کد خبر: ۲۳۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 20
برخی از شهروندان مازندرانی از آنچه که ارجاع بیماران توسط برخی پزشکان در بیمارستان های دولتی برای ادامه درمان به مطب شخصی می نامند گله کرده و خواستار چاره اندیشی مسئولانه در این مورد شدند
شفاآنلاین>سلامت> برخی از شهروندان مازندرانی از آنچه که ارجاع بیماران توسط برخی پزشکان در بیمارستان های دولتی برای ادامه درمان به مطب شخصی می نامند گله کرده و خواستار چاره اندیشی مسئولانه در این مورد شدند.

به گزارش شفاآنلاین، این افراد می گویند که برخی از پزشکان هنگام مراجعه بیماران به بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی، آنها را به بهانه های مختلف مانند نبود امکانات لازم در بیمارستان به مطلب شخصی یا کلنیک های خصوصی ارجاع می دهند و بقیه روند درمان را در آنجا پی می گیرند.

شهروندانی که این مشکل را  در میان گذاشتند، مدعی هستند که این موضوع جدید نیست ولی با توجه به وضعیت اقتصادی مردم در شرایط حاضر این کار فشار زیادی به آنها وارد کرده و انتقاد از این نحوه رفتار سودجویانه را افزایش داده است.

تعدادی از بیمارانی هم که می گویند برای درمان بیماریشان به صورت اورژانسی یا به اختیار به خاطر شرایط اقتصادی و صرفه جویی به مراکز درمانی دولتی مراجعه کردند، پزشک آنها شخصاً یا توسط منشی از آنها خواسته تا برای ویزیت بعدی که ادامه درمان اولیه محسوب می شود به مطب شخصیش مراجعه کند.

سلیمه درزیان بیمار بابلی که می گوید برای معالجه شکستگی دست دخترش به بیمارستانی در این شهر مراجعه کرده، مدعی شد که پزشک معالج دست دخترش را در بیمارستان دولتی گچ گرفته ولی برای باز کردن گچ آنها را وادار کرده تا به مطب شخصی مراجعه کنند و برای همین کار هم چند برابر تعرفه بیمارستان از آنها هزینه دریافت کرد.

وی افزود: سال گذشته هم خودم برای درمان به بیمارستان دولتی مراجعه کردم و در آنجا نه تنها دکتر متخصص مرا به یک بیمارستان خصوصی ارجاع داد، بلکه دستور داد تمام فرآیند پس از جراحی در مطب شخصی او انجام شود.

عزیزالله نائیجی یک بیمار از شهرستان آمل هم گفت: برای درمان و قطع خونریزی پارگی دستم به بیمارستان آمل و بخش اورژانس مراجعه کردم که پس از چند ساعت بخیه زدن دستم توسط پزشک معالج بیمارستان و باندپیچی مرخص شدم اما دکتر اعلام کرد که برای ویزیت بعدی به مطبش مراجعه کنم.

وی افزود: پس از مراجعه آنکه در موعد مقرر برابر دستور پزشک به مطب خصوصیش رفتم، علاوه بر دریافت ویزیت، هزینه ۶۰ هزار تومانی برای کشیدن پنج بخیه از من دریافت شد، در حالی که این عمل در بیمارستان با ۹ هزار تومان انجام می‌شد.

این شهروند آملی گفت: اینکه بیمار به مطب برود یا نرود، موضوعی شخصی است، اما وقتی یک عمل جراحی یا کار درمانی دیگر در این حد در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود چگونه ممکن است که امکان موارد تکمیلی درمان آن گونه که پزشک عنوان می‌کند، در بیمارستان میسر نباشد؟

سپیده فقیهی نیز که می گوید برای جراحی جزئی چشم به یکی از بیمارستان‌های ساری مراجعه کرد و مورد درمان قرار گرفت، منشی چشم پزشک معالج علاوه بر او به تمامی بیمارانی که توسط وی جراحی می‌شدند نوبت مراجعه بعدی برای ویزیت و حصول اطمینان از نتیجه عمل را در مطب خصوصیش تعیین می کرد.

وی افزود: در مراجعه بعدی به مطب تنها یک ویزیت بسیار معمولی از سوی پزشک صورت گرفت و هیچ گونه نیاز خاصی به ویزیت تخصصی در مطب و یا تجهیزات خاصی احساس و استفاده نشد در حالی که هزینه ویزیت که برای پزشکان متخصص رقمی بالاست بر همه بیماران عمل شده دکتر تحمیل می‌شد.

ارجاع غیرقانونی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ها پیش به صورت مکرر ارجاع بیمار از بیمارستان به مطب‌های شخصی را ممنوع اعلام کرد. همچنین طبق راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلان حرفه پزشکی و وابسته سازمان نظام ‏پزشکی جمهوری اسلامی ایران، پزشکان نباید بیماران را از بیمارستان دولتی به مطب شخصی ارجاع دهند و حق تبلیغ دارو و لوازم پزشکی را نیز ندارند.

‏راهنما عمومی‬ اخلاق‬ حرفه‬ ای‬ شاغلان‬ حرفه‬ پزشکی‬ را‬ شورای عالی نظام پزشکی تصویب کرده‬ است‬‬ و‬ در ماده ۳۰ این آئین نامه حتی‬ تاکید‬ شده‬‬ که‬ لازم است در ارجاع بیماران به دیگر شاغلان ‏حرف پزشکی و وابسته یا مؤسسات پاراکلینیکی از جمله مراکز تصویربرداری، داروخانه، بیمارستان، آزمایشگاه و غیره منافع و ‏مصالح پزشکی بیمار در اولویت قرار داده شود.‌

همچنین بر اساس اصول این‬ راهنما‬، ‬ همه ارجاعات پزشکی باید در راه مصالح بیماران بر طبق موازین پذیرفته شده علمی ‏و بر اساس صلاحیت یا کیفیت مراکز ارائه کننده به شکلی باشد که بیمار رنجی‬ غیر از رنج بیماری را تحمل نکند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم   تاکید کرد: هر گونه ارجاع بیمار در بیمارستان‌های دولتی به مطب خصوصی جرم و عمل مجرمانه است.

دکتر حامد روحانی زاده با بیان اینکه مهم نیست به چه بهانه‌ای این عمل انجام می‌شود، افزود: در صورت مشاهده و یا گزارش از سوی بیماران با پزشک متخلف علاوه بر برخورد قانونی بر اساس آئین نامه وزارت بهداشت، امکان برخورد قضائی و انتظامی نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: تمامی مراحل درمان از صفر تا ۱۰۰ که در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود باید در همان مرکز و یا مراکز مرتبط انجام شود و پزشک معالج حق ارجاع بیمار به مطب را ندارد.

او با بیان اینکه حراست و تیم نظارت دانشگاه علوم پزشکی مازندران همواره به صورت مستمر فرایند درمان بیماران در بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی را رصد می‌کنند، از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقدامی از سوی پزشکان به مسئولان بیمارستان و یا به صورت مستقیم به دانشگاه علوم پزشکی استان اطلاع رسانی کنند تا با متخطیان برخورد جدی شود.

تاکید معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حالی است که بسیاری از بیمارانی و شهروندانی که  گفت و گو کردند در پاسخ به این پرسش که چرا از پزشک خاطی شکایت نکردند و تن به این خواسته غیرقانونی دادند، معتقد بودند که پیگیری درمان برای آنها مهم تر بوده و نمی خواستند سلامتشان را به خاطر درگیر شدن با پزشک در یک فرایند نامشخص به خطر بیندازند.

آنها بر این نکته تاکید داشتند که وظیفه نظارت بر رفتار پزشکان و جامعه پزشکی موضوعی نیست که آن را بیماران یا خانواده اشان انجام دهند بلکه این دستگاه یا دستگاههای متولی هستند که باید " راهکار مسئولانه " اندیشه کنند تا چنین مشکلی رخ ندهد.

البته تعدادی از افراد هم این پاسخ را تکرار می کردند که حتی در صورت شکایت کار به جایی نمی رسد و در نهایت پزشک با استفاده از قدرت و نفوذش در مجموعه می تواند مشکلش را حل کند ولی مشکل بیمار که درمان (cure)بیماریش است ممکن است با درد و رنج بیشتری همراه شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفت: البته باید یادآور شد که برخی بیماران نیازمند مراجعه مستمر به پزشک هستند که شاید در برخی بیمارستان‌ها با وجود حجم بیماران از کیفیت لازم برخوردار نشوند.

دکتر روحانی زاده تاکید کرد: دولت در سالهای اخیر تمام امکانات پزشکی را در اختیار مردم در جهت سلامت و امنیت آنها گذاشته است و نباید برای مواردی خاص کل نظام پزشکی را خدشه دار کرد.

ناآگاهی و فقدان مطالبه گری پاشنه آشیل نظارت
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر غیر قانونی بودن هرگونه ارجاع پزشکی یا پیرا پزشکی به کلینیک های خصوصی یا مطلب شخصی، گفت: متأسفانه مردم به دلایل نامعلوم اطلاعیه‌های وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و یا مطالبات خود را به خوبی نمی‌شناسند و مطالعه نمی‌کنند.

دکتر روحانی زاده افزود: تمامی حقوق بیماران از جمله حق ارجاع در منشور اخلاقی وزارت بهداشت درج و در تمامی بیمارستان‌های استان نصب شده است. باید بیماران و مراجعین به خوبی این مطالب را مطالعه و نسبت به تخلفات و حقوق خود مطالبه گر باشند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها نیز در آگاهسازی از حقوق بیماران(patients) نقش خود را به خوبی ایفا نکردند و جا دارد در این زمینه بیش از پیش آگاهی سازی را در سر فصل کاری خود داشته باشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مجموعه نظارتی این دانشگاه در کمترین زمان به مطالبات و شکایات مردم رسیدگی خواهد کرد، گفت: حقوق مردم تنها و فقط از طریق آگاهی خودشان قابل باز پس گیری است.

استان مازندران ۲۴ بیمارستان دولتی و ۱۱ بیمارستان خصوصی دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: