کد خبر: ۲۳۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 11
این روزها ورود برخی افراد غیر متخصص در حوزه ظب سنتی، چالشی جدی بر سر راه سلامت شهروندان ایجاد کرده که گاهی می تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>کارشناسان امور پزشکی معتقدند: طب سنتی از شاخه های مهم پزشکی ایران است اما این رشته در صورتی می تواند اثرگذار باشد که بر اساس شیوه های علمی و از سوی متخصصان امر پیگیری شود.

به گزارش شفا آنلاین، آنان اظهار داشتند: این روزها ورود برخی افراد غیر متخصص در حوزه ظب سنتی(Traditional medicine)، چالشی جدی بر سر راه سلامت شهروندان ایجاد کرده که گاهی می تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود.

آنان اظهار داشتند: مشکل افراد غیر متخصص در سال‌های اخیر علاوه بر معضل عطاری‌هایی که دخالت‌های خودسرانه در امر درمان می‌کنند افزوده شده و جریان دیگری با ادعای طب اسلامی وارد این عرصه شده و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ادعاهای دروغین خود را به خورد مردم می‌دهند.

دست اندرکاران پزشکی قزوین می‌گویند: درمان‌های عجیب و غریب این جریان دروغین به طور کامل با اصول و احکام اسلام متضاد است اما متأسفانه با همین نام توانسته ادعاهای غیر علمی خود را در بین بسیار از مردم ترویج کند.

آنان افزودند: یکی از چهره‌های مشهور در زمینه طب سنتی فردی به نام حسین روازاده مشهور به دکتر روازاده است که در سال‌های اخیر خبرهای زیادی از ادعاهای وی منتشر شده و وزارت بهداشت بارها نسبت به آن هشدار داده است.

نسخه های افراد غیر متخصص عوارض زیادی برای مردم دارد
یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: بسیاری از بیمارانی که به مطب ما مراجعه می‌کنند ابتدا برای درمان درد خود به چنین مراکزی مراجعه کرده و پس از مصرف داروهای آنها دچار عوارض شدید شده و ناچار به مطب پزشک آمده‌اند.

دکتر محمدعلی زحل افزود: در مواردی بیمار با عوارضی روی پوست بدن به ما مراجعه کرده که نشان می‌دهد کورتون مصرف کرده اما خودش نمی‌داند که داروی مصرفی اش چه چیزی بوده و تنها پس از بررسی و تجزیه قرص روشن می شود که در واقع ترکیب قرص کورتون است.

وی اضافه کرد: بسیاری از داروهایی که این پزشک نماها به نام طب سنتی به بیمار می‌دهند خود داروی مخدر است اما چون ظاهر مخدر را ندارد، بیمار بدون آگاهی آن را مصرف می‌کند.

زحل ادامه داد: بهترین راه جلوگیری از این عارضه آن است که افراد وارد شده به طب سنتی را ملزم کنیم داروهای گیاهی با نام و عنوان مشخص به فروش برسانند نه اینکه دارو را به صورت ترکیبی درآورده و پودر کنند بدون آنکه مشخص باشد چیست.

دردسرهای داروهای دست ساز برای بیماران
یک متخصص روماتولوژی نیز گفت: بسیاری از بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان روماتولوژی از داروهای دست ساز افزایش یا کاهش وزن(Weight Loss) استفاده کرده‌اند اما پس از مدتی با سیاه شدگی استخوان و آسیب دیدگی مفاصل به ما مراجعه می‌کنند.

دکتر مهناز عباسی افزود: یک بیمار روماتیسمی داشتیم که از داروهای مختلفی با دز بالای کورتون استفاده کرده و پزشکان به اصطلاح علفی با قطع داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص، داروهای خود را به او خورانده بود و پس از مدتی با خونریزی به بیمارستان آمده و عملیات احیای قلبی برای او انجام شد.

این پزشک متخصص از مردم خواست در صورت مشکل در سلامت خود به هر فرد یا مرکزی اعتماد نکنند و سلامت خود را با این اشتباه به خطر نیندازند.

وزارت بهداشت مخالفتی با طب سنتی ندارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز گفت: طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از چندین سال پیش به‌طور تخصصی تدریس می‌شود و در دانشگاه‌ها دارای دانشکده مخصوص به خود است و دانشجویان پزشکی پس از اتمام دوره پزشکی عمومی می‌توانند به تحصیل در این دانشکده‌ها بپردازند، اما افراد مدعی طب اسلامی معلوم نیست در کجا و چه چیزی آموزش دیده‌اند و با کدام علم به درمان بیماران می‌پردازند.

دکتر منوچهر مهرام افزود: در حال حاضر ابهامات و سوال‌های زیادی در باره این طب بین مردم وجود دارد و متأسفانه ورود برخی روش‌های فریب کارانه به این حوزه از طب و آسیب‌های ناشی از آن، مردم را در تشخیص طب سنتی، تأثیر آن و حد و مرز بین طب قدیم و جدید دچار مشکل کرده است.

وی اضافه کرد: با صراحت اعلام می‌کنیم طبی به نام طب اسلامی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و آنچه با سوء استفاده از نام دین با این عنوان معرفی می‌شود تنها یک سودجویی از شرع مقدس اسلام و تقلب در امر درمان است.

مهرام گفت: هفته‌ای نیست که بیماری در بیمارستان‌های ما به علت مراجعه به چنین افرادی که مداخله غیر علمی در امر درمان دارند دچار مشکل نشده و به بیمارستان‌های ما مراجعه نکند.

وی گفت: کورتون یک دارو برای فرونشاندن التهابات عصبی با عوارض بسیار بالا است که به عنوان یک شمشیر دولبه در نظام درمان استفاده می‌شود و پزشکان متخصص با احتیاط آن را تجویز می‌کنند اما اینگونه افراد پزشک نما در عطاری‌ها به راحتی و بدون هیچ نگرانی این دارو را به مردم می‌دهند.

مهرام اظهار داشت: متأسفانه مداخلات این افراد و همچنین برخی عطاری‌ها در درمان بیماران به مرحله‌ای رسیده که در کنار توزیع دارو، جراحی‌هایی هم بر روی آنها انجام می‌دهند.

عطاری‌ها مجاز به تجویز داروی گیاهی و ترکیبی نیستند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز گفت: بر اساس قانون فروش فراورده‌های دارویی در عطاری‌ها ممنوع است و عطاری‌ها مجاز به تجویز داروی گیاهی ترکیبی نیستند و تنها حق فروش مفردات گیاه دارویی را آن هم بدون ذکر درمانی دارد.

دکتر پیمان قجر بیگی افزود: حتی ترکیب کردن چندین گیاه دارویی با یکدیگر نیز فرایند اشتباهی است بنابراین در عطاری‌ها نباید هیچ‌گونه ترکیب گیاهان دارویی و فرمولاسیون کردن چندین گیاه دارویی با یکدیگر ایجاد شود.

وی اضافه کرد: فروش دارو تنها در اختیار داروخانه‌ها است که این داروها می‌تواند داروهای شیمیایی و یا داروهای گیاهی باشد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۲۰ عطاری در استان قزوین وجود دارد که ۱۴۲ مورد مجوز دارند و ۷۷ مورد هم مجوز ندارند.

قجربیگی با اشاره به برخی اقدامات این عطاری‌های غیر مجاز و همچنین افرادی که به نام طب سنتی در منازل خود اقدام به درمان خودسرانه می‌کنند، ادامه داد: بادکش در عطاری‌ها، انجام ام آر آی مختلف برای بیماران، فروش انواع داروهای ترک اعتیاد که اغلب در آزمایشات ما مشاهده شده که خودشان حاوی ماده مخدر هستند، لوازم آرایشی، عرضه قرص مخدر ترامادول، ماساژ درمانی با قیمت‌های ۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان، داروهای دست ساز برای انواع بیماری‌ها و تجویز جوشاندن آهن در آب برای رفع فقر آهن، عرضه داروی سقط جنین، استفاده از دستگاه برای درمان مشکلات عروقی و اعصاب محیطی از جمله موارد مشاهده شده در این مراکز بوده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر ۲ نفر در کشور به نام‌های روازاده و شیخ عباس تبریزیان در این زمینه ورود کرده‌اند که هیچکدام برای داروها و تجویزهای خود مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: یکی از داروهایی که به طور فراوان از سوی عطاری‌ها عرضه می‌شود قرصی به نام فرشته است که هم برای کاهش وزن و هم افزایش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد و گزارشات زیادی از عوارض آن و بستری شدن بیمار به همین علت در بیمارستان‌های قزوین وجود دارد.

وی اظهار داشت: در بررسی چند مورد از عرقیات گیاهی مشاهده شد محدوده میکروبی آنها ۳۲ هزار است در حالی که محدوده قابل قبول محدوده قابل قبول برای میکروب موجود به میزان ۱۰۰ است.

عطاری‌ها متولی مشخصی ندارند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: عطاری‌ها متولی مشخصی ندارند و دانشگاه علوم پزشکی نیز تنها به خاطر تأثیر فعالیت آنها بر سلامت مردم در این زمینه نظارت می‌کند.

قجربیگی افزود: پیشنهاد می‌شود به منظور کنترل فعالیت این مراکز، آنها حداقل مکلف شوند مجوزهای خود را از دانشگاه بگیرند تا به اطلاعات مشخص‌تری از آنها برسیم و آموزش‌های لازم هم به آنها ارائه شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک کارشناس طب سنتی در معاونت غذا و دارو فعالیت دارد که سال گذشته ۴۳۰ بار از این عطاری‌ها بازدید کرده و کافی نیست اما اگر مجوز این کار به دانشگاه سپرده شود حتماً هم در آموزش این افراد و هم نظارت دقیق‌تر بر روی آنها مؤثر خواهد بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: استان قزوین در حال حاضر هم دارای متخصصان طب سنتی و هم متخص داروساز طب سنتی است اما در شرایط نبود نظارت‌های جدی و آگاهی نداشتن مردم، شاهد استفاده خودسرانه داروهای عطاری‌ها و عوارض شدید آن در مراکز درمانی هستیم.

فعالیت‌های غیر مجاز عطاری‌ها برابر قانون مورد برخورد قضائی قرار می‌گیرد
رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) قزوین نیز گفت: بر اساس اصلاح ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارو و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ هر کس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و مامائی اشتغال ورزد یا بدون پروانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تأسیس یکی از مؤسسات پزشکی نماید یا پروانه خود را به دیگری واگذار یا پروانه دیگری را مورد استفاده قرار دهد بلافاصله محل کار آن‌ها توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعطیل و به حبس تعزیری از شش ماه‌تا سه سال و پرداخت جریمه نقدی از پنج میلیون تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهد شد و در صورت تکرار به حبس از دو تا ده سال و پرداخت جریمه از پنج میلیون تا صد میلیون ریال یا دو برابر قیمت داروهای مکشوفه (هر کدام که بیشترباشد) محکوم خواهد شد.

دکتر محمد رضا مدبر افزود: در همین راستا معاونت درمان دانشگاه طی بازرسی‌ها و یا در صورت گزارش‌های مردمی، هرگونه فعالیت غیرمجاز را تعطیل و به مراجع قضائی معرفی می‌کند.

وی اضافه کرد: در یکی از موارد اخیر که اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاد یک واحد غیر مجاز عطاری که در آن اقدامات غیرمجاز پزشکی از قبیل تزریقات، گچ و آتل بندی، تشخیص فشارخون و دیابت، مراقبت‌های پزشکی و تجویز و فروش داروهای غیرمجاز و بدون شناسه انجام می‌شد، مهر و روم و به دادسرا معرفی شد.

مدبر ادامه داد: بسیاری از درمان‌های طب سنتی در کنار درمان نوین کمک کننده است اما اینگونه عطاری‌های غیر مجاز درمان پزشک متخصص بیمار را قطع کرده و درمان مورد نظر خود را جایگزین آن می‌کنند.

وی اظهار داشت: گرچه ما عطاری‌های اصیلی هم در استان داریم اما برخی از عطاری‌های غیرمجاز به اسم عطاری تجهیزات و دستگاههایی مانند ماساژور طبی، دندانسازی و یا حتی در مکان‌های غیر بهداشتی و غیر مجاز با توصیه‌های تغذیه‌ای نامناسب و داروهای غیر بهداشتی خود آسیب زیادی به بیماران وارد می‌کنند.

مدبر افزود: درمان‌های غیر واقعی و غیر علمی این افراد باعث تأخیر در شروع درمان بیماری‌های مهمی حتی سرطان می‌شوند و بیمار هم که مایل به درمان ساده‌تر و کم هزینه تر است به سمت چنین درمان‌هایی سوق می‌یابد و عوارض بیماری خود را تشدید می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: