کد خبر: ۲۳۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 2019June 26
بر اساس آمار ستاد مبارزه با موادخدر کشور نیمی از معتادان تزریقی مبتلا به ویروس هپاتیت c هستند و از هر هشت نفر یک نفر از معتادان به بیماری ایدز مبتلا است
شفا آنلاین>سلامت>علی رغم دستورالعمل‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد از پذیرش معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت سر باز می‌زنند.

به گزارش شفا آنلاین، بگیر و ببند و آزاد کردن؛ معتادان متجاهری که در یک ماه ۵ تا ۶ بار جمع آوری و بلافاصله از کمپ آزاد می‌شوند و روز از نو روزی از نو، این روند حال و روز معتادانی است که پس از تست غربالگری و تشخیص ابتلا به هپاتیت(hepatitis) یا ایدز از کمپ‌های ترک اعتیاد آزاد می‌شوند و دوباره به کف خیابان باز می‌گردند، با عوارض اعتیاد و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و درد بیماری بر درد اعتیاد آن‌ها اضافه می‌شود؛ گویی کسی امیدی به آن‌ها ندارد و باید به درد خود بمیرند!
 
این در حالی است که بر اساس آمار ستاد مبارزه با موادخدر کشور نیمی از معتادان تزریقی مبتلا به ویروس هپاتیت c هستند و از هر هشت نفر یک نفر از معتادان به بیماری ایدز مبتلا است.

هفته گذشته بود که سردار رحیمی رئیس پلیس نیروی انتظامی در حاشیه مراسم جمع آوری و غربالگری معتادان متجاهر از نابسامانی حوزه درمان معتادان بیمار انتقاد کرد و از دستگاه‌های متولی درخواست کرد تا زودتر به وضع این معتادان رسیدگی کنند.
 
پیرو چالش‌هایی که معتادان مبتلا به بیماری هایی، چون ایدز و هپاتیت دارند و کمپ‌های ترک اعتیاد(Leaving addiction) از پذیرش آن‌ها سرباز می‌زنند، سراغ رئیس ستاد مواد مخدر به عنوان متولی رسیدگی به وضع معتادان رفتیم.

به زودی؛ پذیرش معتادان ایدزی و هپاتیت در کمپ‌های ترک اعتیاد
سردار اسکندر مومنی رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر از تدوین و ابلاغ شیوه نامه جدید کمپ‌های ترک اعتیاد برای نگهداری معتادان مبتلا به بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت خبر داد و گفت: مقرر شده است تا کمپ‌های ترک اعتیاد بیماران را با شیوه نامه‌های مشخص بپذیرند و به زودی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی شیوه نامه پذیرش معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت را مجددا به کمپ‌های ترک اعتیاد ابلاغ کنند و معتادان بیمار مبتلا به ایدز و هپاتیت دیگر چالشی برای ترک اعتیاد و نپذیرفته شدن در کمپ‌ها نداشته باشند.

وی ادامه داد: روش نگهداری معتادان مبتلا به بیماری هایی، چون ایدز و هپاتیت نیاز به تعریف شیوه نامه و پروتکل جدیدی دارد و اخیرا ظرف یک ماه گذشته وزارت بهداشت و کمیسیون درمان ستاد جلسه‌ای برگزار کردند و شیوه نامه جدید درمان معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد تدوین شد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر(drugs) تصریح کرد: بر اساس این شیوه نامه معتادان متجاهر که مبتلا به بیماری هستند باید در مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری شوند و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی قول مساعد داده اند تا با تصویب نهایی و ابلاغ شیوه نامه مشکل درمان معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت حل شود.

روند پذیرش معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد
مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت که مدیریت درمان اعتیاد را زیر نظر مجموعه خود دارد، درباره عدم پذیرش معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت اظهار کرد: درمان معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت پروتکل‌های خاصی دارد و هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف انجام شده است.

وی ادامه داد: بر اساس پروتکل‌های درمانی معتادانی که مبتلا به ایدز و هپاتیت هستند در مراحل جمع‌آوری و غربالگری معتادان شناسایی و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت معرفی می‌شوند.

شادنوش اظهار کرد: کمپ‌های اعتیاد باید معتادان مبتلا به ایدز(AIDS) و هپاتیت را برای ترک اعتیاد نگهداری کنند و نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی دارو را  در اختیار این معتادان قرار می‌دهد تا روند درمانی بیماری خود را دنبال کنند.

جدایی معتادان ایدزی و هپاتیتی منسوخ شده است
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره موضوع ترخیص معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت از کمپ‌های نگهداری اعتیاد اظهار کرد: اکنون دیگر مانند گذشته نیست که بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت را از سایر افراد جدا کنیم و این افراد باید در کنار سایر معتادان در کمپ‌ها نگهداری شوند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: برای معتادانی که دارای زخم باز هستند در مراکز بیمارستانی معین بخش‌هایی در نظر گرفته شده است تا اگر این معتادان نیاز به درمان‌های پیچیده داشته باشند به بیمارستان‌ها ارجاع داده شوند تا روند درمان آن‌ها به سرعت انجام شود.

شادنوش تأکید کرد: ممکن است به دلیل بی اطلاعی کمپ ترک اعتیاد معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت را نپذیرد و معتادان را ترخیص کند، مردم می‌توانند این موارد را به ما گزارش کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید پس از ابلاغ شیوه نامه جدید آیا کمپ‌ها معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت را پذیرش می‌کنند، یا همچنان از پذیرش این معتادان سر باز می‌کنند و در برابر اجرای این شیوه نامه مقاومت می‌کنند.





غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
0
شوهرم معتاده و بیماری اچ ای وی داره
دو روزتو خونه سختی کشید بعد بخاطر وسوسه ک ولکنش نبود وسایل شخصیشو برداشت رفت کمپ ک بقیشو تو کمپ بگذرونه،کمپ پذیرشش نکرد ،اونم سرخورده برگشت خونه ،خیلی نا امید شده بود ،دوباره رفت سمت مصرف
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
0
دوتا کمپ سر زدیم پذیرش نکردن،دوباره از امشب تو خونه شروع به ترک کرده ،ولی خیلی نا امید شده ،کمپ های ک پذیرش نکردن ،یه کمپ تو شیراز جاده صدرا بود،مسئولشم آقای ... هست،یه کمپ هم تو کمربندی شیراز که مسئولش اقای .... هست،کجا باید پیگیری کنیم ای طرز برخورد زشتشونو
مدیر پایگاه
باسلام
شما باید بررسی کنید تا متوجه شوید مجوزاین مراکز از کجا صادر شده و به همان سازمان یا دستگاه شکایت کنید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: