کد خبر: ۲۳۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 20
در راستای اجرای برنامه ملی"NCD" باهدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشور، این کمیته ملی که در ذیل آن کارگروه قلب و عروق قرار گرفت، ایجاد شد
شفا آنلاین>سلامت>جلسه بازنگری، برنامه‌ریزی و معرفی دستاوردهای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشور(NCD) با حضور دکتر محمد آقاجانی رییس دانشگاه، جمعی از متخصصان قلب و عروق کشور و اعضای کمیته کارگروه کشوری بیماری‌های قلبی عروقی برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست هم‌اندیشی کارگروه کشوری بیماری‌های قلبی عروقی با اشاره به گذشت دو سال از فعالیت اثرگذار کارگروه قلب و عروق در کشور، بر ضرورت ترسیم چشم‌انداز برنامه دوسالانه، بازنگری، سیاست‌گذاری و انجام مداخلات لازم در سند ملی برنامه پیشگیری، کنترل و کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر(Noncommunicable diseases) در کشور تا کید کرد.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه ملی"NCD" باهدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشور، این کمیته ملی که در ذیل آن کارگروه قلب و عروق قرار گرفت، ایجاد شد.

بیماری عروق کرونر شايع‌ترين بيماری کشنده قلبی است
دکتر آقا جانی بابیان اینکه از میان بیماری‌های کاردیوواسکولار، بیماری‌های عروق کرونر، مهم‌ترین عامل مرگ‌ و میر و درعین‌ حال قابل‌ پیشگیری‌ترین بیماری‌های قلبی هستند، از تدوین سند بیماری‌های عروق کرونر در راستای سند ملی بیماری‌های غیر واگیر به‌ منظور توجه ویژه‌تر به برنامه پیشگیری، کنترل و درمان بیماری‌های قلبی عروقی خبر داد.

 وی کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی(Heart disease) عروق کرونررا از مهم‌ترین اهداف این برنامه دانست و بر توانمندسازی عمومی، خود مراقبتی، افزایش سواد سلامت افراد، سازمان‌ها و جامعه درباره بیماری‌های عروق کرونر و عوامل خطر آن و ارتقای کیفیت مراقبت‌های پیش بیمارستانی (اورژانس ۱۱۵)، بیمارستانی و بعد از بیمارستانی (بازتوانی قلبی) تاکید کرد.

جلب حمایت شورای عالی بیمه برای پوشش هزینه‌های بیماریابی و کنترل عوامل خطرساز در درمان بیماری‌های عروق کرونر و همچنین سطح‌بندی و استانداردسازی خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان عوامل خطر در این بیماری در سطوح مختلف نظام سلامت از دیگر اهدافی بود که رییس دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد.

ارائه خدمات بهداشتی درمانی استاندارد از ضروریات است
دکتر آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست  توضیحات مبسوطی درباره سطوح مراقبتی برنامه پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی ارائه داد و گفت: بر اساس محتویات این سند و به منظور ارتقای کیفیت ارائه خدمات بیماران مبتلابه سندرم‌های ایسکمیک قلبی عروقی، در کلیه واحدهای خدماتی سطوح مختلف استاندارد خدمت و وظایفی تعیین‌شده است که شامل؛ ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استاندارد، فضای فیزیکی مناسب، امکانات و تجهیزات متناسب با مرکز، داروهای لازم، نیروی انسانی آموزش‌دیده و خدمات آزمایشگاهی متناسب است.

 به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرای برنامه ملی مدیریت درمان سکته حاد قلبی(۲۴۷) یکی از عملیاتی‌ترین اسناد برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشوراست.

وی در ادامه به دستاوردهای اجرای برنامه ۲۴۷ اشاره کرد و افزود: عضویت در برنامه ۲۴۷  (Stent save a life) اتحادیه اروپا افتخار بزرگی برای کشور است، این برنامه امکان ارائه خدمات در ۴۹ مرکز به‌صورت شبانه‌روزی  و در ۳۲ شهر فراهم آورده است.

 ارائه خدمات به بیش  از ۴ هزار بیمار در طرح ۲۴۷
ارائه خدمات درمانی به بیش از ۴ هزار بیمار سکته حاد قلبی، کاهش زمان Door to device timeاز ۱۲۰ دقیقه به زیر ۹۰ دقیقه و امکان تحویل بیمار سکته حاد قلبی در کت لب بیمارستان توسط اورژانس پیش بیمارستانی از دیگر مواردی بود که دکتر آقاجانی در راستای اجرای این طرح به آن اشاره کرد.

 دکتر آقاجانی به‌روزرسانی و تأمین تجهیزاتی نظیر؛ دستگاه‌های آنژیوگرافی، اکوکاردیوگرافی و دستگاه CPRاتوماتیک) در بیمارستان‌های ۲۴۷، بازنگری نحوه خرید تجهیزات مصرفی و دارو در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، گسترش بخشهای کت لب بیمارستان‌های کشور بر اساس سطح‌بندی و نیازسنجی ۲۴۷ و رفع مشکلات بیمه‌ای ارائه خدمات PPCIرا خواستار شد.

توزیع نیروهای کاردیواینترونشنیست با اولویت و نیاز برنامه  ۲۴۷،حذف سقف ارائه خدمات تخصصی در بیمارستان‌ها، برطرف کردن مشکلات بودجه‌ای مراکز ارائه‌دهنده خدمات به بیماران کم‌بضاعت و فاقد پوشش بیمه‌ای، بی‌خانمان‌ها و اتباع خارجی فاقد مجوز اقامت و امکان تحویل بیمار STEMIدر کت لب کلیه بیمارستان‌های ۲۴۷ توسط  EMSاز دیگر مواردی بود که رییس دانشگاه به آن اشاره کرد.

دکتر آقاجانی مهم‌ترین عناوین دوسالانه کارگروه قلب و عروق را تشریح کرد
وی در ادامه سه محور اصلی این برنامه تحت عنوان اصلاح و ارتقای ارائه خدمات در سطوح شش‌گانه، افزایش دانش و آگاهی سیاستگذاران، متولیان و ذینفعان و تعیین اولویت‌های پژوهش‌های کاربردی در راستای اصلاح و ارتقای خدمات را موردتوجه قرارداد و اصلاح و ارتقای ارائه خدمات در سطوح شش‌گانه را خواستار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود ارزیابی و پایش ارائه خدمات درمانی استاندارد سکته حاد قلبی و مغزی، بازدید از مراکز  ارائه خدمات درمانی استاندارد سکته حاد قلبی و مغزی، تهیه نقشه جامع ارجاع درمان سکته حاد قلبی و مغزی، به‌روزرسانی شناسنامه‌های قلبی و مغزی، تهیه نرم‌افزار ثبت سکته‌های قلبی و مغزی و جایگزین کردن آن در بیمارستان‌های ارائه خدمات درمانی استاندارد سکته حاد قلبی و مغزی و همچنین  گسترش مراکز ارائه خدمات درمانی استاندارد سکته حاد قلبی و مغزی،  توجه به آموزش و پژوهش، توان‌بخشی را از مهم‌ترین عناوین اقدامات دوسالانه معرفی کرد.

گفتنی است، طرح ملی "۲۴۷"  درمانی طلایی برای سکته‌های قلبی است . این طرح که از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده، در حال حاضر در ۵۲ مرکز بیمارستانی پوششی سراسری را با کمک اورژانسی‌ها تامین کرده و برای استفاده از آن در هنگام بروز علائم سکته قلبی، ‌تنها کافی است که با شماره ۱۱۵ تماس گرفته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: