کد خبر: ۲۳۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۸ - 2019June 22
در شرایط بحران اقتصادی نقش دولت باید پر رنگ تر شود و مدیریت خدمات رسانی به بیماران در اولویت است
شفا آنلاین>سلامت>دکتر حریرچی گفت: در شرایط بحران اقتصادی نقش دولت باید پر رنگ تر شود و مدیریت خدمت رسانی به بیماران در اولویت قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت(Ministry of Health) در نشست با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید به مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر برخورداری از اتحاد و مدیریت در ارائه هر چه بهتر خدمات بهداشت و درمانی به مردم، گفت: امروز، مدیریت جهادی و همدلی، بیش از هر دوره ای در ارائه خدمات با در نظر داشتن کاهش فشار هزینه های درمانی به مردم ضرورت دارد.

وی در ادامه از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواست تا متناسب با شرایط هر استان، ضمن همدلی و همکاری مجموعه پرسنل، راهکارهای افزایش سرانه خدمت بهداشتی و درمانی به مردم را بررسی کنند.

دکتر حریرچی در ادامه افزود: در شرایط بحران اقتصادی نقش دولت باید پر رنگ تر شود و مدیریت خدمات رسانی به بیماران در اولویت است.

وی گفت: در دهه 50 تا 90 در کشورمان مراجعه سالانه به سیستم درمان و بهداشت سه تا هفت درصد رشد داشته که از دلایل آن می توان به افزایش سن و پیری جمعیت، افزایش سواد، انتظارات بالا، دسترسی بهتر به امکانات اشاره کرد.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: در این شرایط باید روش های ارزان قیمت درمان را به مردم به ویژه اقشار ضعیف و متوسط ارائه داد.

پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت به ۳۵ درصد رسیده است
معاون کل وزارت بهداشت همچنین در آیین تکریم و معارفه دکتر علی حق بین و دکتر سید احمد هاشمی رییس سابق و سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) خراسان شمالی گفت: یکی از اهداف مهم نظام سلامت، محافظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های ناشی از بیماری است که در این حوزه کاهش پرداختی از جیب٬ از 58 درصد به 35 درصد رسیده ‌است.

دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه انتظار داریم که 85 درصد خدمات پزشکی در داخل خراسان شمالی به مردم ارائه شود، افزود: سبب شرمندگی است که در خراسان شمالی مردم برای انجام عمل‌های متوسط و یا متوسط به بالا به استان‌های همجوار مراجعه کنند.  

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: بر‌اساس طرح پوشش همگانی سلامت، همه مردم باید خدمات ضروری پنج‌گانه را بدون تبعیض نژادی، جنسیتی، مکانی و بدون مخاطرات مالی دریافت کنند.

دکتر حریرچی با اشاره به اهداف یکپارچه نظام سلامت خاطرنشان کرد: بدیهی‌ترین هدف نظام سلامت، افزایش سلامت مردم با معیارهای افزایش طول عمر، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر زودرس است. همچنین محافظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های ناشی از بیماری یکی دیگر از اهداف مهم نظام سلامت به شمار می‌رود که در این راستا در حوزه کاهش پرداختی از جیب٬ از 58 درصد به 35 درصد رسیده‌ایم.

وی با اشاره به هزینه‌های کمرشکن و فقرزا٬ افزود: اگر خانواده‌ای 40 درصد هزینه‌های خود را صرف بهداشت و درمان کند٬ مطمئنا باید از دیگر هزینه‌های خود در زندگی بکاهد. لذا در این راستا سرپرست دانشگاه علوم پزشکی در خراسان شمالی باید تک تک مردم استان را درباره این معیارها رصد کند؛ چراکه نباید فرد بیمار در خراسان شمالی برای انجام عمل به خارج از استان رجوع کند.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته به طور متوسط هر ایرانی در هر ماه یک بار به مراکز بهداشتی مراجعه کرده است، تصریح کرد: افزایش رضایتمندی و پاسخگویی به مردم و همچنین ارائه سلامت بیشتر با هزینه کمتر از دیگر اهدافی است که به صورت یکپارچه در نظام سلامت دنبال می‌شود.

دکتر حریرچی در پایان خاطرنشان کرد: استانی که دارای دانشگاه و دانشکده است نباید واژه محروم را یدک بکشد. انتظار داریم با حذف واژه محروم از خراسان شمالی، این استان از لحاظ پزشکی به یکی از استان‌های مطرح کشور تبدیل شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: