کد خبر: ۲۳۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۸ - 2019July 12
وقتی سیستم بهای زیادی به خواسته‌ها و تمایلات برآورده نشده مردم می‌دهد و نمی‌تواند این خواسته‌ها را جامه عمل بپوشاند، به وعده پناه می‌برد؛ وعده هم نقش سرابی را بازی می‌کند که تشنگان به راحتی آنرا آب می‌پندارند.
شفا آنلاین>سلامت>این جمله فردی بود که در مواجهه با وزیر و با صدای بلند به سوی او پرتاب شد .

این نتیجه پوپولیسم کاشته شده توسط مسئولین وزارت بهداشت و درمان در صدر ان وزیر سابق و معاون کل و آبیاری شده توسط صدا و سیما و برنامه بیست و سی و سایر برنامه‌های عوام فریب بود که امروز توسط وزیر محترم برداشت گردید

از روش و منشی که هدفش فقط بدست آوردن دل عامه جامعه به هر قیمتی هست و در این بین انواع ضوابط علمی، اخلاقی، قانونی و حتی شرعی یا مورد توجه نیست یا اگر هم مورد توجه باشد، اهمیت ثانوی دارد، انتظاری جز این نیست. وقتی سیستم بهای زیادی به خواسته‌ها و تمایلات برآورده نشده مردم می‌دهد و نمی‌تواند این خواسته‌ها را جامه عمل بپوشاند، به وعده پناه می‌برد؛ وعده هم نقش سرابی را بازی می‌کند که تشنگان به راحتی آنرا آب می‌پندارند.

در چند سال اخیر حیطه سلامت به شکل عمیق تحت تأثیر فضای پوپولیستی قرار گرفته است  مخصوصا پس از اجرای طرح تحول، به دلایل مختلف بستر برای جولان جریانهای پوپولیستی فراهم شد و سرزمین پزشکی و سلامت از آن تأثیر فراوان گرفت.

پوپولیسم از یک طرف اعتماد به نفس کاذب تزریق کرد و از طرف دیگر آستانه اغوا‌پذیری و فریب خوردن آنها را پایین آورد. از آنجا که پوپولیسم در بنیانهای خود تکیه به وعده به جای واقعیت، و فریب به جای حقیقت دارد، تبلیغات دروغین براحتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد. در این موارد هرچه دروغ بزرگ‌تر باشد احتمال پذیرش آن بیشتر خواهد بود!

از انجا که پوپولیسم از یک طرف مجبور است علم دروغین را با علم واقعی جابه‌جا کند، و از طرف دیگر نیز لازم بود نیاز واقعی را با نیاز کاذب تعویض کند، لذا دیدیم که به تغذیه سالم و ورزش و بهداشت اهمیت داده نشد ولی در عوض زمینه برای انجام اعمال جراحی القایی و علی‌الخصوص عمل زیبایی به وفور فراهم گردید. کرم آرایشی به حد زیادی مصرف گردید. اقبال زیادی به بدن‌سازی و محصولات مرتبط با آن صورت گرفت و در همین راستا، واردات، و فروش تجهیزات پزشکی و محصولات مرتبط با پوست و زیبایی به یکی از سودده‌ترین کارها تبدیل گردید.

گرچه این پدیده‌ها علل دیگر و البته مهمتری نیز دارند و فقط محدود به ایران نیستند ولی یک علت مهم آن تسلط پوپولیسم بر اذهان افراد است که آن را در کشور ما حتی از کشورهای اروپایی بسیار پررنگ تر و غلیظ‌تر کرده است.

 لازمه تن دادن به خرد، پذیرفتن هزینه‌ها و سختی‌هایی است که پوپولیسم خواسته یا ناخواسته از آن دوری می‌کند. سعی پوپولیسم این است که همه چیز را سهل و ساده نشان دهد. لذا جامعه‌ای که تحت سیطره پوپولیسم است به دلایل مختلف از عقلانیت فاصله می‌گیرد.

و نتیجه نهایی این فاصله‌گیری از عقلانیت و پناهندگی به پوپولیسم این شده است که امروز وزیر محترم با آن روبرو شد و انتظار رویارویی با این صحنه‌ها بیش از پیش رو به افزون خواهد بود؛ مگر وزیر محترم در سرعت و جهت قطار طرح تحول باز نگری جدی صورت پذیرد و عقلانیت را جایگزین عوام‌گرایی در برنامه آینده خود قرار دهد.

به قلم: دکتر غلامرضا زمانی (متخصص جراحی عمومی)

برگرفته از: کمیته اخلاق و روابط عمومی جامعه جراحان ایران شاخه خراسان



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: