کد خبر: ۲۳۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 30
نوزادان از بدو تولد آماده شنیدن صدا‌های والدین و محیط اطراف خود هستند. نوزادان مبتلا به افت شنوایی نیزهمانند نوزادان با شنوایی طبیعی، باید به یک محیط مهیج و محرک زبانی دسترسی سریع داشته باشند
شفا آنلاین>سلامت>تشخیص زودهنگام افت شنوایی پس از تولد بسیارمهم است و به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا با همکاری متخصصان درمانی بهترین روش را برای کمک به فرزندانشان در یادگیری زبان تعیین کنند.

به گزارش شفا آنلاین، نوزادان از بدو تولد آماده شنیدن صدا‌های والدین و محیط اطراف خود هستند. نوزادان مبتلا به افت شنوایی(Hearing loss) نیزهمانند نوزادان با شنوایی طبیعی، باید به یک محیط مهیج و محرک زبانی دسترسی سریع داشته باشند.

تشخیص زودهنگام افت شنوایی پس از تولد بسیارمهم است و به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا با همکاری متخصصان درمانی بهترین روش را برای کمک به فرزندانشان در یادگیری زبان و جلوگیری از تاخیر در پیشرفت ارتباطی و اجتماعی تعیین کنند. آیا می‌دانید که:

شروع شنیدن از زمان جنینی!
شنیدن از دوران جنینی (هفته ۲۸ جنینی) شروع می‌شود و درزمان تولد، سیستم شنوایی نوزاد کامل است. سلامت سیستم شنوایی از بدو تولد، اولین گام برای درک ورشد زبان و گفتار محسوب می‌شود، زیرا شنوایی و زبان دو موضوع وابسته به هم است.

دوران طلایی تجربه‌های شنیداری
تجربه‌های شنیداری به خصوص تا قبل از سه سالگی، اهمیت حیاتی دارد، زیرا این دوره زمان طلایی برای یادگیری زبان و گفتاراست. نوزادانی که با آسیب شنوایی متولد می‌شوند، از ارتباط با جهان صدا محروم می‌شوند و به تبع آن رشد زبان و گفتار آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهد شد.

آسیب شنوایی یک نقص پنهان است که بر عواملی ازجمله مهارت‌های ارتباطی اجتماعی، آموزشی، فردی، اقتصادی وکیفیت زندگی فرد تأثیرمی گذارد؛ لذا به منظورجلوگیری از آثار کم شنوایی بر تمامی جنبه‌های رشدی و تکاملی کودک نیازمند شناسایی زودهنگام این عارضه هستیم.

شیوع ۷ درصدی کم شنوایی
با توجه به تحقیقات انجام شده، شیوع کم شنوایی‌های مادرزادی در جوامع در حال توسعه، ۴ تا ۵ در ۱۰۰۰ تولد تخمین زده می‌شود که این میزان در نوزادان با فاکتور‌های خطر به ۶ تا ۷ درصد می‌رسد.

تست غربالگری شنوایی(Hearing Screening) نوزادان، روشی مطمئن برای تشخیص زودهنگام آسیب شنوایی درنوزادان و کودکان است. هدف دیگر غربالگری، شناسایی آسیب شنوایی درنوزادان دارای فاکتور‌های خطرمانند نسبت فامیلی، زردی و... و همچنین بررسی تعیین درصد شیوع این عارضه است.

عوامل خطری که ممکن است سیستم شنوایی را تحت تأثیر قراردهد، شامل ۳ دسته می‌شود:

مشکلات پیش از تولد مانند ازدواج‌های فامیلی، سابقه کم شنوایی در خویشاوندان، سابقه بیماری‌های مادر حین بارداری مثل سرخجه و...
* مشکلات حین تولد مانند تروما، هایپوکسی، استنشاق مایع آمنیوتیک و ...
* مشکلات پس از تولد مانند نارس بودن نوزاد، وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم هنگام تولد، استفاده ازدارو‌های سمی برای سیستم شنوایی و تعادل، بستری در NICU بیشتر از دو روز، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، کم شنوایی‌های دیر آغاز و پیش رونده و...
غربالگری شنوایی برای همه نوزادان، دربیمارستان انجام می‌شود. تست TOAE وضعیت سلول‌های مویی خارجی درحلزون گوش و AABR وضعیت عصب شنوایی را به صورت غیر تهاجمی ارزیابی می‌کند.

پیگیری سلامت شنوایی تا ۳ سالگی
توجه به این نکته ضروری است که پیگیری ارزیابی سلامت شنوایی تا سه سالگی برای همه کودکان توصیه شده است. به ویژه کودکانی که درآزمون اولیه رد شده و کودکانی که دارای فاکتور‌های خطرساز هستند، باید درزمان تعیین شده توسط غربالگر، برای پایش وضعیت شنوایی وانجام آزمون‌های تخصصی مراجعه کنند. ذکر این نکته اهمیت دارد که حتی برای نوزادانی که در بدو تولد در آزمون اولیه قبول شده اند، به دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌(Infection) های پس از تولد مانند اوتیت‌های ترشحی، اوریون و... پایش وضعیت شنوایی تا سن سه سالگی دوباره توصیه می‌شود.

در کودکان شش ماه تا دو سال بدون سابقه کم شنوایی، شایع‌ترین بیماری، اوتیت سروز (ترشحی) است که غالبا به دلیل زاویه شیر خوردن کودک یا بزرگی آدنوئید ایجاد می‌شود. در صورت مشاهده علایمی مانند تردید در کم شدن شنوایی کودک، خرخر کردن هنگام خواب و درد درناحیه گوش، مراجعه به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی یا اطفال الزامی است.

توجه به این نکته ضروری است که پیگیری ارزیابی سلامت شنوایی تا ۳ سالگی برای همه کودکان توصیه شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: