کد خبر: ۲۳۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 21
طی روزهای اخیر انتقادات فراوانی به صنف پزشکان از سوی مردم و نخبگان انجام شده است. انتقاداتی از قبیل فرار مالیاتی، دریافت زیر میزی، هزینه‌های سنگین، زمان طولانی روند درمان و حتی تشکیل کمپین «نه به انحصار پزشکان» تنها بخشی از انتقادات مطرح شده به برخی پزشکان است
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس اقتصاد سلامت با اشاره به انحصار در جامعه پزشکی گفت: پزشکان به سمت ایجاد انحصار برای خود پیش می‌­روند تا منافع مالی بیشتری کسب کنند،باید پزشک سالاری در جامعه از بین برود.

به گزارش شفا آنلاین، طی روزهای اخیر انتقادات فراوانی به صنف پزشکان از سوی مردم و نخبگان انجام شده است. انتقاداتی از قبیل فرار مالیاتی، دریافت زیر میزی، هزینه‌های سنگین، زمان طولانی روند درمان و حتی تشکیل کمپین «نه به انحصار پزشکان» تنها بخشی از انتقادات مطرح شده به برخی پزشکان است. از سوی دیگر سرانه تعداد پزشک در کشور بسیار کم است و نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و جهان وضعیت خوبی ندارد. در همین راستا گفت‌وگویی با میثم مهدیار، کارشناس اقتصاد سلامت درباره دلایل انتقادات مردمی و انحصار پزشکان انجام شده است.

عدم نظارت موثر عامل افزایش پرونده­‌های قصور پزشکی
میثم مهدیار، کارشناس اقتصاد سلامت در ابتدا ضمن تشریح دلایل سرانه کم تعداد پزشکان گفت: مسئله تعداد سرانه کم پزشکان، با برخی مسایل دیگر پیوند خورده است و برای فهم ماجرا باید به لایه‌های عقب‌­تر ماجرا مراجعه کنیم.

وی گفت: یکی از مسائل مرتبط با این ماجرا، مسئله­ عدم نظارت مؤثر بر فرایندهای درمانی است. عدم نظارت باعث شده است که تعداد پرونده‌­های قصور پزشکی رو به افزایش باشد و از سوی دیگر شکایات بیماران در این پرونده‌­ها معمولاً به نتیجه‌­ای نمی‌­رسد یا احکامی که صادر می‌­شود بازدارندگی کمی دارد.

 وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مرتبط با تعداد سرانه کم پزشکان، نظارت وزارت بهداشت بر رشته‌های پزشکی است و وزارت علوم اختیاری در این زمینه ندارد.

مهدیار با بیان اینکه بیمه در کشور ما بیشتر از اینکه توسط مردم یا ذی‌نفعان سیاست‌گذاری شود، توسط پزشکان  سیاست‌گذاری می‌­شود گفت: به طور مثال در آخرین مورد، در برنامه ششم توسعه، بیمه­ سلامت دوباره زیر نظر وزارت بهداشت(Ministry of Health) رفت. یعنی وزارت بهداشت هم خدمت ارائه می­‌کند و هم وکیل بیمار برای خرید خدمت است و از سوی دیگر نظارت بر پزشکان یا رسیدگی به قصورات پزشکی یا شکایت پزشکی را هم خودش بر عهده دارد.

روند­های درمانی وزارت بهداشت فسادآور است
این کارشناس اقتصاد سلامت در ادامه گفت: در واقع سه مرحله­ اساسی روند­های درمانی را پزشکان تصمیم‌گیری می‌کنند و این تجمیع قدرت فسادآور است.

وی با اشاره به این موضوع که شاهد نوعی پزشک­‌سالاری در کشورمان هستیم گفت: این موضوع باعث شده که سیاست­‌گذاری سلامت در کشور ما بیشتر به نفع پزشکان باشد.

مهدیار ادامه داد: حتی تغییر و اصلاحاتی که در نظام پزشکی بخواهد اتفاق بیفتد بیشتر از اینکه به نفع مردم باشد، به نفع پزشکان است. در طرح تحول سلامت نیز دیدید چطور منابع مالی به سمت بیشتر به سمت پزشک‌­ها هدایت شد.

وی تصریح کرد: قاعدتاً پزشکان به سمت ایجاد انحصار برای خود پیش می‌­روند تا بتوانند عواید و منافع مالی بیشتری برای خودشان کسب کنند. در همین راستا تلاش می­‌کنند که ورودی این رشته را کنترل کنند که از آن سمت این سرانه به نفع خودشان باشد و بتوانند منافع بیشتری را در واقع جذب کنند.

باید اختیارات حاکمیتی از پزشکان گرفته شود
مهدیار در ادامه با پرداختن به راهکارهای موجود گفت: معتقدم یک اصلاح اساسی ساختاری لازم است؛ در واقع همین‌طور که برای خیلی از اصناف ابزارهای کنترلی و نظارتی حاکمیتی و مردمی تعبیه شده، این اتفاق در نظام سلامت باید بیفتد. به طور مثال، ساختار بیمه از ساختار وزارت بهداشت باید تفکیک شود تا این تعارض منافع اتفاق نیفتد.

وی افزود: از سوی دیگر باید اختیارات حاکمیتی از نظام پزشکی(Medical system) گرفته شود و این سازمان به اختیارات صنفی­‌اش بسنده کند. همچنین آموزش پزشکی به دامن نظام آموزش عالی برگردد و در واقع ساختار موازی آموزش بدون نظارت برچیده شود؛ رسیدگی به شکایات علیه پزشکان همانند صنف­‌های دیگر در دست نظام قضایی باشد.

وی افزود: راهکارهای دیگر از قبیل افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها نیز معلول آن اتفاق اصلی است. یعنی ما باید به ریشه­‌کن کردن پزشک‌­سالاری توجه کنیم و این مسئله با گرفتن اختیارات حکومتی از آنها حل می‌شود.

پزشک سالاری باعث شکاف طبقاتی در نظام سلامت شده است
مهدیار درباره تداوم شرایط موجود گفت: بیمه­ سلامت دچار بحران است. شما می­‌بینید در تأمین اجتماعی و بیمه سلامت با بحران زیادی مواجه هستیم. اکنون بیمارست‌ان­ها به بیمه‌­ها بدهکار هستند، داروخانه‌­ها از بیمه‌­ها طلبکار بوده و به واسطه همین اشکالات، بساری از خدمات درمانی از زیر پوشش بیمه‌­ها بیرون آمده است.

کارشناس اقتصاد سلامت با بیان اینکه پزشک‌ سالاری(Medicinal medicine) باعث شده که یک شکاف درآمدی عمیقی در مراکز درمانی اتفاق بیفتد تصریح کرد: پزشکانی با حقوق‌­های نجومی و کارانه‌­های نجومی داریم که با کارمندانی که با حد­اقل حقوق در حال ارایه خدمت هستند قابل مقایسه نبوده و این شکاف و بی‌­عدالتی ساختاری، طبعات زیادی بر کیفیت و کمیت خدمات سلامت می­‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: همین شکاف طبقاتی در نظام سلامت در رضایت و کیفیت ارائه خدمات سلامت تأثیر­گذار است و چون نظام سلامت یکی از فراگیرترین نظام­‌های اجتماعی است، قطعاً در فرایندهای اجتماعی تأثیر­گذار خواهد بود. در ادامه این موضوع نارصایتی­‌های سیاسی را بالا خواهد رفت و کیفیت زندگی کاهش میابد و به دیگر نظام‌­های اجتماعی از قبیل خانواده، آموزش و پرورش و ... سرایت می‌کند.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: