کد خبر: ۲۳۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 17
گرمازدگی یکی از شایع‌ترین بیماری یا عکس العمل بدن در مواقع رویارویی انسان با شرایط گرمای شدید است که پزشکان توصیه‌هایی برای کنترل آن دارند
شفا آنلاین>سلامت>در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند و در نتیجه دمای بدن بسیار افزایش می‌یابد که می‌تواند موجب آسیب به اندام‌های اصلی شود و این حالت در بیماران، کودکان و شیرخواران شدیدتر است.

به گزارش شفا آنلاین، گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، بعلت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، باعث گرمازدگی می‌شود.

گرمازدگی(Heat dissipation) یکی از شایع‌ترین بیماری یا عکس العمل بدن در مواقع رویارویی انسان با شرایط گرمای شدید است که پزشکان توصیه‌هایی برای کنترل آن دارند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در شرایط عادی، ساختار طبیعی بدن انسان می‌تواند گرمای خود را تنظیم کند، هر گاه تعادل این ساختار به هم بریزد، گرمای زیاد باعث بالارفتن غیرطبیعی حرارت بدن شده و گرمازدگی اتفاق می‌افتد.

جلال پوران فرد بیان کرد: علائم گرمازدگی شامل پوست خشک و داغ، عدم تعریق، پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می‌شود، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم و افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه است.

وی افزود: علائم روحی و روانی گرمازدگی شامل زدن سخنان بی ربط، گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم، بی حالی، رخوت و بی حسی واکنش‌های بدن بیش از حد آرام و آهسته می‌شود.

پوران فرد تصریح کرد: برای درمان گرمازدگی بهتر است که فرد را به محیط خنک منتقل نمائید، با اورژانس(Emergency) ١١٥ تماس بگیرید و هر چه سریع‌تر فرد گرمازده را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید.

وی ادامه داد: لباس‌های فرد گرمازده را کاهش دهید، بدن فرد را خیس کنید تا خنک شود و کم کم به او آب یا یک نوشیدنی خنک بدهید.

یک کارشناس تغذیه بیان کرده است که گرما زدگی بر اثر افزایش تعریق و به دنبال آن از دست دادن رطوبت مورد نیاز سلول‌های اندام‌های مختلف بدن و در نهایت افزایش دمای بدن و کاهش توانایی بدن در تنظیم این دما، بروز می‌کند.

مصرف داروها، میزان تحرک بدنی، میزان دفع سموم بدن و شغل نیز در بروز گرمازدگی مؤثر است.

وی ادامه داد: به طور کلی، اگر بدن یک درصد آب خود را از دست بدهد، فرد احساس تشنگی می‌کند. کاهش یا از دست دادن ۲ درصد آب بدن سبب می‌شود فرد علاوه بر تشنگی، دچار کم اشتهایی و حالت پریشانی شود همچنین از دست دادن ۳ درصد از آب بدن منجر به بروز ضعف و بی‌حالی شده و غلظت قند خون بالا می‌رود.

این کارشناس می‌افزاید: اگر میزان از دست دادن آب بدن به ۴ درصد یا بیشتر برسد، بدن با حالت تهوع و ضعف عضلانی، عدم تمرکز، اختلال در کنترل درجه حرارت بدن، تنگی نفس، گرفتگی عضلات، افت گردش خون و نارسایی کلیه مواجه می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: