دکتر نمکی در این حکم تکالیف و انتظاراتی از دکتر شمس اردکانی مطرح کرده است:
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت در حکمی، دکتر محمدرضا شمس اردکانی را بهعنوان مشاور خود و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت منصوب کرد.به گزارش شفا آنلاین،.دکتر نمکی در این حکم تکالیف و انتظاراتی از دکتر شمس اردکانی مطرح کرده که مهمترین آنها عبارتند از تشکیل کمیتهای ملی با حضور صاحبنظران این حوزه و تهیه و تدوین نقشه راه مناسبی جهت احیای جنبههای علمی طب سنتی و راهکارهای خردمندانه در استفاده آن در نظام سلامت، افزایش آگاهی دانشجویان با تعریف واحدهای آموزشی جهت آشنایی آنها با مکتوبات بازمانده از دانشمندان گذشته علوم پزشکی کشور، حذف جنبههای خرافی و غیرعلمی بهرهبرداری از موارد تأثیرگذار و عالمانه طب سنتی(Traditional medicine)، ادغام موارد مؤثر و تأییدشده طب سنتی در نظام ارائه خدمت همچنین ساماندهی وضع موجود طب سنتی، تعیین استاندارد و تأیید صلاحیت دستاندرکاران این حوزهها.متن این حکم بهشرح زیر است:جناب آقای دکتر محمدرضا شمس اردکانیبا توجه به سوابق علمی و اجرائی ارزنده جنابعالی در حوزه طب سنتی، بدینوسیله بهعنوان مشاور اینجانب و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب میشوید.امید است با اتکال به خداوند بزرگ و بهرهگیری از تجربه و دانش اندیشمندان در دانشگاههای علوم پزشکی(Medical science) و دیگر مراکز علمی و سازمانهای دولتی و غیردولتی همچنین تجربه و راهکارهای دیگر کشورهای موفق در بهرهمندی از طب سنتی خویش و پیروی از مشی اعتدال دولت تدبیر و امید در این مسئولیت خطیر مؤید باشد.اهم مواردی که انتظار میرود بدان بپردازیم بهشرح زیر است:1 ــ علیرغم دیرینه عالمانه طب سنتی کشورمان و جایگاه شامخی که در کلیه اعصار بهخصوص در دوران طلایی تمدن اسلامی در عرصه جهانی داشتهایم امروزه در تقابل و کشمکش متعصبانه میان خرافهگرایی، کجسلیقگی و پیروان واپسگرایی از یکسو و متجددین منکر علم و تمدن ارزشمند سرزمینشان از سوی دیگر این گوهر نفیس لگدمال و کمارزش شده است؛ بزرگترین هنر خردمندانه ما در این عصر، آشتی بین اندیشمندان کشور و تفاهم و وفاق ملی در استفاده عالمانه و حکیمانه از این ابزار ارزشمند است لذا ضروری است تا با تشکیل کمیتهای ملی با حضور صاحبنظران این حوزه نقشه راه مناسبی جهت احیای جنبههای علمی طب سنتی و راهکارهای خردمندانه در استفاده آن در نظام سلامت تهیه و اجرا نماییم.2 ــ آشنایی دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی کشور با دیرینه گرانسنگ و دانشمندان صاحبنام گذشته این سرزمین ضروری است. تعریف واحدهای آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با مکتوبات بازمانده از دانشمندان گذشته علوم پزشکی کشور و با استفاده از ظرفیت اساتید برجسته در این راستا میتواند علاوه بر افزایش آگاهی دانشجویان در تقویت غرور ملی و تابآوری در برابر هجمههای فرهنگی و بیخویشتنی نسل نو نیز مؤثر باشد.3 ــ لازم است در ساختار بودجهریزی دانشگاهها، منابعی جهت پژوهش در جنبههای مختلف طب سنتی کشور در نظر گرفته شود تا با بررسی عمیق و با تکیه بر دستاوردهای علمی و تحقیقاتی قابل قبول برای متخصصین و اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و قابل ارائه به مدیران کشور جنبههای خرافی و غیرعلمی حذف [شود] و موارد تأثیرگذار و عالمانه مورد بهرهبرداری قرار گیرد.4 ــ با کاهش تأثیرپذیری شیوهها و درمانهای مدرن در بیماریهای صعبالعلاج و بعضاً علاجناپذیر و مأیوس شدن بیماران مبتلا به این بیماریها، گرایش جامعه به طب سنتی و طب جایگزین رو به افزایش است لذا ادغام موارد مؤثر و تأییدشده طب سنتی در نظام ارائه خدمت از خانه بهداشت بهعنوان سطح اول تا کلینیکهای تخصصی و مراکز بیمارستانی بهعنوان سطوح دوم و سوم و اختصاص فضاهای مناسب برای این خدمات تحت نظر افراد مجرب و دورهدیده دانشگاهی علاوه بر کاهش بار مالی نظام سلامت در درمانهای گرانقیمت و بعضاً بیتأثیر از افتادن دردمندان نا آشنا به دام سودجویان حرفهای نیز جلوگیری خواهد نمود.5 ــ از آنجا که علاوه بر طب سنتی کشورمان راههایی برای ورود طب جایگزین Alternative medicine از دیگر کشورها همچون طب سوزنی، رایحهدرمانی، ماساژدرمانی و... نیز فراهم شده و هر روز دکان تازهای در سودجویی غیرعالمانه باز میشود، ضروری است هرچه زودتر در کنار طب سنتی، این موارد نیز ساماندهی شود. این فعالیت مهم، همکاری معاونتهای مختلف آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی را میطلبد تا ضمن ساماندهی وضع موجود، تعیین استاندارد و تأیید صلاحیت دستاندرکاران این حوزهها در مورد آموزش دورههای تخصصی با همکاری دانشگاههای معتبر جهان نیز برنامهریزی و تقاضای مردم توسط افراد ذیصلاح پاسخ داده شود؛ شاید راهاندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل با جمعآوری کلیه اساتید صاحبنظر کشور راهکاری اساسی برای رسیدن به این هدف مهم آموزشی باشد.توفیق آن برادر ارجمند را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.