کد خبر: ۲۳۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 17
هر ایرانی به طور متوسط 10.3 بار مواجهه با نظام سلامت دارد یعنی سالانه حدود 18 میلیون و 350 هزار بار مراجعه و روزانه 50 هزار و 500 بار است
شفا آنلاین>سلامت>دکترحریرچی گفت: هر ایرانی به طور متوسط 10.3 بار مواجهه با نظام سلامت دارد یعنی سالانه حدود 18 میلیون و 350 هزار بار مراجعه به نظام سلامت داریم.
 
به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی در مراسم تكريم و معارفه دكتر ساكي و دكتر نيكبخت ریيس سابق و سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشكي(Medical science) لرستان که در دانشکده پیراپزشکی خرم آباد برگزار شد، با اشاره به اینکه اقدامات در حوزه سلامت در 5 سطح طبقه بندی می شوند، گفت: نخست، اقدامات سلامت با تغییر رفتارها است که موجب افزایش سلامت می شود. دوم، پیشگیری در دو سطح اولیه و ثانویه و سوم درمان و بعد توانبخشی و طب تسکینی است.
 
وی در ادامه افزود: برای دسترسی به پوشش همگانی سلامت متعهد شدیم که تا سال 1404 همه جامعه بدون هیچ تبعیض جنسیتی، اقتصادی، مکانی و قومیتی بتوانند خدمات 5 گانه فوق را دریافت کنند بدون اینکه دچار مشکل مالی شوند و شعار ما این است که هر فرد به اندازه توانش پرداخت کند ولی به اندازه نیازش خدمات دریافت کند.
 
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شعار سازمان جهانی بهداشت(WHO) این است که هیچ اقدامی در حوزه سلامت نباید انجام شود مگر اینکه اول فقرا از آن بهره مند شوند، افزود: هر ایرانی به طور متوسط 10.3 بار مواجهه با نظام سلامت دارد یعنی سالانه حدود 18 میلیون و 350 هزار بار مراجعه و روزانه 50 هزار و 500 بار است.
 
دکتر حریرچی تصریح کرد: 8.14 از درآمد ناخالص ملی صرف حوزه سلامت می شود یعنی از هر 12 تومان یک تومان در حوزه سلامت صرف می شود که از مجموع هزینه های انرژی برق و نفت و موارد دیگر، بیشتر است که به دلیل کثرت مراجعه و اهمیت اقتصادی آن باید حاکمان توجه ویژه ای داشته باشند.
 
وی افزود: ما انتظار داریم که مردم استان سرافراز لرستان تمامی خدمات 5 سطح و خدمات معمول را در داخل استان دریافت کنند و صرفا برای خدمات پیچیده مثل پیوند کبد(Liver Transplant) که در تمام دنیا هم بدین گونه است به مراکز ارجاعی مراجعه کنند.
 
معاون کل وزارت بهداشت، اظهار امیدواری کرد که مسئولین دانشگاه های علوم پزشکی جهت ارائه خدمات 5 گانه اهداف 4 گانه نظام سلامت را هم در نظر داشته باشند، گفت: افزایش طول عمر با کیفیت و کاهش مرگ و میر زودرس، محافظت مالی در مقابل مخاطرات ناشی از بیماری، افزایش رضایتمندی مردم  و کارآیی از اهداف مهم ما هستند که اطمینان دارم دکتر نیکبخت با جایگاه علمی و سابقه مدیریتی که دارند اقدامات خوبی را انجام خواهند داد.
 
دکتر حریرچی همچنین از خدمات ارزشمند دکتر ساکی نیز قدردانی کرد و افزود: امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اقدامات عادلانه و شفاف به عنوان دستگاه مستقل، اما با تعامل مناسب با سایر دستگاه ها اهداف اصلی نظام سلامت را محقق کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: