کد خبر: ۲۳۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 18
تفاوت گروه‌های خونی ناشی از مولکول‌های قند موجود در سلول‌های قرمز خون است که به آنتی‌ژن‌های خونی معروف هستند
شفا آنلاین>سلامت>محققان کانادایی موفق به کشف دو نوع آنزیم در بیوم روده انسان شده‌اند که با همکاری یکدیگر می‌توانند گروه خونی A را به گروه خونی O تبدیل کنند.

به گزارش شفا آنلاین، پیش از این محققان دانشگاه «بریتیش کلمبیا» در کانادا نشان دادند که برخی آنزیم‌ها با حذف آنتی‌ژن‌ها (مولکول‌های قند) در سطح گلبول قرمز می‌توانند گروه‌های خونی A، B یا AB را به گروه خونی O تبدیل کنند.

به‌طور کلی چهار گروه خونی A، B، AB و O وجود دارد. تفاوت گروه‌های خونی ناشی از مولکول‌های قند موجود در سلول‌های قرمز خون است که به آنتی‌ژن‌های خونی معروف هستند. گروه خونی A یک نوع قند دارد و گروه B نوعی دیگر از قند. گروه AB دارای هر دو نوع قند است و گروه O هیچ نوع قندی ندارد. اگر کسی خونی دریافت کند که با گروه خونی آن شخص متفاوت باشد سیستم ایمنی(Safety system) به سلول‌های خونی اهدایی حمله کرده و آنها را از بین می‌برد.

به عنوان مثال، کسی با گروه خونی A نمی‌تواند خونی از گروه خونی B دریافت کند چرا که به علت متفاوت بودن نوع قند بدن، این خون اهدایی را پس می‌زند. از آنجا که گروه خونی O هیچ نوع قندی ندارد هر کسی می‌تواند از این گروه خون دریافت کند. این گروه خونی یک گروه خونی عام به شمار می‌رود بنابراین بسیار پرطرفدار است.

اکنون محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در یک مطالعه جدید موفق به کشف دو آنزیم در بیوم روده انسان شده‌اند که می‌توانند با همکاری یکدیگر گروه خونی A را به گروه خونی O تبدیل کند. محققان متوجه شدند آنزیم اولی که آنتی ژن (مولکول قند) گلبول قرمز را به یک آمین تبدیل می‌کند و آنزیم دوم این آمین را حذف کرده و گلبول قرمز بدون آنتی ژن(Antigen) را باقی می‌گذارد که همان گروه خونی O محسوب می‌شود.

محققان در گام بعدی باید آزمایش‌های بالینی را روی این روش انجام دهند تا از ایمنی خون حاصل از این آنزیم در فرد دریافت‌کننده مطمئن شوند.

این آزمایش‌ها تا حدودی زمان‌بر هستند اما محققان امیدوارند که این روش در آینده بتواند مشکل کمبود برخی گروه‌های خونی اهدایی را برطرف کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: