کد خبر: ۲۳۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 12
خوراکی های فرآوری شده ای مثل نوشیدنی های کم کالری و بستنی ها اغلب حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود
شفاآنلاین>سلامت>چه مواد غذایی به بهبود گوارش کمک می کنند؟ هرکسی گاه به گاه علائم گوارشی مانند ناراحتی معده، گاز، سوزش سر دل، حالت تهوع، یبوست و اسهال را تجربه کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، با این حال زمانی که این علائم به صورت مکرر رخ دهند، می توانند موجب اختلالات عظیم در زندگی مان شوند. خوشبختانه تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند تاثیر شدیدا مثبتی بر سلامت دل و روده <Intestine>بگذارد.

 برای بهبود گوارش ، غذای واقعی بخورید: رژیم غذایی معمولی غربی (کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های اشباع شده و مواد افزودنی خوراکی) با افزایش ریسک توسعه اختلالات گوارشی مرتبط شده اند. افزودنی های مواد غذایی (شامل گلوکز، نمک و سایر مواد شیمیایی) در افزایش التهابات دل و روده مشارکت کرده و و منجر به وضعیتی می شوند که زخم معده و روده نامیده می شود.

چربی های ترانس که در بسیاری از خوراکی های فرآوری شده پیدا می شود، برای تاثیرات منفی که بر سلامت قلب می گذارند، شناخته شده است، اما اینها ریسک گسترش کولیت و زخم معده را نیز گسترش می دهند. 

خوراکی های فرآوری شده ای مثل نوشیدنی های کم کالری و بستنی ها اغلب حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. یک مطالعه نشان داد که خوردن 50 گرم شیرین کننده مصنوعی Xylitol در 70 درصد افراد منجر به نفخ و اسهال می شود، در حالی که 75 گرم از شیرین کننده اریتیتول در 60 درصد افراد منجر به علائم مشابه خواهد شد.

مطالعات همچنین نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی ممکن است تعداد باکتری های مضر دل و روده را افزایش دهد. باکتری های نامتعادل دل و روده با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری روده تحریک پذیر مثل کولیت روده و بیماری کورون مرتبط است. خوشبختانه شواهد علمی تشان می دهد که رژیم غذایی حاوی مواد مغذی زیاد از ما در مقابل بیماری های گوارشی محافظت می کند. از این رو استفاده رژیم غذایی که بر اساس مصرف انواع مواد مغذی ست و محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده ممکن است برای گوارش بهترین راه باشد.

بهبود گوارش مصرف فرآوان فیبر

و بهبود گوارش همه می دانند که فیبر برای سلامت گوارش مفید است. فیبرهای حل شدنی آب را جذب کرده و به مدفوع کمک می کنند. فیبر های حل نشدنی مثل یک مسواک غول پیکر عمل کرده و کمک می کنند تا دستگاه گوارش، چیزهای در حال حرکت را نگه دارد.

 فیبر محلول در سبوس جو دوسر، حبوبات، آجیل و دانه ها یافت می شود، در حالی که سبزیجات، تمام غلات و سبوس گندم منابع خوبی از فیبر نا محلول هستند. یک رژیم غذایی با فیبر بالا ریسک مسائل گوارشی شامل زخم ها، رفلکس، هموروئید، دیورتیکولیت و IBS را کاهش می دهد. 

پروبیوتیک ها انواع دیگر فیبر هستند که باکتری های مفید دل و روده از آنها تغذیه می کنند. نشان داده شده است رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، خطر وضعیت های التهابی روده را کاهش می دهد. پروبیوتیک ها در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می شوند. چربی های سالم را به رژیم غذایی تان اضافه کنید هضم خوب ممکن است نیاز به خوردن چربی کافی داشته باشد.

چربی به شما کمک می کند که بعد از یک وعده غذایی احساس رضایت کنید. همچنین چربی اغلب برای جذب مناسب مواد مغذی نیاز است. به علاوه، مطالعات نشان داده است که اسید های چرب امگا 3 ممکن است خطر توسعه بیماری های التهابی روده مانند زخم های کولیتی را کاهش دهند. 

غذاهایی که چربی های مفید امگا 3 بالایی دارند شامل بذر کتان؛ دانه های چیا، مغزیجات (به خصوص گردو)، همچنین چربی ماهی هایی نظیر سالمون، خال مخالی و ساردین می شود. بهبود گوارش بدن با مصرف آب زیاد مصرف کم مایعات یکی از دلایل رایج یبوست است. 

کارشناسان پیشنهاد می کنند روزانه 1.5 تا 2 لیتر مایعات فاقد کافئین بنوشید تا از یبوست پیشگیری شود. االبته در صورتی که در اقلیم های گرم زندگی مس کنید یا ورزش شدید انجام می دهید، ممکن است به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید. علاوه بر آب، می توانید همچنین مایعات بدن خود را از طریق مصرف دمنوش های گیاهی و سایر نوشیدنی های فاقد کافئین مثل آب معدنی تامین کنید.

راه دیگری که به شما کمک می کند تا مایعاتی که مورد نیاز خود را تامین نمایید، مصرف میوه ها و سبزیجاتی ست که آب زیادی دارند، مانند خیار، کدو سبز، کرفس، گوجه فرنگی، خربزه و هندوانه، توت فرنگی، گریپ فروت و هلو. 

استرس تان را مدیریت کنید: استرس می تواند ضربه ویران کننده ای به سیستم گوارشیمان بزند و با مشکلاتی نظیر زخم معده، اسهال، یبوست و IBS ارتباط می یابد. هورمون استرس مستقیما بر هضم اثر می گذارد.

 زمانی که بدن در حالت مبارز یا استراحت است، فکر می کند که الان زمان استراحت یا هضم نیست. در طول دوره های استرس، خون و انرژی از سیستم گوارش تان دور می شوند. مدیریت استرس، مدیتیشن و آموزش ریلکس شدن همگی نشان داده اند که علائم را در افرادی که IBS دارند، بهبود می بخشد. دکتر سلام
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: