کد خبر: ۲۳۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ - 2019July 01
مراجعه افراد به کلینیک‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها به منظور انجام جراحی‌های زیبایی و رفع چین و چروک‌ها، لکه‌ها و ... روی پوست و صورت هر روز روند رو به رشدی به خود می‌گیرد، اتفاقی که اگر اصولی انجام نشود گاهی با عواقب ناخوشایندی همراه است
شفا آنلاین>سلامت>عصر تکنولوژی باعث افزایش امید به زندگی در کشورهای پیشرفته شده که میزان آن حتی به دو برابر رسیده است، در ایران نیز در نیم قرن گذشته امید به زندگی افزایش چشمگیری داشته و از مرز 70 سال گذشته است.

به گزارش شفا آنلاین:در این میان داشتن چهره‌ای جوان و زیبا<Young and beautiful face> به یکی از نیازهای جدید جامعه بشری تبدیل شده است به طوری که از جذب افراد به هر دلیلی به این موضوع افزایش در حال افزایش است.

 مراجعه افراد به کلینیک‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها به منظور انجام جراحی‌های زیبایی و رفع چین و چروک‌ها، لکه‌ها و ... روی پوست و صورت هر روز روند رو به رشدی به خود می‌گیرد، اتفاقی که اگر اصولی انجام نشود گاهی با عواقب ناخوشایندی همراه است.

مراجعات مکرر بسیاری از افراد به پزشکان و گاهی حتی به غیر متخصصان و تزریق ژل، تزریق چربی، استفاده از جوان‌سازی پوست، ترزیق بوتاکس، مزوتراپی پوست و مو، لیزردرمانی موهای زائد، برداشتن خال صورت، میکرودرمانی و ... برای داشتن چهره‌ای جوان و زیبا گاهی تبلیغات بی‌حساب و فریبنده‌ای را هم به دنبال داشته است.

برخی از پزشکان با همین تبلیغات سوء چنان نام و آوازه‌ای یافته‌اند که اگر خدمات در سطح پایینی هم ارائه دهند، بازهم مردم تمایل زیادی به منظور مراجعه به مطب آنها دارند.

اگر سری به این مطب‌ها بزنید متوجه خواهیم شد در طول روز، بیماران بسیاری ویزیت می‌شوند و یا اقدامات درمانی روی آنها انجام می‌شود، وقتی علت ماجرا را جویا می‌شویم که چطور می‌شود در این ساعات بیماران زیادی ویزیت شوند و خدمات بگیرند، معلوم می‌شود در نام پزشک یک برند است و پزشکان تازه‌کار و اپراتورها کارهای درمانی را انجام می‌دهند.

احتمالا مراجعات بسیار باعث شده این پزشکان وقت کافی برای انجام برخی کارها نداشته باشند بنابراین برخی را به خدمت می‌گیرند تا کماکان مراجعه‌کنندگان زیادی داشته باشند اما برای چه؟ شاید پول!

 این در حالی است که طبق آئین‌نامه‌های پزشکی باید برخی از جراحی‌ها توسط پزشک مربوطه و یا با نظارت کامل او انجام شود.

 «سمانه» یکی از مراجعه‌کنندگانی است که نزد یکی از همین پزشکان معروف شهر رفته است آن هم برای برداشتن خال صورت، اما از این گلایه داشت که چرا نباید خود پزشک این کار را انجام دهد؟

او در تشریح بیشتر این اتفاق گفت: با تعریف اطرافیان نسبت به کار یک پزشک مشهور، وسوسه شدم که برای برداشتن خال روی صورتم به مطبش بروم، ضمن اینکه نزدیک مراسم عروسی‌ام هم بود؛ ازدحام مراجعه‌کنندگان متعجبم کرده بود، یک دستگاه روی دیوار نصب شده بود که کار نوبت‌گیری را انجام می‌داد.

بعد هم ادامه داد: بعد از یک ساعت و نیم که نوبتم شد، داخل مطب پزشک شدم تا ویزیت شوم اما خبری از پزشک نبود و به جای او دو خانم کار او را انجام می‌دادند، بعد از تشخیص خال‌برداری مرا به سمت دیگری راهنمایی کردند، مدتی هم آنجا منتظر شدم تا نوبتم برسد، این کار هم توسط چند خانم انجام شد و باز هم خبری از پزشک معروف نبود که نبود.

این مراجعه‌کننده اظهار کرد: معلوم نبود سرپرست این مطب عریض و طویل کیست و کجاست؟ اگر با لیزر مشکلی برای کسی پیش بیاید چه کسی قرار است مسوولیت آن را برعهده بگیرد؛ من به اعتبار آن پزشک به مطبش رفته بودم اما کار او را افراد دیگری انجام می‌دادند.

به منظور تشریح علل این اتفاق به سراغ رئیس نظام پزشکی همدان رفتیم.

علیرضا مدرکیان با بیان اینکه کار پزشکان به چند دسته تقسیم می‌شود اظهار کرد: برخی از خدمات باید الزاما توسط پزشک انجام شود و هزینه آن هم زمانی طبق تعرفه پزشکی لحاظ می‌شود که توسط پزشک باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از خدمات زیر نظر پزشک انجام می‌شود و نیاز نیست خود شخصاً آن را انجام دهد گفت: البته این خدمات باید با نظارت پزشک باشد و غیر از آن تخلف است.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه این خدمات اپراتوری است اما باید تشخیص، لزوم و مقدار انجام و کنترل شرایط با حضور و کنترل مستقیم پزشک باشد خاطرنشان کرد: البته تمام خدمات لزوما نباید با حضور پزشک انجام شود و نیازی به این کار نیست.

وی با بیان اینکه تاکید می‌کنیم بدون حضور پزشک اگر خدمتی انجام شد تخلف است گفت: جراحی‌ها چه سرپایی و چه غیر سرپایی حتما باید با حضور پزشک انجام شود.

مدرکیان در پاسخ به این سوال که آیا خال‌برداری از صورت و بدن جراحی سرپایی محسوب می‌شود و باید با حضور پزشک انجام گیرد؟ گفت: این موارد باید با حضور و نظارت پزشک انجام شود بنابراین اگر تخلفی در این زمینه مشاهده می‌شود باید گزارش شود‌ تا با متخلفان برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه البته تاکنون نسبت به این مسائل شکایتی از کسی دریافت نکرده‌ایم گفت: مردم بسیاری از اوقات با وجود اینکه از شرایط موجود اطلاع دارند و می‌دانند که تخلف است اما باز هم اصرار دارند خدمات را به همان شکل دریافت کنند.

رئیس نظام پزشکی همدان بیان کرد: برخی از مراکز درمانی با چنین مواردی مواجه هستند یعنی خود پزشک حضور ندارد یا نظارت مستقیمی بر نحوه ارائه خدمات نمی‌شود اما مردم باز هم به آنها مراجعه می‌کنند.

مدرکیان با بیان اینکه برای خود من هم سوال است که چطور مردم از این وضعیت ناراضی نیستند که حتی استقبال هم می‌کنند گفت: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود تا اقبال مردم به پزشکانی که کار اصولی انجام نمی‌دهند کم شود.

وی با اشاره به اینکه بازرسی‌های نظام پزشکی به صورت مرتب و مستمر انجام می‌شود تصریح کرد: اگر موارد خلاف ضوابط و مقررات باشد حتما ورود کرده و با متخلفان برخورد می‌شود اما بیش از هر اتفاقی نیاز به فرهنگسازی داریم.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه گویا بیشتر برای مردم عنوان پزشک جذاب است تا خدمتی که می‌گیرند تأکید کرد: افزایش آگاهی مردم در این زمینه می‌تواند به حل بخشی از مشکلات کمک کند.ذاکر نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: