کد خبر: ۲۳۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 18
اساساً، یک لایه ضخیم از مخاط وجود دارد که معده را از شیره‌های گوارشی محافظت می‌کند که فوق العاده اسیدی می‌باشند و در هر زمانی در ترشح مخاط به وجود می‌آید، شیره‌های گوارشی بافت‌هایی که به معده نزدیک است را از بین می‌برد و همین امر سبب ایجاد زخم معده می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>رایج‌ترین نشانه زخم معده، جای تعجبی نیست که درد معده باشد و معمولا احساس متوسطی از گرفتگی و سوزش در ناحیه شکم است.

به گزارش شفاآنلاین،با وجود اینکه صد‌ها میلیون نفر در سراسر جهان از زخم معده در برخی مواقع از طول عمر خود رنج می‌برند، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، همچنان لازم نیست که مصرف غذا‌های تند را کاهش دهید. بر خلاف باور عمومی، غذا‌های تند باعث ایجاد زخم معده نمی‌شوند. استرس نیز جز عوامل ایجاد کننده زخم معده محسوب نمی‌شود (با این حال در صورتی که شما زخم معده دارید، هر دو مورد نام برده شده می‌توانند علائم این بیماری را بدتر کنند).

شیپلا راولا متخصص گوارش در مرکز پزشکی New York-Presbyterian و مدرس در Columbia University دراین باره بیان می‌کند: "دو علت اصلی زخم معده در ایالات متحده یک عفونت باکتریایی به نام (H. pylori) و استفاده بلند مدت از داروی آسپرین و دارو‌های ضد درد غیراستروئیدی (ایبوپروفن و ناپروکسن) است”.

معده

اساساً، یک لایه ضخیم از مخاط وجود دارد که معده را از شیره‌های گوارشی محافظت می‌کند که فوق العاده اسیدی می‌باشند و در هر زمانی در ترشح مخاط به وجود می‌آید، شیره‌های گوارشی بافت‌هایی که به معده نزدیک است را از بین می‌برد و همین امر سبب ایجاد زخم معده<Stomach>می‌شود.

تصور می‌کنید ممکن است یکی از علائم ابتلابه زخم معده را داشته باشید؟ علائم اولیه برای مراقبت از آن‌ها بسیار غیر اختصاصی هستند (در واقع می‌توانند در اثر شرایط مختلفی به جز زخم معده نیز ایجاد شوند)، شیپلا راولا ادعا می‌کند، اگر فردی تا به حال هر کدام از ۵ مورد زیر را تجربه کرده باشد، باید ابه پزشک مراجعه کند تا از سلامت خود اطمینان حاصل کند.

درد معده

رایج‌ترین نشانه زخم معده، جای تعجبی نیست که درد معده باشد و معمولا احساس متوسطی از گرفتگی و سوزش در ناحیه شکم است. روشا مودی، متخصص طب بالینی در مرکز پزشکی Keck در کالیفرنیا دراین باره بان می‌کند: "از آنجا که زخم‌ها به معنای واقعی کلمه زخم‌ها در پوشش معده یا روده کوچک است، درد به طور کلاسیک در ارتباط با ترشح اسید در روده‌ها است و در آن زمان اتفاق می‌افتد. 

درد معمولا بین وعده‌های غذایی و در شب، زمانی که اسید در معده وجود دارد، اما هیچ غذایی برای عمل به عنوان یک بافر وجود ندارد، آغاز می‌شود. استفاده از آنتی اسید‌ها می‌تواند به طور موقت درد را تسکین دهند، اما احتمال بیشتر آن است که تا زمانی که زخم توسط یک متخصص درمان شود، ادامه پیدا کند.

برگشت اسید و سوزش سر دل

از آنجا که زخم معده به طور مداوم توسط اسید ایجاد می‌شود، درد معده اغلب می‌تواند با سوزش سر دل مزمن و برگشت اسید (که با احساس سوزش اسید در داخل گلو شما) نمایان شود. راولا در این باره چنین می‌گوید: دیگر علائم مانند نفخ، نفس نفس زدن، یا احساس سیر بودن، هم ممکن است رخ دهد. البته مصرف یک آنتی اکسیدان تنها علائمو نشانه‌ها را به طور موقت تسکین می‌دهد، ولی بدون توجه به آنچه شما می‌خورید، ممکن است نیاز باشد که با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید.

حالت تهوع و استفراغ

رودولف بِد فورد، متخصص گوارش در مرکز سلامت سنت جان در Providence سانتا مونیکا، کالیفرنیا در این باره می‌گوید: "تهوع و استفراغ نیز به دلیل عود التهاب‌هایی است که در اثر گسترش زخم رخ می‌دهند. التهاب مایع معده سبب انقباض‌های متناوب (تهوع به عنوان یک نشانه) می‌شود و در صورتی که عضلات دیواره شکم با نیروی کافی متوقف شوند، می‌تواند موجب استفراغ کامل شود.

تهوع و استفراغ

در تعدادی از موارد این علائم به دلیل زخم معده ایجاد می‌شوند و مواد غذایی قادر به عبور آسان از روده کوچک نیستند. پزشک در این شرایط می‌تواند علت دقیق زخم را تعیین کند و به احتمال زیاد آن را با دارو‌های ضد عفونی درمان کند، اما در صورتی که مدرکی از انسداد وجود داشته باشد، باید برای درمان بیشتر در بیمارستان بستری شوید.

استفراغ خونی و مدفوع سیاه‌رنگ

سوفی بالزورا متخصص و استاد یار پزشکی در مرکز پزشکی NYU Langone در این مورد می‌گوید: زخم‌ها می‌توانند خونریزی کنند و باعث استفراغ شوند، به ویژه استفراغ خونی و یا مواد مغذی که به نظر می‌رسد مانند تفاله‌های قهوه باشند (که خون هضم شده‌ای است که در معده رسوب کرده است). مدفوع نیز ممکن است حاوی مواد سیاه رنگ باشد که دوباره می‌تواند نشان دهنده خون هضم شده باشد. بالزورا می‌گوید: "هر دو نشانه‌هایی هستند که نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارند”.

درد کمر و قفسه سینه

درد ناشی از یک زخم معده می‌تواند در بدن از قسمتی به قسمت دیگر منتقل شود و به سمت پشت یا سینه گسترش پیدا کند. راولا می‌گوید: "در صورتی که زخم از طریق دیواره روده نفوذ کرده باشد، درد می‌تواند شدید‌تر شود و همچنین طولانی‌تر و سخت‌تر می‌شود. ” زخم‌ها همچنین می‌توانند باعث ایجاد سوراخ شوند (جایی که انقباض معده شکسته می‌شود)، در این صورت ممکن است درد ناگهانی و شدید معده که به طور مداوم بد‌تر می‌شود، رخ دهد و تبدیل به یک حالت خطرناک شود.

قلب

در صورتی که نشانه‌هایی را که نیازمند مراقبت‌های پزشکی فوری هستند را تجربه نکردید، یک زمان برای مشورت با پزشک خود در مورد بهترین شیوه زندگی اختصاص دهید. بالزورا می‌گوید: "در صورتی که نسبت به بزرگ بودن زخم معده شک و شبه‌ای وجود داشته باشد، ممکن است توصیه شود که آندوسکوپی قسمت بالایی دستگاه گوارش انجام شود تا به طور دقیق‌تر تشخیص داده شود و در نتیجه درمان آغاز شود. ” زخم‌ها عمدتا با دارو‌های کاهش دهنده اسید درمان می‌شوند و در صورتی که H. pylori تشخیص داده شود، یک دوره آنتی‌بیوتیک باید برای طی کردن روند درمانی مورد استفاده قرار گیرد.شهرخوان 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: