کد خبر: ۲۳۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۸ - 2019July 12
با وجود سخت گیری‌ها و انتخاب افراد با استعداد و نخبه برای تحصیل در رشته پزشکی، با مشکلاتی در این حوزه مواجه می‌شویم؛ چه رسد به شرایط جذب دانشجو در شرایط موجود که می‌تواند مشکلات بسیاری را رقم بزند
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تهیه تجهیزات آموزش پزشکی از توانایی‌های بخش خصوصی خارج است.

به گزارش شفا آنلاین، مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مشارکت بخش خصوصی در آموزش پزشکی اظهار کرد: برخی افراد با این تصور که همراهی بخش خصوصی در حوزه آموزش پزشکی(medical education) می‌تواند مشکل کمبود نیرو در مناطق محروم را رفع کند، پیشنهاد اجرای این طرح را مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: بحث آموزش پزشکی موضوعی تخصصی، حیاتی و با اهمیت است و نباید سطحی با آن برخورد کنیم. در حال حاضر افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، با وجود اینکه توسط سازمان سنجش و طی بررسی‌های استعداد تحصیلی مشخص می‌شوند اما همچنان ما با کاستی‌هایی مواجه هستیم؛ در صورتی که بخش خصوصی، متولی امر باشد، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که افراد غیر واجد شرایط و غیر مستعد بتوانند به ازای پرداخت مبلغی، مدرک پزشکی دریافت کنند.

خاتمی گفت: با وجود سخت گیری‌ها و انتخاب افراد با استعداد(Talent) و نخبه برای تحصیل در رشته پزشکی، با مشکلاتی در این حوزه مواجه می‌شویم؛ چه رسد به شرایط جذب دانشجو در شرایط موجود که می‌تواند مشکلات بسیاری را رقم بزند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه ارائه مدرک طبابت فارغ از نظامات سنجش، به دور از عدالت است، بیان کرد: افرادی که ثروت و درآمد بیشتری دارند می‌توانند مدرک دلخواه خود را به سرعت به دست آورند و کسانی که از نظر مالی شرایط مساعدی نداشته باشند از تحصیل در این رشته باز می‌مانند.

وی گفت: یکی از نکات مهم و ضروری در آموزش پزشکی، تجهیزات و تکنولوژی آموزشی است؛ تهیه این تجهیزات از توانایی‌های بخش خصوصی خارج است، به علاوه با ضعف نظارتی موجود، الزامی هم برای تدارک و تجهیز نخواهد بود، بنابراین کیفیت آموزش پر ابهام خواهد بود.

خاتمی تأکید کرد: اگر با ظرفیت فعلی آموزش، پزشکی کشور اقدام مؤثر در تربیت نیرو داشته باشیم، نیاز کشور به طور کامل برطرف می‌شود ولی از همه ظرفیت آموزش پزشکی استفاده نمی‌شود؛ بنابراین نیازی هم به ورود بخش خصوصی نداریم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: طبق تجربه، آسان شدن اخذ مدرک پزشکی و اجرای چنین طرح‌هایی علاوه بر بی‌عدالتی که ایجاد می‌کند، خطر بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: