کد خبر: ۲۳۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 20
ماجرا از منتشرشدن یک ویدیو در فضای مجازی شروع شد؛ ویدیویی که با عنوان جمعیت هلال‌احمر و تیتر «واردات داروی جعلی توسط هلال‌احمر» شروع می‌شود و در ادامه مدعی می‌شود گلوکانتیم، آمپولی است که سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر وارد کرده و منجر به مرگ دو بیمار مبتلا به سالک شده است
شفاآنلاین>سلامت> ماجرا از منتشرشدن یک ویدیو در فضای مجازی شروع شد؛ ویدیویی که با عنوان جمعیت هلال‌احمر و تیتر «واردات داروی جعلی توسط هلال‌احمر» شروع می‌شود و در ادامه مدعی می‌شود گلوکانتیم، آمپولی است که سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر وارد کرده و منجر به مرگ دو بیمار مبتلا به سالک شده است.

به گزارش شفاآنلاین، ویدیوی پخش‌شده در شبکه‌های مجازی با انتشار تصاویری از یک متن خارجی ادعایش را به سازمان بهداشت جهانی ربط می‌دهد و عنوان می‌کند این نهاد بین‌المللی حدودا سه ماه پیش در اطلاعیه‌ای این دارو را جعلی و خطرناک دانسته و هشدار داده آمپول‌ها در ایران و پاکستان توزیع شده و در هر دو کشور قربانی هم گرفته است. نهایتا این ویدیوی یکی دو دقیقه‌ای با فضاسازی علیه جمعیت هلال‌احمر به این نتیجه ختم می‌شود  که هنوز آمار دقیقی از آسیب‌دیدگان و تلفات احتمالی مصرف این دارو در دست نیست. این فضاسازی در شبکه‌های مجازی علیه جمعیت هلال‌احمر و سازمان‌های تابعه درحالی شامگاه دوشنبه صورت گرفت  که باعث حرف و حدیث‌های دیگری هم مبنی‌بر عملکرد سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در تامین دارو هم  شد. صبح دیروز سایت رسمی جمعیت هلال‌احمر با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی سازمان تدارکات پزشکی ادعای ویدیوی مذکور را قویا تکذیب کرد.  همزمان وزیر بهداشت نیز در حاشیه یک همایش این خبر را کذب دانست.

علی فرجی: گلوکانتیم توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت  تهیه می‌شود
در همین رابطه و ادعاهایی که به سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر نسبت داده شد، با  دکتر علی فرجی، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر گفت‌وگو کردیم. فرجی در پاسخ به این سوال که اساسا این ماجرا از کجا شروع شد و آیا درحال حاضر این دارو در داروخانه‌ها و انبار هلال‌احمر موجود است و به مردم فروخته می‌شود، گفت: «خیر، این دارو را اصلا هلال‌احمر به مردم نمی‌فروشد. آمپول گلوکانتیم اصلا داروی داروخانه‌ای نیست؛ این دارو(medicine) توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت تهیه شده و به خانه‌های بهداشت تحویل داده می‌شود و بیمارانی که به تشخیص پزشک بیماری سالک دارند، به صورت رایگان این دارو در اختیارشان قرار می‌گیرد و به آنها تزریق می‌شود.»

کمک سازمان تدارکات پزشکی به وزارت بهداشت برای تامین آمپول گلوکانتیم
مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ادامه می‌دهد: «سازمان تدارکات پزشکی هیچ وقت تامین‌کننده این دارو نبوده است؛ این بار به دلیل کمبود شدید این دارو که در کشور وجود دارد، همچنین به دلیل شیوع بی‌سابقه و همه‌گیری سالک در کشور، وزارت بهداشت از ما کمک خواست، چراکه بخش خصوصی هم نتوانست این دارو را تامین کند. ما توانستیم این دارو را از تولیدکننده‌ای در هند که شرکت معتبری بود، تهیه کنیم. مدارک دارو و خود دارو به تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در کشور رسیده است و زمانی که اصالت دارو برایشان اثبات شد، اجازه واردات این آمپول را دادند.»

هیچ  مرگ‌ومیری بر اثر مصرف داروی سالک در کشور نداشتیم
به گفته فرجی بعد از بررسی مدارک به معاونت بهداشت وزارت بهداشت اجازه توزیع آمپول داده شده است. بعد از اتمام پارت اول دارو، برای پارت دوم دوباره درخواست داده‌اند که سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر ٥٠‌هزار دوز دوم را به درخواست وزارت بهداشت تهیه کرده و پس از طی مراحل تایید در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان قرار داد. فرجی گفت: «در این فاصله، یک‌سری حرف و حدیث‌هایی مطرح شد که به سازمان بهداشت جهانی هم نسبت دادند و در مورد مرگ‌ومیر بیماران سالک حرف‌هایی زده شد که صریحا اعلام می‌کنیم هیچ مورد مرگ‌ومیری نداشته‌ایم و این ادعا را تکذیب می‌کنیم.»

داروی سالک به هچ وجه کشنده نیست
فرجی در پاسخ به ادعایی که در ویدیوی منتشرشده در فضای مجازی موضوع هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر کشنده‌بودن این دارو را مطرح می‌کند، می‌گوید: «به هیچ وجه درست نیست؛ سازمان بهداشت جهانی اعلام نکرده این دارو کشنده است. اولا برگه‌ای که نشان داده می‌شود، می‌گوید تولید‌کننده این دارو مشخص نیست؛ صفحه دوم این مطلب سازمان بهداشت جهانی درحال حاضر موجود است که می‌گوید دارو را به آزمایشگاهی در هلند ارسال کرده و در آن‌جا با داروی اصلی مقایسه شده و تایید می‌شود که دارو دقیقا معادل همان برند اصلی است. مسأله‌ای که سازمان بهداشت جهانی در آن نامه می‌گوید این است که تولید‌کننده دارو برایش مشخص نیست.»

موضوع دیگری که در ادامه فضاسازی‌ها به دنبال انتشار این ویدیو در شبکه‌های مجازی(social networks) مطرح شد، بحث عملکرد سازمان تدارکات پزشکی و تامین داروهای مورد نیاز کشور در شرایطی که تحریم‌ها در حوزه تامین دارو هم تاثیر منفی گذاشته است، بود. یکی از این بحث‌ها عنوان کرده است که مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در نشست خبری‌ سال گذشته گفته است با دور زدن تحریم‌ها برای مدت یک‌سال داروهای مورد نیاز کشور تامین شده است؛ موضوعی که فرجی در پاسخ به آن می‌گوید: «من هیچ وقت نگفتم برای یک‌سال دارو تامین کرده‌ایم؛ ما برای حدود ٥ ماه دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر تامین کرده‌ایم و در اختیار داریم. این نکته را هم باید بگویم که این تامین صرفا واردات دارو نیست. ما از شرکت‌های پخش‌کننده‌های رسمی کشور اکثر داروها را تامین کرده‌ایم و فضای انبار داروخانه را به سه تا پنج برابر افزایش داده‌ایم و دارو برای حدود پنج ماه موجود داریم.» فرجی توضیح می‌دهد که پیش از این با توجه به ظرفیت انبار داروخانه، خرید دارو برای یک تا دو ماه انجام می‌شد، که این ظرفیت افزایش پیدا کرده و الان تا پنج ماه آینده خیالمان از بابت تامین دارو راحت است.

موجودی انبار داروخانه هلال‌احمر پنج برابر فروش ماهیانه دارو در این مراکز است
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در مورد پروسه تامین دارو برای بالا بردن موجودی انبار توضیح می‌دهد: «ما دایم در حال خرید دارو هستیم؛ فروش ماهیانه دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر حدودا ٢٥‌میلیارد تومان است؛ ما حدود ١٤٠‌میلیارد تومان دارو در انبار موجود داریم که می‌شود حدودا پنج برابر فروش ماهیانه. هر ماه که فروش داریم، دوباره دارو جایگزین می‌کنیم، تا اگر احتمالا به کمبود دارو برخوردیم، مردم در داروخانه‌های هلال‌احمر دیرتر با کمبود دارو مواجه شوند.» فرجی با اشاره به این نکته‌ها می‌گوید: «تامین دارو صرفا واردات نیست؛ به‌طوری که کل واردات سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر نسبت به واردات داروی کشور کمتر از نیم‌درصد است. عدد واردات ما عدد بزرگی نیست. تامین داروها هم فقط از طریق شرکت‌های پخش معتبر مورد تایید وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.»

صحبت‌هایی که رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در نشست خبری عنوان کرده بود
گفتنی است علی فرجی ١٤ اسفند ماه‌ سال ٩٧  در نشست خبری با موضوع تشریح تدابیر و اقدامات این سازمان وابسته به جمعیت هلال‌احمر به منظور تامین داروهای خاص و حیاتی مردم در پایان ‌سال و ایام تعطیلات نوروزی و اعلام نحوه فعالیت كاری داروخانه‌های هلال‌احمر در ایام نوروز ٩٨ عنوان کرد: «تامین داروهای خاص و حیاتی با همكاری سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، شورایعالی هلال‌احمر و دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر و از طریق شركت بازرگانی سها كیش این سازمان انجام شده است.» 

فرجی با بیان این‌كه ارز دولتی برای واردات دارو‌های تك‌نسخه‌ای تامین شده است، توضیح داد: «به نظر می‌رسد این مسأله كمك بزرگی به بیماران خواهد بود. داروهای لازم را برای فروردین و اردیبهشت‌ سال آینده ذخیره كرده‌ایم و درحال توسعه انبار برای ذخیره بیشتر دارو هستیم.» رئیس سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال‌احمر در اسفند ماه ‌سال گذشته صراحتا عنوان کرد: «با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ذخیره مناسبی از داروهای خاص و حیاتی مورد نیاز بیماران به صورت نسبی فراهم شده و اكنون درحال توسعه انبارهای دارویی هستیم و برای تعطیلات نوروز و دو ماهه ابتدای‌ سال ٩٨ با این ذخیره مشكلی نخواهیم‌داشت.شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: