کد خبر: ۲۳۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019July 13
مادرانی که مواد افیونی مصرف میکنند ویا تحت درمان نظارتی با متادون هستند به شرط اینکه ازمایشات غربالگری انها از نظر مواد روان گردان و ایدز منفی باشد میتوانند شیردهی داشته باشند.مواد روان گردان ، کوکائین و حشیش منع شیردهی دارد
1- ضایعات فعال تب خال روی سینه :
شفا آنلاین>سلامت>البته مادر فقط از سینه ای که ضایعات فعال دارد نمیتواند شیردهی <Lactation>داشته باشد ولی از سینه دیگر امکان پذیر است.

به گزارش شفا آنلاین:از طرفی مادر باید بهداشت را کامل رعایت کند ،سینه مبتلا را بپوشاند تا به هیچ وجه امکان تماس با دست و صورت نوزاد وجود نداشته باشد.شیر پمپ شده منعی جهت تغذیه نوزاد ندارد.

2- ابتلا به ویروس HIV
سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که این مادران شیردهی نداشته باشند به شرط اینکه منبع جایگزین قابل دسترس و راحت دیگری جهت تغذیه وجود داشته باشد.

3- شیمی درمانی / پرتو درمانی

4- سل فعال درمان نشده
مادرانی که درمان خود را شروع کرده اند دو هفته پس از شروع درمان میتوانند نوزاد خود را از سینه شیر دهند.چون میکروب سل از راه تنفسی منتقل میشود بنابراین منعی جهت تغذیه نوزاد با شیر پمپ شده قبل از شروع درمان وجود ندارد.داروهای ضد سل برای شیردهی ضرری ندارند.

5- بیماری گالاکتوزمی نوزاد ( بیماری که بدن نوزاد آنزیم لازم جهت تجزیه و متابولیسم شیر را ندارد.)
این بیماری منع مطلق شیردهی است چون عوارضی مانند اختلال کبدی و کاتاراکت نوزاد و....را باعث میشود.

6- تب مالت درمان نشده

7- ابتلا به آبله مرغان :
مادرانی که از پنج روز قبل تا دو روز بعد از زایمان به ویروس ابله مرغان مبتلا شوند باید از نوزاد خود جدا شوند اما شیرپمپ شده مانعی برای تغذیه نوزاد ندارد.

8- هپاتیت :
نشان داده شده است که تغذیه با شیر مادرمبتلا به ویروس هپاتیت B پس از ايمونوپروفيلاکسي مناسب سازگار است. انتقال HCV توسط تغذیه با شیر مادر به صورت نظری امکان پذیر است اما مستند نشده است.

9- مصرف مواد مخدر :
مادرانی که مواد افیونی مصرف میکنند ویا تحت درمان نظارتی با متادون هستند به شرط اینکه ازمایشات غربالگری انها از نظر مواد روان گردان و ایدز منفی باشد میتوانند شیردهی داشته باشند.مواد روان گردان ، کوکائین و حشیش منع شیردهی دارد.
مصرف سیگار گرچه منعی جهت شیردهی نیست ولی ممکن است باعث الرژی تنفسی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شود.


پزشک آنلاین
دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: