کد خبر: ۲۳۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019July 13
محصولات نمکی مانند چیپس، پفک و ذرت بوداده بر پژایه غلات یا سیب‌زمینی حجیم شده تهیه می شود . این محصولات هر چند از این نظر که همگی از ترکیب مواد اولیه با کربوهیدرات بالا (غلات یا سیب‌زمینی) و روغن و نمک تهیه می‌شود، بسیار شبیه هم است اما وقتی به جداول اطلاعات تغذیه‌ای توجه می کنیم، متوجه می شویم با هم تفاوت هایی دارند
شفا آنلاین>تغذیه>تنقلات نمکی نه فقط محبوب کودکان که مورد علاقه بسیاری از بزرگ‌ترها نیز است؛ انواع چیپس‌ها، پفک و ذرت بوداده. تفاوت‌هایی بین این محصولات هست که توجه به آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشیم

به گزارش شفا آنلاین:محصولات نمکی مانند چیپس، پفک و ذرت بوداده بر پژایه غلات یا سیب‌زمینی حجیم شده تهیه می شود . این محصولات هر چند از این نظر که همگی از ترکیب مواد اولیه با کربوهیدرات بالا (غلات یا سیب‌زمینی) و روغن و نمک تهیه می‌شود، بسیار شبیه هم است اما وقتی به جداول اطلاعات تغذیه‌ای<nutritional facts>  توجه می کنیم، متوجه می شویم با هم تفاوت هایی دارند.

چیپس
محصولی خوشمزه که مورد علاقه بسیاری از افراد است. بسیاری از ما می‌دانیم که چیپس نمک و چربی بالایی دارد، اما آیا این دو مورد تنها نکات منفی این محصول است؟

غیر از  بالا بودن چربی، کیفیت روغن مورد استفاده در این محصول از موضوعات محل مناقشه است؛ چرا که در روش صنعتی از روغن در دمای بسیار بالا و به دفعات استفاده می شود و همین موضوع سلامت محصول را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. به واسطه همین موضوع نیز برخی معتقدند اگر شما خودتان بتوانید چیپس خانگی تهیه کنید، شاید میزان چربی کمتری دریافت نکنید اما قطعا میان وعده سالم‌تری در اختیار خواهید داشت.

اما در گروه چیپس، این روزها ما با دو مدل چیپس در بازار روبه رو هستیم؛ چیپس‌های سنتی که به صورت معمول نازک‌تر است و چربی بالاتری هم دارد و چیپس‌های کتل که برگه‌های آن کمی ضخیم‌تر است و البته چربی پایین‌تری هم دارد. زمانی که دو مدل چیپس با هم مقایسه می‌شود، بسیاری به موضوع کمتر بودن 10 درصدی میزان چربی چیپس‌های کتل توجه و این گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که این محصول بهتر است. اما آیا واقعا همین طور است؟ یکی از نکات مهم در سلامت چیپس، به نحوه تهیه آن بر می‌گردد؛ این که برگه‌های سیب‌زمینی در روغن داغ ریخته می‌شود تا پخته و برشته شود. متخصصان بر این باورند که این روش آماده‌سازی به تغییرات زیان‌باری در روغن و سیب‌زمینی منجر می‌شود و هر چه سیب‌زمینی، مدت بیشتری در روغن داغ بماند، سلامت محصول نهایی کاهش پیدا می‌کند. از آن جا که برگه‌های ضخیم‌تر به زمان پخت طولانی‌تری نیاز دارد و باید بیشتر در روغن بماند، پس می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان مواد مضر در آن‌ها بیشتر است.
 
پفک
این محصول به واسطه رنگ نارنجی چشمگیر و البته ترد بودن نظر بسیاری از کودکان را به خود جلب می‌کند. اما شاید اگر والدین از واقعیت این محصول اطلاع داشته باشند، کمتر سراغ آن بروند.
 
شاید به چشم برخی نیاید اما چربی این محصولات بسیار بالا و حتی بالاتر از برخی از انواع چیپس است؛ با این حال این تنها ایراد این محصولات نیست. میزان نمک آن نیز زیاد و بالاتر از همه انواع چیپس و ذرت بوداده است. البته خبرهای بد هنوز ادامه دارد! این روزها تولیدکننده‌ها برای رنگ نارنجی این محصولات از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. رنگ‌هایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد خوردن آن با بدرفتاری در کودکان ارتباط دارد. بد نیست بدانید در برخی کشورها استفاده از این رنگ‌های مصنوعی ممنوع است. از طرفی در بین تنقلات نمکی بسته‌بندی‌های پفک در مجموع از همه بزرگ‌تر است و در برخی موارد، یک بسته پفک حاوی 5 تا 6 برابر وعده توصیه‌شده است. خود این بزرگ بودن بسته‌ها هم به مصرف بیشتر آن دامن می‌زند.
 
ذرت بوداده
در بررسی این گزینه ما تنها محصولات آماده را در نظر گرفته‌ایم. توجه داشته باشید در صورت آماده کردن ذرت بوداده در خانه، شما می‌توانید محصول بسیار سالم‌تری تهیه کنید.

هم اکنون در بازار بسته‌های ذرت بوداده در مقایسه با چیپس و پفک وزن کمتری دارد و این به نوعی مزیت آن‌ها محسوب می‌شود. چرا؟ چون بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد اندازه بسته‌های غذایی در میزان خوردن ما نقشی تعیین کننده دارد. به این معنا که هر چه بسته بزرگ‌تر باشد، احتمال این که بیشتر بخوریم، بیشتر است و در این بین توجه چندانی به میزان خوردن نداریم. از طرفی وقتی حجم مساوی چیپس، پفک و ذرت بوداده را در نظر می‌گیریم، متوجه می‌شویم که در حجم مساوی (به عنوان مثال یک لیوان)، کالری ذرت بوداده کمتر است.

البته ذرت بوداده سنتی مزیت دیگری نیز دارد و آن وجود فیبر در آن است. بر این مبنا بعد از خوردن ذرت بوداده و به واسطه این فیبر، شما می‌توانید از احساس سیری برای مدتی طولانی‌تر بهره گیرید.  اگر ناچارید از تنقلات بیرون استفاده کنید نوع ساده آن چربی کمتری از کره ای و نمک کمتری از پنیری دارد.خراسان

نویسنده : فاطمه رهروانی | متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: