کد خبر: ۲۳۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019July 13
کیفیت اسپرم و باروری مردان بستگی به عوامل متعددی نظیر سن، محیط، سبک زندگی، فعالیت بدنی، زمینه ژنتیکی و اشتغال دارد
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد، مداخلات ورزشی در مقایسه با رژیم غذایی در بهبود عملکرد اسپرم در گروه موش‌های آزمایشگاهی چاق موثرتر است.

به گزارش شفا آنلاین، کیفیت اسپرم و باروری(Fertility) مردان بستگی به عوامل متعددی نظیر سن، محیط، سبک زندگی، فعالیت بدنی، زمینه ژنتیکی و اشتغال دارد.

بنا بر اعلام پژوهشگاه رویان، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی، آرزو نعمت‌اللهی، فاطمه کاظمی نسب و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، با هدف بررسی تأثیر ورزش هوازی و رژیم غذایی کم چربی و پر چربی روی بافت بیضه موش و عملکرد اسپرم پژوهشی طراحی کردند که طی آن موش‌های صحرایی چاق و غیر چاق در معرض رژیم غذایی با چربی بالا یا چربی کم و فعالیت بدنی یا بی‌تحرکی قرار گرفتند. در نهایت، ویژگی‌های ظاهری بیضه، تحرک و شکل ظاهری اسپرم، پراکسیداسیون لیپیدها و وضعیت کروماتین در گروه‌های آزمایشی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Andrologia به چاپ رسیده است، نشان داد، تمرین ورزشی و مداخلات رژیم غذایی(diet) هیچ گونه تغییری در ویژگی‌های ظاهری بیضه، شکل ظاهری اسپرم و قطعه قطعه شدن DNA در میان گروه‌های چاق و غیر چاق ایجاد نکرد.

نتایج این پژوهش نشان داد، ورزش یا رژیم غذایی باعث افزایش قابل توجهی در غلظت و تحرک اسپرم در هر دو گروه شد. همچنین، بررسی‌ها نشان داد ورزش در هر دو گروه منجر به افزایش درصد پراکسیداسیون لیپیدی می‌شود. علاوه بر این، مداخله ورزشی به طور معنی داری موجب بهبود وضعیت کمبود پروتامین اسپرم در گروه چاق می‌شود. نتایج این پژوهش نشان داد، مداخلات ورزشی در مقایسه با رژیم غذایی در بهبود عملکرد اسپرم در گروه چاق مؤثرتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: