کد خبر: ۲۳۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 09
اخیراً اخباری مبنی بر پیگیری‌های متعدد مسئولان استان‌ها از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اخذ مجوز راه اندازی هنرستان‌های بهیاری شنیده می‌شود و این امر در حالی است که ۱۹۲ دانشکده پرستاری برای تربیت پرستاران در کشور وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: تمام نهادهای پرستاری از جمله بورد پرستاری، نظام پرستاری، معاونت پرستاری و انجمن‌های علمی پرستاری درباره متوقف کردن رده بهیاری و تعطیلی تدریجی مراکز بهیاری موجود هم نظر هستند.

به گزارش شفاآنلاین، مریم حضرتی روز یک شنبه با بیان این مطلب افزود: اخیراً اخباری مبنی بر پیگیری‌های متعدد مسئولان استان‌ها از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اخذ مجوز راه اندازی هنرستان‌های بهیاری شنیده می‌شود و این امر در حالی است که ۱۹۲ دانشکده پرستاری برای تربیت پرستاران در کشور وجود دارد.

حضرتی ادامه داد: سیاست اصولی وزارت بهداشت محدود کردن و به تدریج تعطیلی مدارس بهیاری است؛ زیرا در ساختار جدید بیمارستان‌ها دیگر بهیار جایگاهی ندارد و بهیاران موجود بعد از بازنشستگی یا ادامه تحصیل جای خود را به پرستاران و کمک پرستاران خواهند داد.

وی بیان کرد: معاونت پرستاری وزارت بهداشت برای تامین نیاز مراکز درمانی به پرستار از طریق افزایش جذب دانشجو و تغییر ظرفیت برخی رشته‌ها مانند اتاق عمل و هوشبری یا آموزش تکمیلی برای این گروه آمادگی دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تغییرات انجام گرفته در سطوح مراقبتی پرستاری گفت: یکی از دستاوردهای مهم وزارت بهداشت در سال‌های اخیر به روز رسانی و یکسان سازی سطوح مراقبتی پرستاری است که مورد استقبال صاحب نظران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

حضرتی افزود: در سال‌های گذشته بنا به نیاز نظام سلامت در مقاطعی مانند دفاع مقدس، گروه‌های جدیدی در حوزه پرستاری ایجاد شدند که امروز با رفع آن شرایط و پیشرفت علوم پرستاری جوابگوی نیاز مردم و نظام سلامت نیستند. تا سال ۹۴ شاهد یک به هم ریختگی در عناوین و شرح شغلی گروه‌های مختلف بودیم، به طوری که مشکلات زیادی را برای نظام سلامت ایجاد کرده بود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از این مشکلات(Difficulties)، نبود متولی برای سطوح اولیه مراقبت‌های پرستاری بود که با حذف کمک بهیاران و ایجاد رده‌های نامشخصی مانند نظافتچی بیمار و بهیار ایجاد شده بود. همچنین در حوزه پرستاری تخصصی عنوان خاص وجود نداشت و با وجود فارغ التحصیلان در رده‌های تکمیلی پرستاری هیچ شرح وظایف مشخصی وجود نداشت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت: گروه بهیاری در مقاطعی از زمان، خدمات شایانی به نظام سلامت ارائه کرده بودند و دیگر جوابگوی نیازهای تخصصی مردم در بیمارستان ها و مراکز درمانی نبودند و بر اساس تلاش معاون پیشین پرستاری، رده بندی جدیدی تحت عنوان مراقبت‌های اولیه، مراقبت‌های عمومی و مراقبت‌های تخصصی پرستاری تعریف شد که به ترتیب توسط کمک پرستاران یک ساله، پرستاران کارشناس و پرستاران(nurses) با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شوند.

وی بیان کرد: این مدل در بسیاری از کشورها دنبال می‌شود. مسئولان و سیاست گذاران پرستاری در سیستم‌های پرستاری در اغلب کشورها و به خصوص کشورهای منطقه که از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز به ما نزدیک هستند، بر این امر که رده بهیاری دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نظام سلامت و مردم و جامعه باشد تاکید دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: