مهم ترین محرک اشتها نیاز بدن و گرسنگی است و به دنبال آن که غذا مصرف شد، اشتهای فرد بازمی شود
شفا آنلاین>سلامت>آیا با دیدن غذا پشت ویترین مغازه اشتهای شما زیاد شده است یا هوس خوردن یخ و خاک کرده اید؟ فرق اشتها با هوس چیست؟ این تفاوتها را از زبان متخصص تغذیه بخوانید...
به گزارش شفا آنلاین:هوس و اشتها دوچیز متفاوت است. اشتها تمایل به خوردن و هوس درحقیقت نوع خاصی از خوردن است. محمد صفریان دکترای تخصصی علوم تغذیه در این باره می گوید: مهم ترین محرک اشتها نیاز بدن و گرسنگی است و به دنبال آن که غذا مصرف شد، اشتهای فرد بازمی شود. ولی هوس، تمایل به خوردن خوراکی های خاص با محتویات خاص است. عوامل متفاوتی باعث تحریک اشتها به غذا می شود ؛ عواملی مانند گرسنگی، بوییدن غذا، شنیدن ازطعم و عطرغذا اشتها را باز می کند ولی درهوس غذایی نکته مهم عادت های غذایی است و اما ...
بی پایه بودن اشتهای واقعی وکاذب
آن چه زیاد شنیده می شود و پایه درستی هم ندارد اشتهای واقعی و کاذب یا هوس واقعی و کاذب است در حالی که ما در رفتارهای تغذیه ای اشتهای کاذب و واقعی نداریم، این که چه غذایی در دسترس باشد و اطرافیان چگونه درباره غذا صحبت کنند یا سفره آرایی چگونه باشد همه در اشتهای ما تاثیر
می گذارد اما محرک درونی به معنایی که این واقعی و کاذب ازهم تفکیک شوند، شناخته نشده است و دست کم من درمنابع علمی ندیده ام.
تنها درموارد خاص است مثلافرد مبتلا به فقر آهن تمایل دارد مهرنماز یا تکه یخ یا چیزهایی را که مصرف غذایی ندارند میل کند. این موضوع مربوط به هوس مصرف نوع خاصی از ساختار ماده خوراکی یا غیرخوراکی است و می توان آن را با کمبود آهن مرتبط دانست. فرد هوس می کند ماده سفت مانند مهر یا تکه یخ را گاز بزندو البته مکانیسم عمل آن چندان مشخص نیست و به اصطلاح به آن «پیکا» یا هوس غیر واقعی می گویند .
هر هوسی نشانه یک کمبود نیست!
برخلاف آن چه در سایت ها و منابع اطلاعاتی من و شما دیده ایم که هر هوسی را نشانه کمبود یک ماده و ویتامین یا ماده معدنی در بدن می دانند اما دکتر صفریان چنین می گوید:بسیار شنیده ام که هر کمبودی در بدن خود را به شکل هوس خاص به ماده ای خاص نشان
می دهد. این موضوع جز درباره فقرآهن اثبات شده نیست .از طرفی زمینه های ژنتیکی، تربیت خانوادگی ،عادات قومی، رفتار خانواده و اطرافیان در اشتها به غذا تاثیر گذاراست (البته ممکن است ژن ها تغییراتی در عملکرد داشته باشند).
محرک های محیطی وواکنش افراد بسیارموثراست. این که فردی از کشوری به کشوردیگر یا قاره دیگر سفر می کند و مثلا تمایل به غذایی خاص پیدا می کند به دلایل تغییر رفتار تغذیه ای است نه ضرورتا کمبود ونیاز بدن . به عنوان مثال عرضه فست فودها متنوع و رنگارنگ و تمایل مردم به مصرف آن به دلیل کمبود ماده غذایی خاص نیست بلکه همین فراوانی درعرضه و تبلیغ زیاد، در رفتار تغذیه ای و تمایل فرد به مصرف موثر بوده است و درست به همین دلیل است که شرکت های مختلف روی تغییر ذائقه مردم برنامه ریزی می کنند.خراسان