کد خبر: ۲۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 27
شفا آنلاين-مبتلایان به بیماری های التهابی روده در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند از همین رو رژیم غذایی صحیح می تواند به کنترل این بیماری کمک کند.
به گزارش شفا آنلاين،یک کارشناس ارشد تغذیه که به مناسبت هفته سلامت گوارش سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: نقش تغذیه و رژیم غذایی اصولی نقش مهمی در کاهش روند بیماری های مزمن و التهابی روده دارد.

به گفته غزاله اسلامیان، سن شروع بیماری های التهابی روده حدود 30 -15 سالگی است و در هر دو جنس تقریبا شیوع برابری دارد.

وی توضیح داد: بیماری التهابی روده به دو دسته التهابی زخمی (کولیت اولسراتیو) و التهابی روده که تمام روده بزرگ را درگیر می کند (کرون) تقسیم بندی شده است و البته این دو نوع بیماری مجزا، وی‍ژگی های مشترکی نیز دارند.

این کارشناس ارشد تغذیه درخصوص علائم بیماری التهابی روده گفت: عدم تحمل غذا، کاهش وزن، اسهال، کم خونی، درد شکم، دل پیچه، خستگی، بی اشتهایی و انسداد روده از مهمترین نشانه های این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: مبتلایان به این بیماری، عدم تحمل غذایی را دو برابر بیشتر از افراد عادی تجربه می کنند و در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند بنابراین باید از ر‍ژیم غذایی خاصی پیروی کنند.

اسلامیان به مبتلایان به بیماری التهابی روده توصیه کرد ضمن مصرف غذاهای کم حجم در دفعات بیشتر و خوب جویدن غذا از خوردن غذاهای داغ و نان ها و بیسکوئیت های سبوس دار پرهیز کنند.

وی در خصوص مصرف روغن و چربی برای مبتلایان به التهاب روده نیز گفت: بهترین نوع روغن جهت پخت و پز روغن کلزا است که حدود 10 درصد اسیدهای چرب امگا 3 دارد و بهتر است این بیماران در ر‍ژیم غذایی خود از روغن کلزا استفاده کنند.

اسلامیان همچنین افزود: سبزی های به کار رفته در غذای این دسته از بیماران نیز باید کاملا پخته و نرم باشد و در صورت استفاده خام، سبزی هایی با بافت نرم انتخاب و کاملا جویده شود.

وی یادآور شد: بیماران مبتلا به التهاب روده به دلیل اینکه آنزیم هضم قندی به نام لاکتوز را در معده ندارند و دچار دل درد و مشکلات گوارشی می شوند نباید لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف کنند بلکه می توانند از ماست پروبیوتیک استفاده کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه همچنین به بیماران مبتلا به التهاب روده توصیه کرد مصرف نمک، ادویه های تند، غذاهای شور، نوشابه های گازدار، چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، قند و شکر و عسل را در برنامه غذایی خود محدود کنند.

به گفته وی رژیم غذایی بیماران مبتلا به التهابی روده باید تحت نظر پزشک معالج و متخصص تغذیه قرار گیرد.

اسلامیان همچنین بر اهمیت حفظ آرامش روحی در بهبود علائم این بیماری و جلوگیری از عود مجدد آن تاکید کرد و گفت: فشارهای عصبی و اضطراب باعث تشدید مشکلات دستگاه گوارش می شود از این رو آرامش روحی این بیماران اهمیت فراوانی دارد.
برچسب ها: رژیم ، درمان ، التهاب ، روده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: