکان شکایت داشته باشد باید شکایت خود را به سازمانی ببرد که کارشناسان آن همه پزشک هستند، البته در حوزه رسانه هم اتفاقات عجیبی رخ داده است و برنامه‌های تلویزیونی متعددی برای انتقاد از ساختار نظام سلامت ساخته شده‌اند.

 دشمن اصلی پزشکان، بیمه‌ها هستند
در واکنش به صحبت این کارشناس اقتصاد نظام سلامت؛ معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: مباحث مطرح شده صحیح نیستند. قصور پزشکی ایران در مقایسه با سایر کشورها پایین‌تر است و مردم می‌توانند شکایت خود را ارائه کنند و رای قاضی مستقل است، بیمه سازمانی کاملا خودکفا است و ما معتقد هستیم دشمن اصلی پزشکان، بیمه‌ها هستند، زیرا ما به طور متوسط 12 الی 15 ماه از بیمه‌ها طلب داریم.
 
معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی ادامه داد: درست است که خدمات پزشکی در کشور ایران ایده‌آل نیست اما باید با دیدگاه کارشناسانه به موضوع نگاه کرد، چندی پیش معاون کل وزارت بهداشت آماری را درباره پزشکان ارائه داد و در آمار مشخص شد که تعداد پزشکان نسبت به ابتدای انقلاب 12 برابر شده است.
 
وی افزود: وجود 95 هزار پزشک و 15 هزار رزیدنت در کشور هم نشان افزایش بدنه سلامت کشور است، طبق بررسی‌های انجام گرفته اولین شماره رجیستری نظام پزشکی صادر شده قبل از انقلاب یک هزار و 788 بوده است، در حالی این آمار اکنون به 17 هزار رسیده است. اگر دندان پزشکان و افراد متوفی را هم به این آمار اضافه کنیم، حداقل 35 هزار اختلاف وجود دارد که این عدد نشانگر مهاجرت عده‌ زیادی از پزشکان است.
 
سلیمی با بیان اینکه پزشکان ما به شدت ناراضی هستند، گفت: ملاک ما باید تمام پزشکان باشد حتی آنهایی که در مناطق مرزی فعالیت می‌کنند ما باید به پزشکان مناطق مرزی توجه داشته باشیم. یکی از مشکلات ما معیشت پزشکان جوان است اما باید بتوانیم پزشک بیشتری تربیت کنیم.
 
بیمه برای سلامت دهان اقدام جدی نکرد
در ادامه ظفرمند گفت: باید با کار کارشناسی جذب دانشجو را مورد توجه خود قرار دهیم یکی از مباحثی که در سال 92 و پس از دو سال کار انجام شد، بسته بیمه سلامت دهان در بسته سلامت پایه قرار گرفت اما با این وجود بیمه برای آن اقدامی نکرد، توزیع نیروی انسانی در کشور با مشکل امکانات مواجه است.

وی ادامه داد: قانون آموزش رایگان در سال 53 مصوب شد و در سال 58 تغییراتی در آن  به وجود آمد برخی از دندان پزشکان ما از جیب خود خرج کردند تا خدمت به مردم ارائه کنند، رسانه‌های ما در زمینه ارتقای سواد سلامت ضعیف عمل می‌کند و ما به طرح تحول سلامت انتقاد داریم.

مهدیار با اشاره به متخصصان کشور گفت: 70 درصد متخصصان در تهران مستقر هستند البته باز هم شاهد صف طولانی آنها هستیم، این موضوع نشان دهنده توزیع نامناسب پزشک و کمبود پزشک است.

سلیمی در واکنش به صحبت مهدیار بیان کرد: صف بر مبنای علاقه ایجاد می‌شود و مردم حق انتخاب پزشک دارند و حاضر هستند در صف بایستند تا پزشک خاص آنها را ویزیت کنند.

 نظام درمان به نظام کاسبی تبدیل شده است
حسینی با بیان اینکه نظام درمان به نظام کاسبی تبدیل شده است، گفت: وقتی که نظام درمان از بیماری مردم کسب درآمد می‌کنند طبیعی است که ما با یک بازار اقتصادی طرف شویم در نظام بازار هر چه تعداد ورودی‌ها بیشتر شود منافع ذی‌نفعان کمتر می‌شود، هنگامی که ورودی پزشک متخصص کم باشد می‌توان با افزایش ظرفیت انحصار را از بین برد.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند نظام درمان کاسبی نیست اما چرا یک پزشک در طول روز 120 بیمار را ویزیت می‌کند و پزشک در روز 15 عمل قلب انجام می‌دهد، چرا هنگامی که تعرفه‌های پزشکی 2 ونیم برابر شد کسی اعتراض نکرد؟ دلیل دفاع شما از بالا نرفتن ورودی‌های پزشکی شکسته شده انحصار است.
 
 ایران بهشت پزشکان متخصص است
این جامعه شناس اظهار کرد: آمار پزشک در کشور ما از قرقیزستان و مغولستان و سوریه کمتر است به ازای هر 10 هزار نفر در ایران 11 پزشک دارد که از ابتدا 5 نفر متخصص هستند در حالی که به ازای هر 10 نفر در سوئد، 54 پزشک وجود دارد، حسینی گفت: وزیر بهداشت سابق اعلام کرد: برای اعزام پزشکان به مناطق محروم 17 میلیون تومان حقوق می‌دادیم اما کسی قبول نکرد که این به این مناطق برود.پزشک در کشور ما 10 برابر معلم و مهندس درآمد دارد و ایران بهشت پزشکان متخصص است.

وی تصریح کرد: رزیدنت‌ها بیمار را ویزیت می‌کنند اما هزینه‌ را پزشکان دریافت می‌کنند، در ایران اگر فردی بیمار شود ورشکسته خواهد شد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی در واکنش به صحبت حسینی گفت: پزشکان کشور مظلوم هستند به دلیل اینکه با امثال شما در جامعه طرف می‌شوند، طرح تحول سلامت پوشش مناسبی برای مردم ایجاد کرده است، از سال 52 روی مسئله ظرفیت پزشکی بحث کردیم و وزارت بهداشت ظرفیت‌ها را مشخص می‌کند؛ تعیین ظرفیت کار علمی است و بیمه‌ها پوشش 90 درصدی را برای بیماران در نظر گرفته‌اند.

مهدیار تصریح کرد: کارانه پزشکان به شدت افزایش یافته است، ما شاهد دریافت کارانه‌های صد میلیون تومانی توسط پزشکان هستیم.

سلیمی در واکنش به صحبت‌های مهدیار بیان کرد: پزشکان در بیمارستان‌ها کمتر از حق خود را دریافت می‌کنند و سقف درآمد آنها از بسیاری از افراد جامعه کمتر است، با افزایش تعداد پزشکان مشکل بیماران حل نخواهد شد.
 
 زیرساخت افزایش دانشجو فراهم نیست
وی ادامه داد: تربیت پزشک با دندان پزشک هزینه‌بر است و پخش پزشکان فاکتورهای متفاوتی دارد، افزایش تعداد پزشک برای ما انحصار ایجاد نمی‌کند پزشکان در گروه‌‌های مختلفی هستند آماری در خصوص تعداد پزشکان به تفکیک وجود ندارد و در اختیار کسی نیست، وزارت بهداشت درحال پایش درآمدها است، زیرساخت افزایش دانشجو فراهم نیست.

مهدیار تصریح کرد: پزشکان مالیات نمی‌دهند و به همین دلیل آمار مشخصی وجود ندارد، در چند دهه گذشته وضعیت بیمه‌ها تغییر نکرده است و آنها کارایی خود را برای دفاع از بیمار از دست داده‌اند.

ظفرمند یادآوری کرد: یکی از دغدغه‌های جامعه بحث اشتغال است که هر سه قوه باید روی این موضوع کار کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: